Deelgemeente Kralingen-Crooswijk Rotterdam
'Tuk tuk' in Rotterdam
Vanaf mei gaat de Tuk, een vervoermiddel uit Azië, ook in Rotterdam
haar rondjes rijden. Onder andere in deelgemeente Kralingen-Crooswijk
zijn de taxiwagentjes binnenkort te bewonderen.
Het idee ontstond in Bangkok, waar Rotterdammer Geert Kloppenburg
tijdens een vakantie de straten vol tuktuks zag. ,,Daar rijden er 2500
rond, zegt hij. Ideaal voor korte ritten en daarmee een prima
vervoersmiddel dat tussen bus en taxi in zit. Eenmaal terug in
Amsterdam bedacht de jurist met bevriend econoom Martijn Beversluis de
Tuk Tuk Company. De vooroordelen over de tuktuk zijn legio. Het zijn
vieze pruttelende wagentjes die niet geschikt zijn in een nat en
winderig land, kregen we meestal als reactie, vertelt Kloppenburg.
Geen concurrentie voor taxibranche
De tuktuk is geen concurrent voor de taxibranche, stelt Kloppenburg.
In drie steden rijden zestig wagentjes. Daar komen er tien tot twintig
bij in Rotterdam. Daar rijden 800 taxis. Wij zijn dus maar een kleine
speler, zegt Kloppenburg. Bovendien is uit onderzoek gebleken dat het
merendeel van de passagiers normaal gesproken nooit een taxi neemt. In
de Maasstad wordt de Rotterdamse Taxi Centrale de franchisenemer van
de Tuk Company.
Tuk aanhouden op straat
Het onderzoek onder passagiers in Amsterdam en Den Haag heeft ook
uitgewezen dat het niet toeristen en dagjesmensen zijn die zich in een
tuktuk later vervoeren. Het blijken vooral de stedelingen zelf. In
Rotterdam komen er drie vaste standplaatsen waar mensen naartoe kunnen
gaan voor het tuk vervoer. En daar mag je ze ook aanhouden op straat,
iets waar in Amsterdam nog geen toestemming voor is. In Rotterdam gaan
de tuktuks vooralsnog rijden in het centrum, op de Kop van Zuid en in
de deelgemeenten Kralingen-Crooswijk, Noord en Delfshaven. De
driewielers hanteren vaste ritprijzen: 3,50 voor één persoon, 5,00
voor twee personen en 6,50 voor personen binnen één zone. Per extra
zone wordt 3,00 berekend, ongeacht het aantal passagiers.