Helft aanvragen bijzondere bijstand binnen één dag afgehandeld
De Groningse sociale dienst handelt meer dan de helft van de aanvragen
voor bijzondere bijstand binnen één dag af.
In de periode van 10 juli tot 8 oktober vorig jaar is 52 procent van
alle aanvragen op dezelfde dag afgehandeld. De aanvrager ontving
dezelfde dag een schriftelijk besluit, de zogeheten beschikking, op
zijn aanvraag.
Snellere werkwijze
De afhandeltermijnen voor aanvragen bijzondere bijstand zijn de
afgelopen periode sterk verbeterd. In 2006 handelde de dienst Sociale
Zaken en Werk (SOZAWE) 38 procent van de aanvragen binnen drie
werkdagen af. Vorig jaar steeg dit aantal tot 56 procent. De snellere
werkwijze heeft niet geleid tot meer financiële fouten.
Aanvraagprocedure
In 2006 kende 36 procent van de aanvragen een afhandelingstermijn van
twee weken of langer. Dit percentage is inmiddels gedaald tot
negentien procent. De vereenvoudigde aanvraagprocedure voor bijzondere
bijstand heeft voor aanvragers het voordeel dat zij sneller en beter
geholpen worden.
Documenten
In 2007 heeft de gemeente Groningen de afhandeling van de aanvragen
bijzondere bijstand tegen het licht gehouden. Daarbij is gekeken hoe
de aanvraagprocedure vereenvoudigd kan worden. De bedoeling was dat
tachtig procent van de aanvragers direct wordt geholpen en aan het
eind van het gesprek een beschikking meekrijgt. Dat kan alleen als de
aanvrager tijdens het gesprek alle benodigde documenten bij zich
heeft. "Dat we die tachtig procent niet hebben gehaald ligt
waarschijnlijk aan het feit dat mensen niet alle papieren bij zich
hadden", aldus wethouder Peter Verschuren.
Gemeente Groningen