Ministerraad
Kabinet stelt Toekomstverkenning Schiphol vast
Persbericht | 20-03-2008
De ministerraad heeft vandaag op voorstel van minister Eurlings van
Verkeer en Waterstaat en minister Cramer van Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer ingestemd met de lange
termijnverkenning van Schiphol. De verkenning geeft aan welke
ruimtelijke mogelijkheden het kabinet verder wil onderzoeken met het
oog op de toekomst van Schiphol vanaf 2020.
Afhankelijk van de ontwikkeling van de vraag naar vliegverkeer en de
inzet van nieuwe technologie is tussen 2015 en 2030 de grens van de
groei van Schiphol bereikt. Naar aanleiding daarvan is in het
kabinetsstandpunt Schiphol uit 2006 besloten de toekomstopties voor de
lange termijnontwikkeling te onderzoeken. Deze verkenning is afgerond.
Het kabinet heeft nu besloten dat het de volgende opties verder wil
onderzoeken in de vervolgfase:
* Een aanpassing van het banenstelsel op Schiphol: deze optie biedt
kansen voor zowel de knooppunt- als de vestigingsplaatsfunctie van
Schiphol. Daarnaast kan een veranderd banenstelsel een positief
effect hebben op de leefomgeving. Door bijvoorbeeld andere
aanvliegroutes kan de geluidshinder worden verminderd. Om deze
optie open te houden heeft de minister van Verkeer en Waterstaat
de provincie Noord-Holland gevraagd de reservering van de
parallelle Kaagbaan te verlengen.
* Het gebruik van de regionale luchthaven Lelystad Airport en de
militaire luchtvaarttereinen Eindhoven en Twente als
overlooplocaties voor Schiphol. Om tot een toekomstvast
ontwikkelingsperspectief voor zowel de Nederlandse luchtvaart als
voor de luchthaven Lelystad en haar omgeving te komen, onderzoekt
het kabinet voor de vervolgfase ook een meer noordoostelijk
gelegen locatie in Flevoland grenzend aan de Hanzelijn.
* De 'nul'-variant: hierbij wordt het maximaal aantal
vliegbewegingen dat in de middellange termijn overeenkomst wordt
vastgelegd, ongewijzigd naar de lange termijn doorgetrokken. De
overeenkomst over de middellange termijn ontwikkeling van Schiphol
wordt naar verwachting in mei met de regio en de sectorpartijen
aan de Alderstafel gesloten.
* De 'ruimtelijke krimpoptie': hierbij worden alternatieven gezocht
voor met name het verkeer dat niet aan de mainport gebonden is.
Hierdoor wordt het ruimtebeslag van de luchtvaart in Nederland per
saldo kleiner. Alternatieven voor het voorzien in de
internationale vervoersvraag zijn het strategisch benutten van het
hogesnelheidsnet en van buitenlandse (grens)luchthavens.
De manier waarop de verschillende opties verder worden uitgewerkt en
afgewogen, wordt neergelegd in een plan van aanpak structuurvisie dat
voor de zomer gereed is. De uiteindelijke keuze voor een optie of voor
een combinatie van opties wordt onderbouwd in de Structuurvisie
Schiphol die naar verwachting eind 2009 verschijnt.
Het project Toekomstverkenning Schiphol is een onderdeel van het
kabinetsprogramma Randstad Urgent. Met Randstad Urgent pakken kabinet,
provincies, gemeenten en stadsregio's samen de problemen in de
Randstad aan. Zo moet de Randstad weer een economisch sterke regio
worden, waar het aantrekkelijk is om te wonen en te recreëren.