DSM


DSM Triple P Verslag 2007: duurzaamheid kernonderdeel van de
ondernemingsstrategie

Heerlen, NL, 20-mrt-2008 08:15 CET


Koninklijke DSM N.V. presenteert vandaag haar vijfde jaarlijkse
duurzaamheidsverslag: het Triple P (People, Planet, Profit) Verslag
2007 Embracing the Future.

DSM's duurzaamheidsstrategie is gebaseerd op de kernwaarden: Respect
for People, Valuable Partnerships en Good Corporate Citizenship. De
strategie richt zich op vier mondiale trends, waarvan is vastgesteld
dat ze belangrijk zijn voor zowel DSM als voor de maatschappij in zijn
geheel. Dat zijn Klimaat en Energie, Gezondheid en Welzijn,
Functionaliteit en Performance en Opkomende Economieën.

De manier waarop DSM inspeelt op en bijdraagt aan deze vier mondiale
trends laat een duidelijke ontwikkeling zien in het
duurzaamheidsbeleid van het bedrijf: naast het streven te voldoen aan
steeds strengere regelgeving en steeds hogere maatschappelijke
verwachtingen, werkt DSM aan innovatieve oplossingen voor bestaande en
toekomstige uitdagingen. Het betreden van nieuwe markten en het
ontwikkelen van nieuwe businessmodellen - zoals de Base of the Pyramid
- is daar onderdeel van.

Een ander onderdeel is de voortdurende verbetering van de ecologische
voetafdruk en een effectief beheer van de gehele waardeketen, van
onderzoek en ontwikkeling, inkoop, productie tot marketing en verkoop.
In 2007 was reeds 43% van DSM's totale inkoopuitgaven gedekt door
gedragscode-afspraken, waarmee leveranciers verklaren dat ze zich
houden aan de DSM Values. Doelstelling is dat op termijn alle
leveranciers zich hebben verbonden aan de gedragscode.

Het creëren van innovatieve nieuwe producten als antwoord op de
klimaatverandering is ook een belangrijk onderdeel van DSM's
duurzaamheidsstrategie. Recente voorbeelden hiervan zijn de
ontwikkeling van gewichtsbesparende hoogwaardige materialen voor de
autombielsector en de ontwikkeling van het procesenzym Brewers
Clarex(TM), een door DSM ontwikkelde stabilisator voor bier dat de
vorming van koude waas tegengaat. Uit een in 2007 uitgevoerde
levenscyclusanalyse voor dit product blijkt dat als al het in 2006 in
Nederland geconsumeerde bier was geproduceerd met behulp van Brewers
Clarex(TM), de CO2-voetafdruk van de productie van dat bier zou zijn
verminderd met het equivalent van 50 miljoen autokilometers.

In 2007 is DSM de samenwerking aangegaan met het World Food Programme
van de Verenigde Naties om ondervoeding te helpen bestrijden. DSM
brengt daarbij technische en wetenschappelijke kennis in, plus
hoogwaardige voedingsproducten om het voedselpakket van de Verenigde
Naties aan te vullen met essentiële micronutriënten. Door het
verbeteren van hun voeding verbetert de samenwerking de levens van
honderdduizenden mensen over de hele wereld.

De versnelling van DSM's strategie Vision 2010 - Building on
Strengths, zoals aangekondigd in september 2007, brengt het bedrijf
wereldwijd in contact met een breder scala aan markten dan ooit
tevoren. Daarmee groeit de behoefte aan een diverser samengesteld
personeelsbestand. DSM is daarom in 2007 gestart met een actief
diversiteitsbeleid: meer verschillende nationaliteiten en een betere
man/vrouw-verhouding.

In het Triple P Verslag 2007 rapporteert DSM ook gedetailleerd over
een groot aantal indicatoren op het gebied van veiligheid, gezondheid,
milieu, personeelsbeleid en economie. In de meeste gevallen zijn daar
weer verbeteringen gerealiseerd. Zo is het aantal te rapporteren
ongevallen met 14% verminderd ten opzichte van 2005 en is DSM's
energie-efficiency sinds 2005 met 4% verbeterd. De emissie van
broeikasgassen is teruggedrongen. De lozing van CZV (oxideerbare
organische stoffen) in afvalwater met dan de helft is teruggebracht.