Presentatie kabinetsbesluit OVSAAL
Toespraak | 20-03-2008 | Den Haag | Minister Camiel Eurlings
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Trots ben ik dat we hier staan: Herrema en ik en alle andere
bestuurders uit de Noordvleugel van de Randstad. Zonder Randstad
Urgent hadden we hier geen besluit over OV
Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad toegelicht!
Het is weer een belangrijke dag voor de Noordvleugel van de Randstad.
Eind vorig jaar heeft het kabinet een besluit genomen over de
autosnelwegen A6 en A9. Vandaag is het openbaar vervoer aan de beurt.
We hebben een besluit genomen over de ruggengraat tussen Schiphol en
Lelystad. Het besluit is nodig wegens de enorme dynamiek in de
Noordvleugel van de Randstad. Hoe je het ook wendt of keert, dit is
het brandpunt van de nationale economie.
U weet dat de Zuidas van Amsterdam het belangrijkste internationale
zakencentrum van Nederland wordt.
U weet ook dat het kabinet en de regio besloten hebben dat Almere gaat
groeien naar 350.000 inwoners. Het wordt daarmee op den duur de vierde
stad van het land, groter dan Eindhoven en zelfs Utrecht.
Een kwartiertje voorbij Almere ligt Lelystad met zijn luchthaven, die
mogelijk in de toekomst een grotere rol kan krijgen, gerelateerd aan
de toekomst van Schiphol.
Via Lelystad leggen we de Hanzelijn aan waardoor Zwolle en het Noorden
sneller met de Amsterdamse regio en Schiphol worden verbonden.
Ik vertel dit om aan te geven hoe strategisch belangrijk de
SAAL-corridor is, de as Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad. We hebben
nu, na overleg met de regio, een besluit genomen over het
hoofdspoornet. Dat is gebeurd na grondige voorwerk door NS en ProRail.
Over dit besluit heb ik de laatste weken niet alleen gesproken met
wethouder Herrema maar ook met andere bestuurders die hier aanwezig
zijn.
Het aantal reizigers over Hollandse Brug tussen het oude en het nieuwe
land groeit sterk. Het zijn er nu al 40.000 per dag en dat gaat bijna
verdubbelen in het komende decennium. Dat zal het huidige spoor niet
meer aan kunnen.
Meer dan de helft van de beroepsbevolking van Almere werkt buiten die
gemeente. Uit een recent Amsterdams onderzoek weten we hoe belastend
het dagelijkse forensen kan zijn voor de mensen. Het leidt tot veel
stress. Daarom zijn betrouwbare, hoogfrequente verbindingen met het
openbaar vervoer echt heel belangrijk. Dan kunnen de mensen
gemakkelijker naar hun werk en weer naar huis. De arbeidsmarkt gaat
beter functioneren.
Het kabinet heeft nu besloten ruim zeshonderd miljoen euro te
investeren in de capaciteitsvergroting van het traject
Schiphol-Almere. Op een aantal plaatsen wordt het spoor uitgebreid.
Hiermee kunnen de spoorwegen veel meer kwaliteit leveren. Dat betekent
enige tijdwinst maar vooral meer betrouwbaarheid en hogere
frequenties. Straks kun je niet zes maar twaalf keer per uur met de
trein van Almere naar Amsterdam. Dat is een metrofrequentie. Deze
kwaliteit willen we ook in andere delen van Nederland bereiken.
Hiervoor is in totaal 4,5 miljard euro nodig. De besluiten van vandaag
zijn de eerste stappen in deze ambitie.
De frequentieverhoging op dit traject wordt mogelijk dankzij een
aantal praktische maatregelen.
· Zoals snellere afwikkeling van het verkeer door de Schipholtunnel en
aanpassingen waardoor de treinen sneller achter elkaar kunnen rijden
en elkaar gemakkelijker kunnen inhalen.
· Viersporigheid bij Amsterdam-Zuid.
· Een wachtspoor voor goederentreinen bij de Venserpolder.
· In Almere wordt het tracé grotendeels viersporig. We houden
overigens de mogelijkheid van volledige viersporigheid door Almere
open.
Maar dit is pas de helft van het verhaal. Het kabinet heeft nog eens
driekwart miljard gereserveerd voor verdere spooruitbreidingen. Wij
onderzoeken wat deze regio nog meer aan openbaar vervoer nodig heeft.
Want deze spoorlijn is de ruggengraat en die moet gevoed worden met
bussen, trams, een metro of wellicht veel meer dan dat. Een belangrijk
besluit daarbij is de vraag of er een nieuwe, noordelijke verbinding
moet komen tussen Amsterdam en Almere door het IJmeer. Dat hangt nauw
samen met de ontwikkelingsrichting die Almere zal nemen en de toekomst
van het IJmeer voor de Noordvleugel van de Randstad. De studies
daarover zijn in volle gang. Ik verwacht dat het kabinet en de regio
volgend jaar hierover een principebesluit kunnen nemen.
Met het besluit van vandaag heeft het kabinet een belangrijke bijdrage
geleverd aan een duurzame invulling van de mobiliteit in dit deel van
de Randstad. Ik durf te stellen dat zonder de druk van het programma
Randstad Urgent dit besluit over OV SAAL níet genomen was. Het was op
de lange baan geschoven. De aanpak van Randstad Urgent is: samenwerken
als Rijk en regio, aanpakken en dóórzetten. Voor een sterke Randstad.
En voor een sterk Nederland, laten we dat vooral niet vergeten.
Doorzetten is hard nodig, want we kunnen het in dit land niet meer
hébben dat door bestuurlijke drukte projecten zomaar vertraging
oplopen.
Dank u wel.
Verwante onderwerpen
* Trein
* Minister
Ministerie van Verkeer en Waterstaat