Gemeente Groningen

Helft aanvragen bijzondere bijstand binnen één dag afgehandeld De Groningse sociale dienst handelt meer dan de helft van de aanvragen voor bijzondere bijstand binnen één dag af.
In de periode van 10 juli tot 8 oktober vorig jaar is 52 procent van alle aanvragen op dezelfde dag afgehandeld. De aanvrager ontving dezelfde dag een schriftelijk besluit, de zogeheten beschikking, op zijn aanvraag.

Snellere werkwijze
De afhandeltermijnen voor aanvragen bijzondere bijstand zijn de afgelopen periode sterk verbeterd. In 2006 handelde de dienst Sociale Zaken en Werk (SOZAWE) 38 procent van de aanvragen binnen drie werkdagen af. Vorig jaar steeg dit aantal tot 56 procent. De snellere werkwijze heeft niet geleid tot meer financiële fouten.

Aanvraagprocedure
In 2006 kende 36 procent van de aanvragen een afhandelingstermijn van twee weken of langer. Dit percentage is inmiddels gedaald tot negentien procent. De vereenvoudigde aanvraagprocedure voor bijzondere bijstand heeft voor aanvragers het voordeel dat zij sneller en beter geholpen worden.

Documenten
In 2007 heeft de gemeente Groningen de afhandeling van de aanvragen bijzondere bijstand tegen het licht gehouden. Daarbij is gekeken hoe de aanvraagprocedure vereenvoudigd kan worden. De bedoeling was dat tachtig procent van de aanvragers direct wordt geholpen en aan het eind van het gesprek een beschikking meekrijgt. Dat kan alleen als de aanvrager tijdens het gesprek alle benodigde documenten bij zich heeft. "Dat we die tachtig procent niet hebben gehaald ligt waarschijnlijk aan het feit dat mensen niet alle papieren bij zich hadden", aldus wethouder Peter Verschuren.