Politie Limburg-Noord
Politie start gordelcampagne in Limburg-Noord
Datum: 18-03-2008
Tijd bericht: 14:32
Plaats: Venlo
Deze week start de campagne 2008 waarin de politie in de regio Limburg-Noord extra let op het gebruik van de autogordel. Vooral het gebruik van doelmatige kinderzitjes en de autogordel op de achterbank zal de aandacht krijgen. Tijdens de verkeerscontroles met staande houding zal de automobilist gewezen worden op het belang van de gordel.
De campagne richt zich dit voorjaar op het gebruik van de autogordel op de achterbank. De Landelijke Campagne werkt met het beeld van een jonge vrouw op de achterband van een auto die haar gordel omheeft. Uiteraard nemen de partners van de Limburgse Campagnekalender dit thema over. Daarnaast zal in de campagne ook aandacht besteed worden aan het gebruik van autogordels bij kinderen. De agenten zullen hen persoonlijk aanspreken en een "Goochem" aan hun autogordel vastmaken. Zo worden de kinderen ook gewezen op het belang van het gebruik ervan. Reden hiervoor is dat maar liefst 40 procent van alle kinderen tussen 4 en 12 jaar zonder gordel in de auto zit. In Engeland en Zweden is dat bijvoorbeeld maar 10 procent. Het Verkeershandhavingsteam van de politie houdt dagelijks al verkeerscontroles met staande houding. Hierbij is de aandacht al gevestigd op de gordelplicht, omdat door overtreding hiervan veel verkeersslachtoffers vallen. Sinds 1 juni 1975 bestaat in Nederland de verplichting om de autogordel te dragen in alle personenauto's, waarin voorin gordels aanwezig zijn. Vanaf 1 april 1992 geldt de draagplicht ook voor gordels achterin de auto, voorzover die daar aanwezig zijn. Sinds 1990 moeten alle nieuwe auto's standaard zijn uitgerust met driepuntgordels voorin én achterin.
Verminderen van letsel
Geen autogordel dragen is te vergelijken met van de hoge duikplank een zwembad in duiken en tot de ontdekking komen dat er geen water in zit. Met de kanttekening dat je dan de bodem raakt met een snelheid van 50 km/uur. In het verkeer zijn vaak hogere snelheden aan de orde. Gordelgebruik levert een grote bijdrage aan het verminderen van het letsel en de letselernst bij ongevallen. Correct gedragen gordels zorgen ervoor dat bij een botsing de inzittenden op hun plaats blijven, niet in aanraking komen met onderdelen in het interieur en gunstig gebruik maken van de constructieve veiligheid van de auto. De airbags functioneren overigens alleen dan goed als de inzittenden ook de gordel om hebben. Airbags zijn dus zeker geen vervanger voor gordels. Voor achterpassagiers (vaak kinderen) is dragen van de gordel niet alleen belangrijk vanwege hun eigen veiligheid bij een botsing, maar ook voor de bescherming van de voorinzittenden. Die kunnen ernstig letsel (m.n. aan nek en rug) oplopen als loszittende achterpassagiers met een harde klap tegen de achterkant van de voorstoel botsen.
Belangrijkste middel
Binnen de bebouwde kom gebeuren de meeste ongelukken. En juist in die bebouwde kom 'vergeten' veel mensen de gordel om te doen, 'omdat het maar een kort stukje is'. Nog verbazingwekkender is dat de politie regelmatig kinderen 'los' op de achterbank ziet zitten, zonder gordel of goed kinderzitje. Een situatie die zowel voor de kinderen als voor de ouders levensgevaarlijk is. Bij een noodstop met een snelheid van nog geen 50 km/uur vliegen de kinderen over de voorbank richting de ruit óf zelfs er doorheen. De autogordel en/of een goed kinderbeveiligingsmiddel zijn dan ook het belangrijkste middel om letselongevallen bij aanrijdingen of plotseling remmen te voorkomen. De overlevingskans bij een verkeersongeval is 40% hoger door het gebruik van de autogordel.