Van de Voorzitter
Groei door netwerken
TNT Board of Management
Beste collegas, aandeelhouders, klanten en andere lezers,
In 2008het tiende jaar van het bestaan van TNTstarten we in
uitstekende positie de tweede fase van onze Focus op
Netwerken-strategie: versterking van ons kernportfolio en verdere
groei van de winstgevende activiteiten in onze opkomende platforms.
Winstgevende groei blijft in de komende jaren voor TNT een belangrijk
thema, en dit is de reden dat u bij dit jaaroverzicht een brochure
aantreft getiteld New Growth. Hierin vindt u verhalen van een aantal
van onze collegas in twee spannende groeimarkten: China en Brazilië.
Zij vertellen ons wat groei voor hen betekent, voor hun werk, hun
carrière en hun persoonlijk leven.
Onze netwerken uitbreiden betekent dat we onze dienstverlening aan
bestaande en nieuwe klanten kunnen verbreden. Groei van onze
activiteiten betekent vanzelfsprekend ook meer carrièrekansen en groei
voor onze medewerkers. Via de inkoop van eigen aandelen hebben we onze
winst per aandeel en het rendement voor onze aandeelhouders kunnen
vergroten. Tenslotte hebben we vorig jaar Planet Me gelanceerd, het
CO2-reductieprogramma waarmee we het effect van onze groei op het
milieu op de korte termijn willen compenseren, met de toekomstvisie om
op lange termijn een CO2-neutraal bedrijf te worden.
Groei van de aandeelhouderswaarde
Als bedrijf streven we ernaar de aandeelhouderswaarde te doen stijgen
door onze financiële middelen te gebruiken om te investeren in ons
bedrijf en zo de waarde van ons bedrijf te vergroten.
Kijkend naar onze prestaties kunnen we concluderen dat 2007 een goed
jaar was. De meeste van onze activiteiten hebben zich goed ontwikkeld
en we hebben met onze resultaten onze vooruitzichten waargemaakt. De
winst uit gecontinueerde activiteiten kwam uit op 783 miljoen, na
aftrek van een voorziening van 110 miljoen voor een deel van de
herstructurering van Post Nederland in de komende jaren. Na correctie
voor deze toekomstige kosten steeg de onderliggende winst uit
gecontinueerde activiteiten met een gezonde 4,5%. De winst toekomend
aan de aandeelhouders is op een recordniveau uitgekomen, mede dankzij
een boekwinst op de verkoop van onze vrachtmanagementactiviteiten.
Onze divisie Express heeft in 2007 goede resultaten geleverd. De
omzetgroei was met name buiten Europa sterk (43,0%), deels door de
extra omzet van de bedrijven die we in China, India en Brazilië hebben
overgenomen. De integratie van Hoau, Speedage en Mercúrio binnen ons
bedrijf en de aanpassing ervan aan de TNT-normen vordert goed, maar
zal ook in 2008 veel aandacht van het management blijven eisen. In
Europa is TNT Express opnieuw sneller gegroeid dan de markt en dan
onze concurrenten, zodat we onze leidende positie verder hebben
versterkt. De winstmarge van Express bedroeg in 2007 9,1%, een cijfer
dat natuurlijk gedrukt wordt door de investeringen in onze recente
acquisities in gebieden met een lagere marge.
De resultaten van onze divisie Post waren ook goed. De omzet van Post
groeide met 4,2%, ondanks een daling van 1,7% van de omzet in
Nederland. Dit was mogelijk doordat de omzet van Europese
Postnetwerken met een gezonde 33,8% is gestegen. De winstmarge van
Post in 2007 kwam uit op 14,8%, of 17,4% na correctie voor de eerder
genoemde voorziening van 110 miljoen voor herstructureringskosten.
In het Verenigd Koninkrijk zijn onze activiteiten op het gebied van
geadresseerde post met bezorging door derden verder gegroeid.
Daarnaast zijn we met eigen distributie gestart in Manchester, Glasgow
en Bristol. Tenslotte hebben we de teleurstellende ontwikkeling van
een pakkettenbedrijf opgelost door dit onderdeel af te stoten.
In Duitsland heeft TNT Post de concurrentie van zich af weten te
houden en de omzet bijna verdubbeld. Ons eigen netwerk dekt nu
ongeveer 25% van de Duitse huishoudens af. De instelling van een
minimumloon van 9,80 door de Duitse regering in december 2007 was
onverwacht en betekent een ernstige benadeling voor de verdere
ontwikkeling van ons bedrijf. We vechten dit minimumloon bij de Duitse
rechtbank aan. Een dermate hoog loonniveau maakt het voor concurrenten
van Deutsche Post uiterst moeilijk de concurrentie aan te gaan, maar
wat nog belangrijker is, het is een ernstige test voor het Europese
streven om de postmarkten volledig te liberaliseren, niet alleen in
juridische zin maar ook door praktische struikelblokken niet toe te
staan.
De koers van het aandeel TNT heeft in 2007 de trend van onze
branchegenoten en de sector als geheel gevolgd. Door de kredietcrisis
en de daaruit voortvloeiende vrees voor een recessie is de koers van
ons aandeel in 2007 met 14% gedaald. Gerekend vanaf de start van onze
Focus op Netwerken- strategie in december 2005 tot het einde van 2007
bedraagt ons aandeelhoudersrendement 18,5%, tegen gemiddeld 13,5% voor
onze branchegenoten.
Vergelijking aandeelkoers TNT en branchegenoten 2007
TNT and AEX share price comparison 2007
Sinds december 2005 hebben we eigen aandelen ingekocht en daarmee
bijgedragen aan de stijging van de winst per aandeel. In 2007 hebben
we bijna 23 miljoen aandelen ingekocht. Het is ons beleid ingekochte
aandelen in te trekken.
Earnings per diluted ordinary share 2007
Tenslotte hebben we aangekondigd van plan te zijn ons
dividenduitkeringspercentage te verhogen van circa 35% van de
genormaliseerde nettowinst tot circa 40% in 2010. Deze stap past bij
de sterkte van onze kasstroom en bij het ontwikkelingspatroon van onze
dividenduitkering in de afgelopen jaren.
Ons dividendvoorstel leidt tot een stijging van het dividend per
aandeel over 2007 met 16,4%. Het zal duidelijk zijn dat onze
langetermijn aandeelhouders direct profiteren van onze
aandeleninkoopprogrammas in de vorm van stijgende dividenden.
Dividend per share 2007
Samen hebben al deze ontwikkelingen geleid tot een totaal
aandeelhoudersrendement dat overeenkomt met het gemiddelde van onze
sector.
Totaal aandeelhoudersrendement 2007, vergeleken met branchegenoten
Total shareholder return 2007 versus peers
Groei van onze waarde voor klanten
TNT wil de verwachtingen van zijn klanten overtreffen door een
uitstekende kwaliteit van de dienstverlening en klantenservice. Ons
doel is de zendingen van onze klanten tijdig en in perfecte staat op
het juiste adres af te leveren, iedere keer opnieuw. We moedigen onze
mensen aan om in de omgang met klanten steeds net een stap verder te
gaan, in de wetenschap dat door een bijzonder goede service te bieden,
TNT zich op de markt kan onderscheiden en de klanttevredenheid en
loyaliteit kan vergroten.
Met de groei van onze netwerken kunnen we onze klanten steeds meer en
betere diensten bieden. Dit was bij voorbeeld het geval in Europa waar
we ons netwerk voor luchtvervoer hebben uitgebreid met verbindingen
naar Bordeaux en Larnaca (Cyprus) en ons marktaandeel verder hebben
vergroot. Het geldt des te meer voor de opkomende markten, waar de
expansie van onze netwerken zelfs een belangrijke factor is in de
economische ontwikkeling van de landen waar we actief zijn.
De uitbreiding van ons netwerk voor wegvervoer in Zuidoost-Azië is
hier een ander voorbeeld van. Door de expansie naar Vietnam en China
biedt dit netwerk onze klanten nu een nieuw Economy Express product:
sneller dan zeevervoer, goedkoper dan luchtvervoer. Hierdoor groeien
de volumes snel.
Groei voor onze medewerkers
Een bedrijf dat groeit biedt nieuwe kansen voor zijn medewerkers. Door
autonome groei en overnames is het aantal van onze medewerkers in 2007
gestegen van 139.000 tot 161.000. Het doet goed te zien dat onze
strategie ertoe heeft geleid dat we nu zon 17.000 medewerkers hebben
in China, 6.000 in Brazilië en 2.000 in India.
Onze medewerkers met trots vervullen is de basis van ons succes. We
zijn een mensenbedrijf. Mensen zijn de sleutel van ons succes: hun
enthousiasme, hun passie, hun bereidheid net iets verder te gaan zijn
bepalend voor de kwaliteit van onze dienstverlening en voor de mate
waarin we de verwachtingen van onze klanten kunnen overtreffen.
Een van de uitdagingen waar TNT voor staat is het feit dat we
weliswaar sterk groeien buiten Nederland, maar dat op onze thuismarkt
het belangrijkste deel van onze postactiviteiten met volumedalingen te
maken heeft. TNT Post heeft een serie Masterplannen ontwikkeld om de
daling van de geadresseerde postvolumes in Nederland tegen te gaan.
Deze is het gevolg van enerzijds de opkomst van de concurrentie en
anderzijds de substitutie van fysieke post door elektronische
communicatie. Afhankelijk van het succes van de onderhandelingen over
een nieuwe CAO voor TNT Post zullen 6.500 tot 11.000 medewerkers het
bedrijf in de loop van de tijd moeten verlaten. Gezien onze sterke
inzet voor maatschappelijke verantwoordelijkheid zijn we van plan het
maximale te doen om te zorgen dat er op een verantwoorde manier met
overcomplete medewerkers wordt omgegaan, door ze van werk naar werk te
begeleiden. Om dit mogelijk te maken hebben we een aanzienlijke
voorziening van 110 miljoen genomen, en zullen we ook in de toekomst
aanzienlijke voorzieningen nemen.
We weten dat we van onze medewerkers in TNT Post Nederland grote
offers vragen om zich aan te passen aan de werkelijkheid van de markt.
Om dit te onderstrepen heeft de Raad van Bestuur met de Raad van
Commissarissen afgesproken in 2008 opnieuw een limiet te stellen aan
het beloningspakket van de Raad van Bestuur. Vanaf 2008 zullen de
basissalarissen van de leden van de Raad van Bestuur stijgen in lijn
met de CAOs in de belangrijkste landen waarin TNT actief is. Voor 2008
geldt, na vier opeenvolgende jaren van bevroren basissalarissen, een
verhoging van 2%. De kortetermijn en langetermijn bonussen worden
opnieuw gemaximeerd op het niveau van 2006. Dit betekent een
bevriezing voor het tweede opeenvolgende jaar.
We zullen onderwerp verkeersveiligheid in de opkomende markten met de
hoogste prioriteit aanpakken. Vooral door recente overnames is het
aantal verkeersdoden binnen ons bedrijf en bij onze onderaannemers is
scherp gestegen tot het onacceptabele aantal van 42. Van deze
dodelijke ongelukken vonden er 21 in India plaats, waar de
infrastructuur en de normen en de wetgeving voor de verkeersveiligheid
nog in ontwikkeling zijn. We doen wat we kunnen om te zorgen dat ons
hele wagenpark veilig en goed onderhouden is, en dat al onze
chauffeurs en die van onze onderaannemers goed getraind en
gekwalificeerd zijn voor hun werk.
Groei voor onze wereld
Vanuit het oogpunt van milieu is groei niet altijd positief.
Economische groei betekent vaak meer vervuiling en uitputting van
grondstoffen. Terwijl de wereldeconomie snel groeit, kampen honderden
miljoenen mensen nog steeds met armoede en honger. Wij kunnen als
onderneming onze ogen niet sluiten voor deze feiten en we hebben dan
ook twee initiatieven in gang gezet om te helpen deze negatieve
aspecten van groei tegen te gaan.
Sinds 2002 werken we samen met het World Food Programme (WFP) van de
Verenigde Naties in de strijd tegen honger in de wereld. In 2007
hebben we de eerste vijf jaar van ons samenwerking geëvalueerd. In
deze periode is veel bereikt, en gezien deze successen en de
enthousiaste bijdrage van onze medewerkers hebben we besloten onze
samenwerking met WFP voort te zetten. Begin 2008 zullen we hiervoor
een nieuw contract ondertekenen.
Als transportbedrijf zijn we ons altijd bewust geweest van de gevolgen
van onze activiteiten voor het milieu. In 2005 zijn we een programma
gestart, Driving Clean, om de vervuiling door ons voertuigenpark te
verminderen. Driving Clean heeft ons aan het denken gezet over het
bredere probleem van de CO2-uitstoot en de opwarming van ons klimaat.
Dit is een van de grootste problemen waar de wereld vandaag voor
staat, een probleem waar de transportsector zijn verantwoordelijk in
moet nemen. Om deze reden hebben we een nieuw initiatief gelanceerd,
Planet Me, dat een groot aantal innovatieve projecten omvat om de
CO2-uitstoot van ons bedrijf te reduceren.
We hebben een uitgebreid systeem opgesteld om onze CO2-uitstoot te
meten, deze te managen en erover te rapporteren, en we zullen dit
systeem in de komende tijd verder verfijnen. We werken hard aan de
vermindering van onze uitstoot en hebben wereldwijd een set bindende
beleidsvoorschriften in ons bedrijf doorgevoerd. Daarnaast willen we,
net als in ons samenwerkingsverband met WFP, onze medewerkers
betrekken door hen te informeren en met ideeën te stimuleren om
energie te besparen in hun privéleven.
Het komende jaar
In 2008 zullen de kapitaalmarkten naar alle waarschijnlijkheid uiterst
beweeglijk blijven. De crisis in de financiële sector en de stijgende
prijs van olie en brandstof ondersteunen de wereldwijde vrees voor een
recessie in de Verenigde Staten en vertraging in andere delen van de
wereldeconomie.
Met onze heldere strategie, gericht op het profiteren van groeikansen
en het creëren van waarde door de uitbreiding van onze
distributienetwerken, positioneert TNT zich sterk. Express zal naar
verwachting een high single-digit omzetgroei realiseren, terwijl Post
een low single-digit groei zal vertonen. We verwachten dat het
groepsresultaat verder zal stijgen.
2007 was een goed jaar voor TNT, een jaar dat ons bedrijf in een
sterkere positie heeft gebracht voor de komende jaren. Dit alles
hebben we te danken aan de inzet en loyaliteit van onze mensen, de
steun van onze aandeelhouders, het vertrouwen van onze klanten en de
wijsheid van onze Raad van Commissarissen.
Met vriendelijke groet,
Signature Peter Bakker