De Unimog U 20: klein maar dapper
(3/20/2008)
Niet voor alle toepassingen is behoefte aan grotere en snellere
voertuigen, die bovendien steeds grotere afstanden moeten afleggen. Op
de IAA voor bedrijfswagens in 2006 presenteerde Mercedes-Benz de
Unimog U 20. Na twee jaar van ontwikkeling en testen is het voertuig
dit jaar in serieproductie gegaan. De sterke punten de nieuwe
'kleine' Unimog U 20 zijn compactheid, wendbaarheid en flexibiliteit.
Brandweer, politie en leger hebben meer aan de terreinwagen met grote
bodemvrijheid uit de 1000-serie, wegenbouwdiensten of de spoorwegen
gebruiken de 100-serie bij het sneeuwruimen en voor het gecombineerde
vervoer over de weg en het spoor. Maar wat doen kleinere gemeenten en
dorpen? De ene modelreeks is te groot, de andere voor universeel
machinetransport veel te duur. Daarom vult de nieuwe 10-serie met de
Unimog U 20 het aanbod in het lagere segment prima aan. De nieuwe telg
is een volbloed Unimog, die de beste eigenschappen van de beide
grotere modelreeksen zo compact mogelijk verenigt.
Wat het eerst opvalt, is de karakteristieke nieuwe frontstuurcabine
van de U 20, die door Mercedes-Benz do Brazil wordt geproduceerd. In
Brazilië wordt ook de kleine Acello-vrachtwagen met deze geheel uit
staal vervaardigde cabine uitgerust. Ondanks haar geringe
buitenafmeting van 215 cm biedt de cabine ruimte aan drie volwaardige
zitplaatsen. Binnen zorgen een ergonomische bestuurdersstoel,
verwarming en optioneel airconditioning voor het nodige comfort. De
kleine Unimog is bovendien niet alleen relatief slank, maar ook vrij
kort. Door zijn totale lengte van 4,94 meter, exclusief aanhanger voor
machines, bedraagt de draaicirkel slechts 12,8 meter en daarmee kan
hij zich zelfs met een ruime middenklasse personenauto meten. De U 20
is in kleinere gemeenten en de land- en tuinbouw niet alleen geschikt
vanwege zijn compacte omvang, ook het prijsniveau is aantrekkelijk
voor deze nieuwe doelgroep.
Wanneer een gemeente eenmaal heeft besloten om over te gaan tot de
aanschaf van de nieuwe Unimog, dan krijgt deze ook waar voor zijn
geld: de 150 pk van de OM 904 LA is goed voor een topsnelheid van 89
km/u op een verharde weg. Het voertuig voldoet vanzelfsprekend aan de
EU4-norm en is uitgerust met BlueTec-technologie.
Maar wat de Unimog pas echt van de conventionele vierwielaangedreven
bedrijfswagens en andere gemeentevoertuigen onderscheidt, zijn het
korte laddervormige chassis en de portaalassen met grote bodemvrijheid
voor inzet in moeilijk begaanbaar terrein. Bovendien is deze nieuwe
Unimog, net als zijn soortgenoten, voorzien van enkellucht banden voor
en achter en optioneel met hydraulische aansluitingen en frontplaat
(DIN-plaat) voor de montage van hulpstukken.
Reeds voorhanden machines zoals grasmaaiers en sneeuwploegen hoeven
niet van de hand te worden gedaan. Vanwege zijn GVW van 7,5 tot 8,5
ton kunnen deze apparaten door montage op de DIN-plaat gewoon dienst
blijven doen. De U 20 is daarvoor uitgerust met twee aanbouwgedeeltes,
want naast apparaten voor de voorkant kunnen aan de achterkant
strooivoorzieningen en kranen worden gemonteerd.
De U 20 kan uitgerust worden met een multifunctionele box die qua vorm
perfect tussen de cabine en de laadbak past. Deze box is voorzien van
schappen en ideaal voor het opbergen van gereedschap, scheppen,
sneeuwkettingen en ander kleinmateriaal.
Ondanks al deze voordelen is de U 20 geen concurrent van zijn grote
broers. Integendeel: hij vormt een belangrijke aanvulling op de
doelgroep van nieuwe klanten voor wie een Unimog tot nu toe te
specialistisch en te zwaar was. De grote Unimogs blijven daarentegen
de ideale voertuigen voor het grote, gespecialiseerde werk onder zware
terreinomstandigheden.
The European Road Transport Show 2007
BedrijfsautoRAI