Nederlandse Spoorwegen

Utrecht, 20 maart 2008

Investering in spoor Almere - Schiphol geeft ruimte voor groei

Meer treinen Almere ­ Schiphol wordt mogelijk Besluitvorming over volledige spoorverdubbeling in Almere uiterlijk in 2009 nodig

De door het kabinet besloten investering van 531 miljoen euro in uitbreiding van het spoor tussen Almere en Schiphol geeft ruimte om vanaf 2012 meerdere jaren de verwachte groei van het aantal reizigers en treinen te verwerken. De huidige groeiprognoses geven aan dat vanaf 2015 de spoorcapaciteit rondom Almere een kritische grens zal bereiken. NS benadrukt de urgentie van spoedige besluitvorming over de aanleg van meer extra spoor in Almere. Het kabinet heeft besloten te investeren in de volgende uitbreidingen van de spoorinfrastructuur:
- spoorverdubbeling van 2 naar 4 sporen op de Zuidtak Amsterdam van aansluiting Utrechtboog tot aansluiting Westtak.
- extra sporen en wissels bij aansluiting Westtak om treinen ongehinderd te laten in- en uitvoegen

- een wachtspoor voor goederentreinen bij Venserpolder
- verdubbeling van 2 naar 4 sporen tussen Almere Muziekwijk en Almere Centrum en tussen Almere Buiten en Almere Oostvaarders.
- verlengen perrons en aanleg keersporen in Almere Centrum
- maatregelen om treinen dichter achter elkaar te laten rijden Hierdoor neemt vanaf 2012 de capaciteit zodanig toe dat er naast de vier Sprinters per uur ook ieder kwartier Intercity's kunnen gaan rijden, zowel vanuit Flevoland richting Amsterdam Zuid ­ Schiphol ­ Den Haag als richting Amsterdam Centraal.

Als eind 2012 de Hanzelijn tussen Zwolle en Lelystad in bedrijf gaat, zal het verkeer tussen Zwolle en de regio Amsterdam voortaan via Almere gaan in plaats van via Amersfoort. De voor de jaren daarna voorziene groei van het aantal treinreizigers maakt volgens NS verdubbeling van de gehele spoorlijn door Almere noodzakelijk, dus ook op de gedeelten tussen Almere Centrum en Almere Buiten en tussen Almere Poort en Almere Muziekwijk. Om te waarborgen dat deze uitbereiding tijdig gereed is, is volgens NS verdere besluitvorming uiterlijk in 2009 nodig. Noot aan de redactie
Meer informatie: NS Persvoorlichting 030-2357070

NS Groep N.V., Utrecht Handelsregister Utrecht 30124358

Datum 21 maart 2008
Pagina 2/2

NS
NS is in Nederland de grootste reizigersvervoerder op het spoor. De treinen van NS houden Nederland mobiel. Per dag bereiken ruim 1,1 miljoen treinreizigers hun bestemming zonder files of parkeerproblemen. De trein is een zeer energie- en klimaatvriendelijk vervoermiddel met een lage CO2-uitstoot, terwijl de gemiddelde kilometerprijs lager is dan de variabele autokosten. Op de 379 stations biedt NS een scala aan voorzieningen om de reizigers van dienst te zijn.
NS Reizigers zorgt voor het rijden van de treinen en de informatie en service aan de reizigers op de stations en in de treinen. NS Poort ontwikkelt, beheert en exploiteert de stations(gebieden) in Nederland, zodanig dat dit aangename en levendige plekken worden om te verblijven, werken, wonen, winkelen en recreëren. NedTrain zorgt voor de treinen van NS: van schoonmaak tot technisch onderhoud en schadeherstel. Strukton is actief in aanleg en onderhoud van railinfrastructuur en in bouwactiviteiten in Europa. NS Hispeed verbindt Nederland met het hart van belangrijke Europese steden. De hogesnelheidstreinen Thalys en ICE en de Internationale Intercity's zijn een slim en duurzaam alternatief voor vliegtuig en auto op afstanden tot 600 kilometer. NedRailways benut de kansen van de Europese vrije spoormarkt, bijvoorbeeld door samen met de Britse onderneming Serco spoorwegconcessies in het Verenigd Koninkrijk te exploiteren.
NS deelt het spoorwegnet - het drukst bereden van Europa - met ruim 30 andere partijen. ProRail deelt de capaciteit op de rails toe en zorgt verder voor de Railverkeersleiding en het beheer en onderhoud van het spoorwegnet.


---- --