Meer dan de helft - 52% - van alle aanvragen voor bijzondere bijstand
is vorig jaar in de periode 10 juli tot 8 oktober op dezelfde dag
afgehandeld. De aanvrager ontving dezelfde dag een schriftelijk
besluit (beschikking) op zijn aanvraag.
De afhandeltermijnen voor aanvragen bijzondere bijstand zijn de
afgelopen periode sterk verbeterd. In 2006 werd 38% van de aanvragen
binnen drie werkdagen afgehandeld. Vorig jaar steeg dit aantal tot
56%. Ook in 2006 kende 36% van de aanvragen een afhandelingstermijn
van twee weken of langer. Dit percentage is inmiddels gedaald tot 19%.
De vereenvoudigde aanvraagprocedure voor bijzondere bijstand heeft
voor aanvragers het plezierige voordeel dat zij sneller en beter
geholpen worden.
In 2007 heeft de gemeente Groningen de afhandeling van de aanvragen
bijzondere bijstand tegen het licht gehouden. Daarbij is gekeken hoe
de aanvraagprocedure vereenvoudigd kan worden. De ambitieuze bedoeling
was dat 80% van de aanvragers van bijzondere bijstand direct geholpen
zou worden en aan het eind van het gesprek een beschikking mee te
geven. Dit op voorwaarde dat de aanvrager tijdens het gesprek alle
benodigde documenten bij zich heeft.
Van alle aanvragen bijzondere bijstand heeft in de onderzochte periode
52% dezelfde dag antwoord gekregen op de aanvraag. Van de aanvragers
die bij de servicedesk geholpen zijn kreeg 80% dezelfde dag antwoord.
Voor aanvragen die meer onderzoek vereisten kreeg 23% dezelfde dag
uitslag op de aanvraag. De snellere werkwijze heeft niet geleid tot
meer financiële fouten.