Promotie H.J. Quak
Titel proefschrift
Sustainability of Urban Freight Transport; Retail Distribution and
Local Regulations in Cities
---
Promotors:
Prof.dr.ir. M.B.M. de Koster
---
Datum
20 maart 2008 16:00
---
Locatie:
Woudestein, Forumzaal
---
Faculteit
RSM Erasmus University
Goederenvervoer in steden kan schoner en goedkoper
Het vervoeren van goederen naar, in, en vanuit de stad kan veel
schoner en efficiënter, aldus logistiek deskundige Hans Quak van de
Erasmus Universiteit Rotterdam. Het instellen van ruimere
venstertijden en beter afstemmen van regelgeving in de verschillende
steden, leidt tot minder schadelijke uitstoot en is ook nog eens
goedkoper. Daarnaast kunnen retail-ketens zelf ook veel verbeteren. Op
donderdag 20 maart 2008 verdedigt hij zijn proefschrift Sustainability
of Urban Freight Transport. Retail Distribution and Local Regulations
in Cities.
Bij stedelijk goederenvervoer denken de meeste mensen aan grote,
vervuilende vrachtwagens die voor veel overlast zorgen. Dat deze
vrachtwagens noodzakelijk zijn om de winkelschappen gevuld te houden,
wordt gemakshalve weleens vergeten. Lokale overheden nemen allerlei
maatregelen om de overlast in steden te beperken. Deze maatregelen
blijken in de praktijk soms meer gericht te zijn op het verbieden of
beperken van stedelijke distributie, dan dat ze bijdragen aan het
efficiënter en schoner organiseren van het vervoer. Het ontbreekt de
lokale overheden vaak aan kennis van logistieke zaken, waardoor het
resultaat van veel maatregelen beperkt of soms zelfs tegengesteld is,
ontdekte Hans Quak.
Quak bracht de vele verschillende initiatieven op het gebied van de
ontwikkeling van duurzame stedelijke distributie in kaart en zocht
naar verklarende factoren voor het beperkte succes. Ook onderzocht
Quak de effecten van de meest gebruikte regels om de leefbaarheid in
de steden te verbeteren. Hij constateerde dat gemeentes en vervoerders
die geografisch gezien op verschillende niveaus werken, nauwelijks
contact met elkaar hebben. Hierdoor is er weinig kennis van andermans
problemen, en dus ook weinig begrip voor maatregelen om iets aan die
problemen te doen.
Op basis van een case studie met 14 grote retail ketens concludeert
Quak dat de huidige venstertijden regelgeving onnodig inefficiënt is
en vaak juist vervuiling doet toenemen. Quak laat zien dat ruimere
en/of minder venstertijden leiden tot een schoner én goedkoper
goederenvervoer in de steden. Uit een experiment met twee typen
retail-ketens blijkt verder dat de huidige regels in steden voor elke
vervoerder anders uitpakt. "Wat voor de ene vervoerder een enorme
kostenstijging tot gevolg heeft, merkt een ander nauwelijks".
Flexibelere regelgeving zou er voor kunnen zorgen dat goederenvervoer
in steden schoner en goedkoper kan.
Uiteindelijk toont Quak aan dat de retail-ketens zelf ook iets kunnen
ondernemen om de duurzaamheid van hun operaties te verbeteren en
tegelijkertijd de problemen die door stedelijke regelgeving worden
veroorzaakt te verminderen. Als grote ketens de regie gaan voeren over
de distributie van hun bestellingen bij leveranciers en ze dit
transport combineren met hun eigen winkelbevoorrading, worden ze
minder gevoelig voor bijvoorbeeld venstertijden, en kan er een enorme
besparing worden behaald in CO2 uitstoot.
Het onderzoek van Hans Quak is verricht in het Erasmus Research
Institute of Management (ERIM), de gezamenlijke door de KNAW erkende
onderzoeksschool van Rotterdam School of Management, Erasmus
University en de Faculteit der Economische Wetenschappen. Aan ERIM
zijn ruim 300 onderzoekers verbonden. ERIM organiseert tevens het
Erasmus Doctoral Programme in Business and Management voor de
opleiding van jonge, veelbelovende wetenschappers.
Erasmus Universiteit Rotterdam