'Positie docent versterken'
20-03-2008 02:49
Bezoekers van deze website hebben de afgelopen maanden gediscussieerd
over de verschillende vernieuwingen. PvdA Tweede-Kamerlid Staf Depla
reageert op deze discussie. 'De onderwijsvernieuwingen hebben niet
opgeleverd wat de bedoeling was. '
Depla: 'De politiek heeft teveel gevraagd van het onderwijs, door niet
alleen voor te schrijven wat er moest worden geleerd, maar ook hoe dat
moest worden aangepakt.'
Op het forum van pvda.nl hebben bezoekers gereageerd op de volgende
vragen:
* Wat zijn uw ervaringen met de verschillende
onderwijsvernieuwingen?
* Wat zijn uw verwachtingen van het onderzoek van de commissie
Dijsselbloem en welke aanbevelingen vindt u dat er in het rapport
zouden moeten staan?
* Wat moet de belangrijkste bijdrage of doel van de PvdA zijn deze
kabinetsperiode?
Reactie van Staf Depla op de discussie:
'Ons ideaal van gelijke kansen is nog altijd springlevend, maar we
begrijpen dat je dat juist niet bereikt door alle leerlingen gelijk te
behandelen. De onderwijsvernieuwingen hebben niet opgeleverd wat de
bedoeling was. De politiek heeft teveel gevraagd van het onderwijs
door niet alleen voor te schrijven wat er moest worden geleerd, maar
ook hoe dat moest worden aangepakt. Er is nu een daling te zien in het
niveau dat leerlingen bereiken bij de basisvaardigheden, lezen en
wiskunde. De politiek in het algemeen, maar ook de PvdA, heeft
gefaald.
De oplossing is niet dat de overheid zich niet langer met het
onderwijs mag bemoeien, want voor ouders en leerlingen is het wel van
belang dat er een instantie is die de kwaliteit van het onderwijs
waarborgt. De overheid moet zich met minder bemoeien, maar op de
punten waar zij zich wèl mee bemoeit, moet ze ook echt
verantwoordelijkheid durven te nemen. Dan gaat het om wat er wordt
geleerd op de scholen. Wat dat betreft mag ook de inhoud van
lerarenopleidingen niet langer worden overgelaten aan de academische
vrijheid.
Verschillende instanties die een rol spelen in het onderwijs, hebben
zich ook bemoeid met de manier waarop er les werd gegeven op scholen.
Dit is de zogenaamde fantoomwetgeving: regels die niet door de
politiek waren opgelegd, maar door bijvoorbeeld de inspectie,
lerarenopleidingen en landelijke pedagogische centra. Docenten
ervoeren dit als regeldruk. Een belangrijke les die wij moeten trekken
is dat onderwijsorganisaties lang niet altijd meer de spreekbuis zijn
voor de man of vrouw die als docent voor de klas staat. Draagvlak bij
onderwijsorganisaties vormt niet langer een garantie dat vernieuwingen
uitvoerbaar zijn.
In het onderwijs bestaat veel wantrouwen tussen docenten en
schoolleiding. Als we het over vrijheid voor de school hebben, moeten
we niet langer doen alsof het vooral om het bestuur gaat. Juist de
positie van docenten moet worden versterkt. Docenten moeten in de
positie worden gebracht om onderwijsvernieuwingen die men hen oplegt
te toetsen op de doelmatigheid en uitvoerbaarheid.
Om te waarborgen dat vakbekwame mensen ook kiezen voor het
lerarenberoep, moeten maatregelen om het werk in het onderwijs
aantrekkelijker te maken, snel merkbaar worden voor de man of vrouw
voor de klas.'
De volledige discussie is hier te vinden>
Partij van de Arbeid