Ministerraad
Kabinet besluit over uitbreiding OV in Noordelijke Randstad
Persbericht | 20-03-2008
De ministerraad heeft op voorstel van minister Eurlings van Verkeer en
Waterstaat besloten over investeringen in het openbaar vervoer tussen
Schiphol, Amsterdam, Almere en Lelystad (OV-SAAL). Het kabinet
investeert ruim 600 miljoen euro in maatregelen voor de korte termijn
(2013) waardoor de frequentie van de treinen en comfort voor reizigers
op het traject omhoog zullen gaan. Zo stijgt het aantal treinen tussen
Flevoland en Amsterdam van de huidige zes naar de metro-achtige
frequentie van twaalf per uur in 2013.
Voor de uitbreiding van het bestaande spoor is 531 miljoen euro
gereserveerd. Naast dit bedrag trekt het kabinet voor de periode
2014-2020 75 miljoen euro uit voor het beheer en de instandhouding van
deze maatregelen. Het kabinet neemt in 2009 een beslissing over de
OV-maatregelen op de middellange (2020) en lange termijn (2030). Voor
de middellange termijn is 744 miljoen euro uitgetrokken voor
investeringen in het spoor. Het kabinet stelt hiermee voor de
verbetering van het OV tussen Schiphol, Amsterdam, Almere en Lelystad
in totaal maximaal 1,35 miljard euro beschikbaar.
Door de maatregelen voor de korte termijn kunnen er in 2013 meer
treinen rijden in een meer betrouwbare dienstregeling. Voor de
reiziger betekent dit meer reismogelijkheden, minder vertragingen en
minder volle treinen. Het bestaande spoor ten oosten en westen van
station Amsterdam Zuid wordt uitgebreid. Op delen van de Flevolijn
(tussen de stations Almere Muziekwijk en Almere Centrum en tussen
Almere Buiten en Almere Oostvaarders) wordt het spoor verdubbeld naar
vier sporen. Daarnaast komt er een wachtspoor bij Venserpolder voor
kruisende goederentreinen. In de Schipholtunnel moet dynamisch
verkeersmanagement zorgen voor een soepele afwikkeling van de treinen.
In combinatie met aanpassing van het spoor bij Riekerpolder zal dit
leiden tot een capaciteitsvergroting van de Schipholtunnel.
Bij verdere groei van het aantal reizigers kan de Flevolijn tussen
Almere Muziekwijk en Almere Oostvaarders helemaal worden verdubbeld.
Deze variant levert voor de korte termijn nog onvoldoende toegevoegde
waarde. De volledige uitbreiding naar vier sporen wordt in het
vervolgonderzoek wel volledig uitgewerkt zodat deze ook in één keer
kan worden gerealiseerd, als later blijkt dat dit toch nodig is.
Het OV levert een belangrijke bijdrage aan de bereikbaarheid binnen de
Noordelijke Randstad. Het aantal reizigers tussen Schiphol en Lelystad
groeit sterk. Zo is het aantal treinreizigers over de Hollandse Brug
de afgelopen tien jaar verdubbeld tot ongeveer 40.000 per dag.
Verwacht wordt dat dit aantal in 2020 is gegroeid tot 70-80.000 per
dag. Het aantal reizigerskilometers over het Nederlandse spoor dat in
2020 werd verwacht (17 miljard) wordt al in 2010 of eerder gehaald, zo
bleek vorig jaar uit de Landelijke Markt en Capaciteitsanalyse Spoor.
Op de drukste trajecten wil het kabinet daarom minimaal zes
intercity's per uur laten rijden in de spits, ook wil het kabinet
maatwerk voor het aantal Sprinters. In totaal is hiervoor 4,5 miljard
euro nodig. De maatregelen die het kabinet nu op het OV-SAAL traject
neemt is een eerste concrete stap naar deze ambitie.
Rijk en regio sturen de volgende fase van het project OV-SAAL
gezamenlijk aan. Deze aansturing wordt ingevuld door het bestuurlijk
duo dat bestaat uit coördinerende minister Eurlings en wethouder
Herrema van de gemeente Amsterdam. De bestuurlijke duo's zijn gevormd
in het kader van het programma Randstad Urgent. Met dit programma
wordt de economische concurrentiepositie van de Randstad op een
duurzame wijze versterkt. De ontwikkeling en ontsluiting van Almere is
daarbij een belangrijk en urgent vraagstuk. Almere bouwt tussen 2010
en 2030 60.000 woningen. Door dit besluit wordt de Noordvleugel beter
bereikbaar. In oktober 2007 koos het kabinet al voor een uitbreiding
van de wegen A6, A1, A9 en A10-Oost.