Ondertekening taxiconvenant met G4
Toespraak | 20-03-2008 | Den Haag | Staatssecretaris Tineke
Huizinga-Heringa
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
Ook ik heet u alsnog van harte welkom op het departement. Het
officiële gedeelte is daar: de ondertekening van een hernieuwd
taxiconvenant tussen de G4 en Verkeer en Waterstaat. Met een flink
aantal concrete afspraken, gaan we kijken of we de taxi een flinke
kwaliteitsboost kunnen geven.
Net als het vorige convenant heeft dit convenant de volgende doelen:
· Het verhogen van de kwaliteit van het straattaxivervoer in de vier
grote steden, door bijvoorbeeld talenkennis en stratenkennis van
chauffeurs te verbeteren.
· Het waarborgen van de basiskwaliteit van het straattaxivervoer in de
betrokken steden. Respect voor rij- en rusttijden, een geijkte
taxameter, een geldige chauffeurspas; deze zaken moeten allemaal in
orde zijn.
Daarnaast willen we oplossingen vinden voor het gedoe rond de
standplaatsen: teveel taxi's die staan te wachten, weigeren van korte
ritten. Duwen en trekken om goede ritten. Die oplossingen willen we in
dit convenant met elkaar verkennen, zodat de klant uiteindelijk beter
af is.
De taxi bestaat namelijk bij de gratie van de klant die er in stapt.
En wat zien we, vooral vaste klanten nemen de taxi, er komen weinig
nieuwe klanten bij. Dat is jammer voor de taxibedrijven, maar ook
omdat de taxi een belangrijke bijdrage levert aan de mobiliteitsketen.
Bijvoorbeeld aansluitend op een treinreis. Ik denk dat er nog een
wereld te winnen is voor de taxi in Nederland.
In de afgelopen twee jaar is er al veel bereikt door goede
initiatieven vanuit de G4. Utrecht, Rotterdam, Den Haag en Amsterdam
hebben op eigen wijze bijvoorbeeld het TX Keurmerk een plek gegeven.
Wethouder Baljeu heeft veel gedaan om samen met de branche de
kwaliteit en veiligheid op de standplaatsen te verhogen. Zulk goed
voorbeeld doet volgen, zoals we zien in Eindhoven en Nijmegen.
Het convenant dat we vandaag ondertekenen, wijkt op één belangrijk
punt af van het vorige. Wij gaan met elkaar verkennen of het mogelijk
is om als rijksoverheid bevoegdheden over te dragen. Daarvoor gaan we
met elkaar onderzoeken óf en waar decentralisatie mogelijk is. Ik heb
ook vandaag weer gemerkt dat de vier grote steden zeer veel prijs
stellen op deze experimenteerruimte. Na deze verkenning weten we beter
welke zaken we landelijk blijven aanpakken en wat decentraal kan
worden geregeld. De adequate sturing van de taxisector blijft
natuurlijk altijd voorop staan.
De G4 functioneert hiermee als proeftuin voor landelijke wetgeving.
Daarbinnen mogen steden best vindingrijk zijn. Kijk naar Amsterdam;
met de opening van de kwaliteitsstandplaats bij Amsterdam CS heeft
wethouder Herrema al laten zien waartoe dat kan leiden. Het convenant
bevat trouwens ook pilots van de andere grote steden. Zo krijgen we
een compleet beeld van de mogelijkheden.
Dus naast het verhogen van kwaliteit en het waarborgen van
basiskwaliteit, zoals ik al eerder noemde, heeft dit convenant nog een
ander duidelijk doel: het uitvoeren van de verkenningen voor
decentralisatie.
Daarnaast blijven handhaving en toezicht een belangrijk onderdeel van
onze aanpak. Er zijn altijd aandachtspunten zoals ordeverstoring op
standplaatsen en een goed gebruik van de nieuwe tariefstructuur,
waarbij toezicht hét instrument is om zaken op orde te stellen. De
oplossing van de straattaxiproblematiek blijft overigens vooral
maatwerk. De aandachtspunten verschillen nu eenmaal per stad. Het
uitgangspunt van het convenant is dan ook dat de steden eigen
mogelijkheden hebben om hun eigen problemen aan te pakken.
Dames en heren,
De handtekening zetten we vandaag, daarna is er werk aan de winkel. De
concrete afspraken moeten in acties worden omgezet. De uitkomsten van
de verkenningen uit dit convenant krijgen ook een plek in de Taxivisie
die aankomende zomer verschijnt. In de Taxivisie werken we samen met
KNV Taxi, brancheorganisaties en reizigersorganisaties. Samen bouwen
we zo gestaag verder aan een stevige positie van de taxi.
Met de inspanningen die wij gaan leveren binnen dit convenant, stappen
klanten straks makkelijker en vaker in de taxi. En als ze instappen,
worden ze vakkundiger, prettiger en veiliger vervoerd. Ik vind dat een
mooi vooruitzicht.
Dank u wel.
Verwante onderwerpen
* Staatssecretaris
* Taxi
Ministerie van Verkeer en Waterstaat