Gemeente Alkmaar
Woensdag 19 maart 2008
Provinciale aanbesteding openbaar vervoer zeer gunstig voor Alkmaar
35% Meer openbaar vervoer in Alkmaar voor minder geld
Op 4 maart jl. heeft de provincie Noord-Holland het openbaar busvervoer gegund aan Connexxion. Voor de stad Alkmaar verandert er relatief veel, wethouder Henk Hansen (Verkeer): "De inwoner en bezoeker van Alkmaar krijgen 35% meer busvervoer. Bijna alle stadsdiensten rijden straks overdag elk kwartier (nu elk half uur), en alle bussen zijn rolstoelvriendelijk én voldoen ook nog eens aan de hoogste milieunormen. Vele eisen en verlangens van Alkmaar zijn gehonoreerd, en per saldo kost het openbaar busvervoer ons straks een half miljoen euro minder dan nu. Een geweldige resultaat! "
Elk kwartier een bus
De belangrijkste stadsdiensten krijgen een kwartiersfrequentie (nu een halfuursfrequentie). Globaal komen er overdag 35% meer bussen.
Buslijn 8 naar de Beverkoog is nieuw en gaat 1 maal per uur. Buslijn 26 komt te vervallen. Naar de Boekelermeer blijft een bus per uur rijden (zie het overzicht onderaan).
De bussen rijden over het algemeen dezelfde routes als nu. 23 Van de circa 270 haltes komen te vervallen, bij 18 haltes betreft het een halte waar 1 keer per uur een bus stopt. Op de Beverkoog en Boekelermeer komen circa 9 haltes bij.
Let wel: in alle woonbuurten is binnen 400 meter een halte (conform de wettelijke norm)!
Rolstoeltoegankelijk materieel én milieuvriendelijk
Alle bussen krijgen het "servicebus-voertuig": de bus kan knielen en de rolstoelplank werkt automatisch (nu is dat nog handmatig). De buslijn van Heerhugowaard naar Bergen wordt uitgevoerd met de rode "Zuidtangentbussen". Alle bussen voldoen aan de hoogste milieunorm (EEV) die tot voor kort alleen met aardgasbussen gehaald kon worden. Dat betekent een daling van uitstoot van roet en fijnstof.
Kanaalkade
Op de Kanaalkade rijden straks 42 bussen per uur (momenteel overdag 26 bussen per uur). Met name de regionet-bussen krijgen een verdichting. Die verdichting vindt pas plaats als de busbaan gereed is. Vanuit Connexxion is rekening gehouden met het feit dat de busbaan medio 2009 gereed is.
Vele eisen en verlangens gehonoreerd
Een flink aantal eisen en verlangens van Alkmaar is nu gehonoreerd, zoals:
. Boekelermeer krijgt een uursdienst; de lus Ivoorstraat vervalt, het zuidelijk gedeelte van de Boekelermeer krijgt wel openbaar vervoer
. Vroonermeer-Zuid krijgt conform de wens van de gemeente meer openbaar vervoer
. Hoefplan: in de aanbieding zit een stadsbus door het Hoefplan (Hobbemalaan); dit is conform de wens van de gemeente
. Daalmeer: in de aanbieding zit een verdubbeling van het aantal ritten vanuit Daalmeer, dit is meer dan de gemeente wenste
. Advies om regionet door te trekken naar Bergen: dit gaat gebeuren
. OV-chipkaart mag straks niet duurder uitvallen dan het huidige tarief; het tarief wordt E 0,10 per kilometer, dit is minder dan het huidige eurokaartje.
. Toegankelijkheid: alle bussen worden conform de wens van de gemeente rolstoeltoegankelijk
Het eurokaartje is volgens Connexxion niet kostendekkend; in de aanbieding heeft Connexxion een
E 1,50 voorgesteld. Een 10-ritten kaart kost E 12,00. Dit is niet conform de wens van de gemeente, maar reizen met de OV-Chipcard straks maakt het reizen straks goedkoper dan met het huidige eurokaartje.
Méér openbaar vervoer voor mínder geld
Vanuit algemene middelen draagt de gemeente Alkmaar jaarlijks bij aan het busvervoer. Deze
E 0,6 miljoen valt vanaf 2009 in principe vrij.
Noot voor redactie,
Gemeente Alkmaar