Volvo XC60 wil niet botsen
(3/19/2008)
De nieuwe Volvo XC60 werd in februari getest door de gerenommeerde
Britse onderzoeksorganisatie Thatcham. Volvo's City Safety systeem
wekte daarbij grote bewondering. Het lukte de onderzoekers niet de
auto te laten botsen op zijn voorganger. De Volvo XC60 komt dit najaar
in Nederland op de markt en is standaard voorzien van het systeem dat
bij snelheden tot 30 km/uur volautomatisch zelf remt bij een naderende
aanrijding.
Onderzoeken wijzen uit dat 75 procent van alle gerapporteerde
ongevallen plaatsvindt bij rijsnelheden tot 30 km/uur. In de helft van
de gevallen heeft de bestuurder helemaal niet geremd voor de botsing
(!), meestal vanwege het feit dat hij was afgeleid. In deze gevallen
kan City Safety een cruciaal verschil maken. City Safety remt de auto
automatisch af zodra de bestuurder op het punt staat achterop de
voorligger te botsen. Op die manier is een botsing wellicht geheel te
voorkomen of, indien dit niet mogelijk is, zijn materiaalschade en
letselschade te beperken.
Botsing voorkomen
City Safety is actief bij rijsnelheden tot 30 km/uur. Wanneer de
voorligger plotseling moet remmen en City Safety de kans op een
botsing groot acht, zet het systeem de remmen stand-by. Indien de
bestuurder geen actie onderneemt, worden de remmen automatisch
bediend. Als het snelheidsverschil tussen beide auto's kleiner is dan
15 km/uur, kan City Safety ervoor zorgen dat een botsing wordt
voorkomen. Bij een rijtempo tussen 15 en 30 km/uur geeft het systeem
prioriteit aan het zoveel mogelijk verlagen van de snelheid tot aan
het moment van de botsing.
Laser
City Safety houdt de verkeerssituatie voor de auto in de gaten met
behulp van een lasersensor die ter hoogte van de binnenspiegel in de
voorruit is gemonteerd. De sensor kan voertuigen en andere objecten
detecteren die zich op een afstand van maximaal 10 meter van de
voorbumper van de auto bevinden. Het gaat dan om voorliggers die ofwel
stilstaan ofwel in dezelfde rijrichting rijden als de Volvo.
Op basis van de afstand tot de voorligger en de eigen rijsnelheid
voert het systeem 50 berekeningen per seconde uit om de noodzakelijke
remkracht te bepalen die nodig is om een botsing te vermijden. Indien
de berekende remkracht een bepaalde waarde overschrijdt en de
bestuurder geen actie onderneemt, zal het systeem concluderen dat de
kans op een botsing reëel is. City Safety helpt de botsing te
voorkomen of de ernst van de botsing te verminderen door de auto
automatisch af te remmen en de stand van de gasklep te verkleinen.
Tegelijkertijd worden de remlichten geactiveerd om achteropkomend
verkeer te waarschuwen.
Ook voorligger wordt beschermd
City Safety is niet alleen nuttig voor de berijder van de Volvo. Ook
de voorligger wordt beschermd. Uiteraard biedt het voorkomen van de
botsing de allerbeste bescherming aan alle betrokkenen, iets wat met
City Safety vaak mogelijk is. Echter, in die gevallen waar een botsing
onvermijdelijk is, helpt City Safety de optredende botskrachten te
verkleinen. Het gevolg is dat de inzittenden in de voorligger een
minder zware klap te verduren krijgen en er wellicht zelfs zonder
verwondingen zoals een whiplash afkomen.
Een botsing met een voorligger kan in lichamelijk en/of psychisch
opzicht een behoorlijk ingrijpende ervaring zijn. Door de rijsnelheid
net voor het moment van botsen te verlagen, beperkt City Safety tevens
de kans op verwonding van de inzittenden in de Volvo. En indien de
auto tijdig tot stilstand komt, is van verwonding zelfs helemaal geen
sprake.
Zelfs bij een lage snelheid kan een botsing al tot aanzienlijke
reparatiekosten leiden. City Safety draagt er aan bij dat de
Volvo-rijder minder tijd kwijt is aan contacten met de werkplaats en
verzekeringsmaatschappij. Volvo voert momenteel al vergevorderde
gesprekken met verzekeringsmaatschappijen om de verzekeringspremies
voor auto's die met City Safety zijn uitgerust te verlagen. Kortingen
tot 20 procent zijn daarbij realistisch.
AutoRai