Campina
* RSS-feeds
Campina vaart wel bij gezondheidszuivel en ingrediënten
Jaarcijfers 2007: Toename omzet vooral te danken aan gunstige
melkprijsontwikkeling. Resultaatverbetering met name bij
internationale gezondheidsconcepten en ingrediënten. Omzet stijgt met
11 procent naar EUR 4 miljard. Prestatieprijs stijgt met 13,5 procent
naar EUR 36,93. Contante melkprijs voor leden-melkveehouders stijgt
met 16,5 procent naar EUR 34,57.
De trend bij consumenten wereldwijd om een gezonde levensstijl na te
streven en oog te hebben voor natuurlijke voeding leidde voor Campina
in 2007 tot groei en verbetering van het resultaat. De snel groeiende
vraag naar gezondheidszuivel, zoals Campina Optimel/Optiwell, Campina
Milner, Campina Vifit en Campina Valess, had een gezonde uitwerking op
de coöperatieve zuivelonderneming en haar eigenaren, de
melkveehouders. De omzet van alle activiteiten in ingrediënten nam
eveneens fors toe. De omzet van de groep Industrial Products steeg met
30 procent en leidde tot een fors hoger resultaat dan in het
voorgaande jaar. De totale omzet van Campina steeg met 11 procent naar
EUR 4 miljard. De prestatieprijs verbeterde fors ten opzichte van 2006
en steeg met 13,5 procent naar EUR 36,93 (inclusief btw) oftewel een
stijging van EUR 4,40 per 100 kg melk. De contante melkprijs die aan
de leden-melkveehouders wordt betaald, steeg met 16,5 procent naar EUR
34,57 (exclusief btw), een stijging van EUR 4,89 per 100 kg melk.
Groei gezondheidsconcepten
Campina versterkte in 2007 haar reputatie als vernieuwer van
natuurlijke, op zuivel gebaseerde producten die passen bij een gezonde
leefstijl (health & wellness). Met Campina Optimel/Optiwell
(drinkyoghurts, yoghurts, kwark en pudding/vla met een verlaagde
calorie-inname), Campina Optimel/Optiwell Control (zuiveldrankje dat
je helpt om minder te eten), Campina Vifit, Campina Milner (kaas met
een verlaagd vetgehalte) en Campina Valess (vleesvervanger uit zuivel)
veroverde Campina de harten van miljoenen nieuwe Europese consumenten.
Ook in België verbeterde de positie van de gezondheidszuivel opnieuw.
Hier werd met succes Campina Calcifort gelanceerd: een drinkyoghurt
met een hoge dosering aan calcium.
In Nederland was Campina voor het zesde achtereenvolgende jaar het
favoriete merk in de supermarkten, mede dankzij haar
gezondheidsconcepten. Er werden aanzienlijk meer Campina
Optimel-producten geconsumeerd dan in 2006. Ook de aankopen van
Campina Milner en Campina Valess stegen sterk door de extra aandacht
die consumenten besteden aan gezonde voeding. In Duitsland was
Optiwell Control niet alleen de best verkopende introductie in het
zuivelschap, maar zelfs in de gehele Duitse handel.
De gezondheidsproducten waren in 2007 goed voor een omvangrijk deel
van de totale omzet, opnieuw meer dan in het voorgaande jaar. âGezien
het succes van Campinaâs gezondheidszuivel willen we de komende jaren
flink inzetten op groei van onze gezondheidsconcepten, zodat health &
wellness een nog grotere bijdrage zal leveren aan de totale omzet van
Campinaâ, stelt Kees Gielen, CEO van Campina. âDe cijfers van 2007
beloven in dat kader veel goeds: Optimel/Optiwell groeide het
afgelopen jaar met 56 procent, Campina Milner met 21 procent en
Campina Vifit met 14 procent.â
Succesvolle ingrediënten
De ingrediëntenactiviteiten van Campina waren succesvol in 2007 en
leidden tot een flinke stijging van omzet en resultaat. De
omzetstijging was mede te danken aan de joint venture DMV-Fonterra
Excipients, de business line Dairy Ingredients (hogere verkoopprijzen)
en de business unit Holland Dairy Feed (hogere volumes). De joint
venture DMV-Fonterra Excipients â specialist in het produceren van
draagstoffen voor medicijnen die worden gebruikt in tabletten,
capsules en medicijnen die worden geïnhaleerd â kende een heel goed
jaar. Doordat er een tekort aan farmaceutische lactose heerste op de
wereldmarkt en als gevolg van de positie als marktleider, waardoor
efficiencywinsten worden behaald, werd een zeer goed resultaat
bereikt.
Voortvarende start 2008
Het jaar 2007 was voor de gehele zuivelindustrie een zeer bijzonder
jaar, met een sterke en snelle stijging van de prijzen van
basiszuivelproducten (âcommoditiesâ) gedurende het jaar tot ongekende
hoogte. Weersinvloeden en een stijgende vraag in de wereld naar
basiszuivelproducten waren hiervan de voornaamste oorzaken. Campina
kon niet in alle opzichten profiteren van de sterk gestegen prijzen.
Reden daarvoor was dat Campina niet in bulkproducten handelt, maar
melk juist tot
toegevoegdewaardeproducten voor consumenten en hoogwaardige producten
voor industriële afnemers verwerkt. Bovendien zijn veel contracten
van Campina gericht op langdurige samenwerking met klanten en
afnemers; goed voor klanten en goed voor Campina.
Het jaar 2007 was een positief zuiveljaar met een sterke stijging van
de marktprijzen van de zuivelproducten wereldwijd. Bij Campina kon de
groep Industrial Products deze stijging meer dan bijhouden. De
kaasdivisie presteerde eveneens in lijn met deze positieve
ontwikkelingen. De opbrengsten van de voor Campina belangrijke
activiteiten in âwitte consumptiezuivelâ (melk, zuiveldranken,
yoghurts en desserts) konden daarentegen de stijging van de markt voor
basiszuivelproducten niet geheel bijhouden. Er werden in het
verslagjaar flinke prijsstijgingen bij afnemers gerealiseerd, maar
niet dusdanig dat de groep Consumer Products Europe in de pas liep met
de stijgende prijzen voor basiszuivel. Marge en resultaat van de groep
Consumer Products Europe waren daarom lager dan in 2006.
De boteromzet was nagenoeg gelijk aan die in het jaar 2006. De marge
van de boterdivisie Campina Buttergold stond echter onder grote druk
door de stijging van de vetprijzen/boternotering in combinatie met de
in de markt gebruikelijke vaste contracten. Hoewel de divisie de
consumentenprijzen en de prijzen voor industriële specialiteiten
diverse malen verhoogde, was het niet voldoende om de gestegen
kostprijzen te compenseren. Campina Buttergold sloot daarom het jaar
2007 met een negatief saldo af.
In de tweede helft van 2007 wist Campina voor veel producten in vele
markten de prijzen substantieel te verhogen, wat recht doet aan de
fors gestegen productiekosten in de hele zuivelketen. Nu de prijzen
voor basiszuivel zijn gedaald ten opzichte van het hoogtepunt van het
afgelopen jaar bewijst de Campina-aanpak haar waarde. Zeker als het
gaat om het gespreide productenpakket, met daarin focus op
consumentenproducten en ingrediënten die toegevoegde waarde hebben
voor afnemers en consumenten. Daarom kende Campina een voortvarende
start van het jaar 2008.
CEO Kees Gielen: â2007 was een turbulent jaar. Voor het eerst in de
geschiedenis werden we geconfronteerd met prijzen voor basiszuivel die
in een zeer kort tijdsbestek tot ongekende hoogte stegen. Dat had
niemand voorzien. We hebben wel meteen de koe bij de horens gevat en
maatregelen genomen om die stijging door te vertalen. Dat was best
lastig omdat we ook gericht zijn op langdurige samenwerking met onze
klanten en afnemers. We hebben in de tweede helft van het jaar bitter
noodzakelijke prijsverhogingen weten te realiseren omdat in de hele
zuivelketen, vanaf de boerderij tot en met het transport, de kosten
aanzienlijk waren gestegen. Daar hebben we hard aan gewerkt en ik ben
er trots op dat we die verhogingen hebben kunnen doorvoeren.â
Uitstekende resultaten Rusland
In Rusland boekte Campina wederom uitstekende resultaten. Campina is
in Rusland actief met yoghurt en drinkyoghurt onder de merknamen
Campina Fruttis en Nezhny. Sinds dit jaar wordt lokaal ook Campina
koffiemelk geproduceerd waarmee de groep Consumer Products Europe de
positie in dit segment versneld kan uitbreiden. Daarvoor werd in
november 2007 geïnvesteerd in een koffiemelklijn en op dit moment in
een tweede drinkyoghurtlijn.
In Duitsland liet Landliebe, een van de meest geliefde merken in de
Duitse supermarkten, een sterke omzetgroei zien. Hoewel het volume van
zuivelproducten onder private label in de Duitse markt daalde, steeg
wel de totale omzet, zij het licht. Voor Groot-Brittannië was het
onder meer een goed jaar voor wat betreft de melkdrank Campina Yazoo,
maar omzet en resultaat kwamen lager uit door lagere verkopen bij een
grote supermarktketen. In Frankrijk en Spanje stonden de afzet en
marges onder druk.
Merkenoffensief
In mei 2008 begint Campina met een merkenoffensief om meer terrein in
de Europese supermarkten te veroveren met producten onder de merken
Campina Optimel/Optiwell, Campina Milner, Campina Vifit, Campina
Valess, Landliebe en Mona. Het assortiment wordt bovendien verbreed
met nieuwe varianten. âMeer smaken, meer klantenâ, licht CEO Kees
Gielen toe. Volgens Gielen lopen vooral Nederland, Duitsland en
België voorop in de gezondheidstrend. âMaar we zien ook dat de
consumenten in Rusland ervoor warmlopen. Onze omzetgroei in melk,
yoghurt en drinkyoghurt overtrof al onze verwachtingen in deze
groeimarkt en we verwachten dat ook de gezonde producten binnenkort
flink zullen bijdragen aan onze resultaten.â
Ook Valess zit met een omzetgroei van 25 procent in een stijgende
lijn. Deze gezonde vleesvervanger is nu bij een select aantal
verkooppunten in Nederland en België verkrijgbaar, maar zal komend
jaar in een aantal Europese landen worden geïntroduceerd.
Forse stijging prestatieprijs
Campina is erop gericht om de melk van haar eigenaren â circa 7.700
leden-melkveehouders uit Nederland, Duitsland en België â tot waarde
te brengen. Dat doet Campina door de melk zo efficiënt mogelijk op te
halen en te verwerken tot producten waarmee Campina haar marktpositie
kan verstevigen. Hoe sterker de marktpositie en hoe lager de kosten,
hoe beter het is voor Campina en dus voor haar leden-melkveehouders.
Wat Campina met haar activiteiten verdient, na aftrek van de kosten,
is de prestatieprijs per 100 kilo melk die een lid-melkveehouder
levert. Het grootste deel van die prestatieprijs ontvangen de
veehouders op hun bankrekening. Een deel ervan investeren ze in de
verdere versterking van Campina, want investeringen in innovatie,
internationale groei en efficiency zijn maar op één ding gericht:
het langdurig tot waarde brengen van de melk van de
leden-melkveehouders.
De circa 7.700 leden van de coöperatie Campina profiteren van de
stijgende melkprijs. Campina realiseert een fors hogere prestatieprijs
dan in het voorgaande jaar. De prestatieprijs inclusief btw komt voor
het jaar 2007 uit op EUR 36,93 (2006: EUR 32,53). Dit is een stijging
van 13,5 procent ten opzichte van 2006. De contante melkprijs 2007
komt uit op EUR 34,57 per 100 kg melk (exclusief btw), een stijging
van EUR 4,89 oftewel 16,5 procent. Gemeten over de periode 2003-2007
realiseert Campina daarmee een prestatie die duidelijk boven het
marktgemiddelde uitgaat.
Campinaâs nieuwe melk bewijst waarde
Campina zet vol in op groei van de gezondheidsconcepten, maar Campina
blijft ook letten op âklassieke zuivelâ. Ondanks de toegenomen
consumptie van extra gezonde zuivel besteden consumenten ook nog
steeds veel van hun zuiveluitgaven aan âklassiekersâ, zoals melk,
naturelyoghurt en vla. Daarom streeft de onderneming naar behoud van
de posities in klassieke zuivel.
Campinaâs nieuwe melk met een evenwichtiger vetzuursamenstelling, een
jaar geleden gelanceerd in de Nederlandse supermarkt, is duidelijk van
waarde gebleken voor de positie van het Campina-merk in klassieke
zuivel. Campina heeft haar positie als grootste A-merk in klassieke
zuivel in Nederland met glans vastgehouden. 60 procent van de
consumenten, zo blijkt uit onderzoek, heeft in de gaten dat er het
afgelopen jaar in melk iets is gebeurd. En mensen brengen Campina
steeds meer in verband met natuurlijke, gezonde voeding. Was melk
decennialang âgewoonâ melk, sinds het voorjaar van 2007 heeft Campina
de lijn ingezet dat niet alle melk hetzelfde hoeft te zijn. Als
Campina niet met inhoudelijk onderscheid zou zijn gekomen dan zou het
in consumptiemelk alleen nog maar om prijs zijn gegaan. Consumenten
zien in dat Campina op het gebied van verbeterde vetzuursamenstelling
iets extraâs te bieden heeft, met name ook omdat deze op natuurlijke
wijze wordt gerealiseerd door Campina-boeren en hun koeien.
CEO Kees Gielen: âDe introductie van onze melk heeft ervoor gezorgd,
dat het Campina-merk haar positie heeft gehandhaafd in al die winkels
waar het Campina-merk als vanouds naast goedkopere huismerken staat.
We hebben melk uit de hoek van de commodities gehaald. Sinds begin dit
voorjaar worden ook Campina yoghurt, vla en pappen gemaakt van Campina
melk met een evenwichtiger vetzuursamenstelling. Campina vla bevat
bovendien minder suiker, waardoor de marketingmensen Campina vla nu in
de markt kunnen zetten als nog steeds erg lekker, maar ook meer
verantwoord.â
Strategische groei
Ter bekrachtiging van de gezondheidsmissie startte Campina in 2007 een
joint venture met Thai Advance Food en werd het bedrijf Betagen
Holding Ltd. opgericht. Onder de merknaam Betagen verkoopt de joint
venture een yoghurtdrank die een positieve invloed heeft op de
spijsvertering en daardoor voor een betere algemene weerstand zorgt.
Dit zuiveldrankje is al jaren succesvol in Thailand en dat succes zet
zich voort.
Eind 2007 nam Campina het Duitse ingrediëntenbedrijf Satro GmbH over.
Satro maakt ingrediënten voor de voedingsmiddelenindustrie en
out-of-home locaties met als belangrijkste toepassingsgebieden zuivel,
instant desserts en kant-en-klare mixen voor de voedingsmiddelen en de
industrie voor instant soepen en koffie. De overname is van grote
betekenis voor een aantal regionale marktposities en nieuwe
afzetkanalen.
In de out-of-home markt wil Campina zich nadrukkelijker met haar eigen
consumentenproducten gaan manifesteren. Campina wil zich niet alleen
in de supermarkten, maar ook daarbuiten nadrukkelijker positioneren,
met eigen Campina-koelingen. De onderneming heeft al op twintig
plaatsen tests gehouden en ziet grote kansen in het plaatsen van
dergelijke koelingen om de verkoop van gezonde drinks, melk en Café
Fresco te stimuleren. Vanaf april komen er koelingen in supermarkten
en ook in out-of-home locaties als tankshops, stations en
cateringlocaties.
Vooruitzicht 2008: positief over melkprijs
Campina heeft, gelet op de voortvarende start van 2008, vertrouwen in
de prestaties van het jaar 2008. CEO Kees Gielen: âGegeven de
turbulentie in 2007 en gelet op de huidige marktontwikkelingen is het
geven van een toekomstverwachting niet eenvoudig. Campina is het jaar
echter goed begonnen en dankzij de voortvarende start in combinatie
met onze innovatieve kracht gaan we het jaar met vertrouwen tegemoet.
We verwachten dat we een relatief goede melkprijs zullen realiseren.â