Socialistische Partij

Meer wegen, meer vliegtuigen, minder luchtkwaliteit

20-03-2008 * VVD, PvdA, CDA en GroenLinks maken zich druk om de luchtkwaliteit in Noord-Holland. Deze indruk willen Gedeputeerde Staten in elk geval wekken bij de inwoners met het regionaal samenwerkingsprogramma luchtkwaliteit dat zij onlangs hebben vastgesteld. Volgens het college biedt het programma de garantie dat de lucht in Nederland schoner wordt door luchtverontreiniging tegen te gaan of te verminderen.

Tot zover de perscommunicatie van het college. Op het eerste gezicht is er niks mis met zo'n programma om luchtvervuiling tegen te gaan. Maar de aap komt al snel uit de mouw als blijk dat het onderliggende doel van het college het kunnen voortzetten van ruimtelijke ontwikkelingen is. En de ruimtelijke ontwikkelingen waar het college een voorstander is, zijn nu niet bepaald goed voor de luchtkwaliteit. Hieronder een (niet volledige) opsomming van projecten waaraan de collegepartijen VVD, PvdA, CDA en GroenLinks in het recente verleden zonder veel discussie hun goedkeuring hebben verleend.

Zuidvariant West-Frisiaweg

Tussen Enkhuizen en Hoorn wordt een nieuwe weg aangelegd volgens een variant die op grond van het milieueffectrapport (MER) niet het meest milieuvriendelijke alternatief is. De collegepartijen kiezen voor een betere bereikbaarheid van West-Friesland onomwonden voor de auto. In de afgelopen statenvergadering spraken PvdA en GroenLinks met geen woord over de trein en de bus. Terecht betitelde D66-statenlid Joke Geldhof het standpunt van GroenLinks als het optrekken van rookgordijnen. Ook gedeputeerde Cornelis Mooij (VVD) ging niet in op de suggesties van de SP voor beter openbaar vervoer tussen Lelystad, Enkhuizen, Hoorn en Heerhugowaard. Conclusie: meer asfalt en auto's in West-Friesland is slecht voor de luchtkwaliteit.

Stroomlijnalternatief A1-A6-A9-A10

De regering wil de snelwegen rondom Amsterdam flink verbreden, zodat het voor mensen gemakkelijker wordt deze regio in Noord-Holland met de auto te bereiken. Door de verbreding van de A1 en de A10-oost krijgen inwoners van Diemen, Duivendrecht en het Amsterdamse stadsdeel Oost-Watergraafsmeer te maken met nog meer hinder door geluidsoverlast en luchtvervuiling. Gedeputeerde Mooij heeft zonder dit eerst aan Provinciale Staten voor te leggen een overeenkomst ondertekend met minister Eurlings om deze snelwegen te verbreden. Zijn handtekening is gezet zonder dat voldoende "inpassingsmaatregelen" voor de omwonenden zijn geregeld. De collegepartijen VVD, PvdA, CDA en GroenLinks gaven geen steun aan de SP toen wij dit in een commissievergadering aan de orde stelden. Conclusie: meer asfalt en auto's in de regio Amsterdam is slecht voor de luchtkwaliteit.

Schiphol

Een andere grote luchtvervuiler in Noord-Holland is de luchthaven. Nu al is het vliegverkeer in Nederland al goed voor 10% van de CO2 uitstoot. De verbranding van gigantische hoeveelheden (belastingvrije) kersosine zorgt ook voor roet en fijnstof in de lucht. Met de steeds verdergaande groei van Schiphol neemt ook de luchtvervuiling toe. Woorden als nulgroei of krimp lijken taboe. Het motto is "groei binnen de bestaande milieugrenzen". Menig lid van de collegepartijen weet niet wat dit precies inhoudt, maar de steun voor dit motto blijft bestaan. Gedeputeerde Staten doen veel te weinig om de groei van Schiphol aan banden te leggen. Provinciale politici geven ook zelf het slechte voorbeeld door op buitenlandse dienstreizen te kiezen voor het vliegtuig bij bestemmingen die gemakkelijk per trein te bereiken zijn. De statenleden van de SP kiezen voor de trein bij de reis van de commissie voor sociale infrastructuur naar Berlijn. Conclusie: meer vliegtuigen van en naar Schiphol is slecht voor de luchtkwaliteit.

Conclusie

De SP roept het college op tot duidelijke maatregelen om de luchtvervuiling tegen te gaan in plaats van te pronken met onduidelijke en vrijblijvende plannen. Waarom zou je instemmen met een regionaal samenwerkingsprogramma luchtkwaliteit terwijl je tegelijkertijd bezig bent allerlei vervuilende activiteiten in je provincie toe te staan en die zelfs actief te bevorderen?