ITC Holland Transport koopt 20 MAN âTruck of the Year 2008â TGX Euro
5-trekkers
(3/20/2008)
ITC Holland Transport is al sinds 1990 in Reek gevestigd. Eind dit
jaar verhuist het bedrijf naar een zeer modern pand in Oss. De twintig
MAN TGX trekkers die ITC besteld heeft, zullen daar helemaal op hun
plaats zijn.
ITC Holland Transport is gespecialiseerd in het nationaal en
internationaal vervoer van vloeibare levensmiddelen per tankwagen.
Voor dit werk beschikt het bedrijf over een vloot van 75 trekkende
eenheden, ruim 80 tanktrailers en 50 tankcontainers. De belangrijkste
buitenlandse bestemmingen zijn in Duitsland en Zwitserland te vinden
en de lading bestaat veelal uit vruchtensappen, oliën en vetten,
cacaoboter en ketchup. âZwitserland is enkele jaren geleden afgestapt
van de gewichtsbeperking van 28 tonâ, legt directeur Van Schaick uit.
âDie is toen verhoogd naar 40 ton. Wij zijn daar beter op toegerust
dan de Zwitsers zelf en dat geeft ons een sterke concurrentiepositie.â
Evengoed is het totaalgewicht van de voertuigcombinaties een
belangrijk punt gebleven. De Zwitsers controleren bijzonder streng en
daarnaast is een hoog laadvermogen essentieel voor het rendement. De
nieuwe MAN TGX 18.400 BLS 4x2 trekkers met XLX-cabine en Euro 5-motor,
waarvan ITC onlangs de eerste in ontvangst nam, spelen in dit verband
een grote rol. âOndanks de dieseltanks met een capaciteit van 760
liter en de Gardner Denver luchtcompressor zijn ze honderden kiloâs
lichter dan vergelijkbare trucks van andere merken.â
Opmerkelijk is dat MAN dit realiseert zonder dat de chauffeur ook maar
iets inlevert. Integendeel, zelfs. ITC Holland Transport heeft juist
voor de grote XLX-cabine met hoog dak gekozen omdat men geen enkele
concessie wil doen aan het welzijn van de bestuurder. âDe TGX met deze
cabine heeft de uitstraling die wij zoeken en biedt de chauffeur zowel
bedieningsgemak als leefcomfort, terwijl de D20 Common Rail-motor ruim
voldoende vermogen levert voor een hoge gemiddelde snelheid.â
De trekkers worden ingezet in combinatie met geïsoleerde, ultralichte
drie-assige tankopleggers van Hobur. ITC reinigt deze zelf en maakt
ook tanks van derden schoon.
Op de nieuwe vestiging op het bedrijventerrein Vorstengrafdonk
beschikt men straks over de allernieuwste apparatuur, een moderne
werkplaats voor het onderhoud van het materieel, tankcleaning en een
vergistingsinstallatie voor de zuivering van afvalwater met productie
van biogas. âWe zijn in gesprek met de Pon-organisatie over de
levering van een WKK (warmtekrachtkoppeling)â, legt Van Schaick uit.
âOnze wagens stonden al op Continental banden, onze tankopleggers zijn
voorzien van SAF-assen en bovendien rijd ik zelf Audi. Zo doen we
zaken met steeds meer Pon-bedrijven. Wij zien die als super-A merken
en dat maakt Pon voor ons tot een aantrekkelijke partner.â
De twintig TGX-trekkers worden geleverd door MAN dealer MAN Nijmegen.
The European Road Transport Show 2007
BedrijfsautoRAI