Sanoma Uitgevers integreert online salesorganisatie in ilse media
Sanoma Uitgevers is Nederlands grootste crossmediale uitgever met ruim
80 publiekstijdschriften met de bijbehorende extensies en evenementen,
en meer dan 125 websites. Met dit merkenportfolio is Sanoma Uitgevers
`thuis in elke doelgroep'. Dochteronderneming ilse media is actief
sinds 1995 en bereikt met haar portfolio van websites meer dan 60%
procent van alle Nederlandse internetters van 13 jaar en ouder. Magnus
hielp om de online salesorganisaties van Sanoma Uitgevers en ilse
media te integreren tot één slagvaardige organisatie.
Omdat online advertentieverkoop sterk verschilt van verkoop van
printadvertenties, adviseerde Magnus Sanoma Uitgevers om haar
verkooporganisatie `Sales Online' voor online advertenties buiten de
printorganisatie te plaatsen. Besloten werd om de online
advertentieverkoop te integreren in dochteronderneming ilse media, de
grootste partij in Nederland op het gebied van online media. Daardoor
waren schaal- en synergievoordelen te behalen zoals bundeling van
beschikbare kennis en ervaring, vergroting van online
omzetmogelijkheden, en serviceverbetering vanuit de gecentraliseerde
back office.
Sanoma Uitgevers integreert online salesorganisatie in ilse media
"De integratie van de online salesorganisatie van Sanoma Uitgevers naar die van ilse media was een flinke klus. Magnus heeft ons geholpen bij het project- en programmamanagement van dit traject. Mede door het duidelijke draaiboek en hun accurate begeleiding is de integratie soepel verlopen."
Saskia Wagenmakers, sales directeur ilse media
Profiel
* Sanoma Uitgevers is met 80 publiekstijdschriften en 125 websites de grootste crossmediale uitgever in Nederland. Doelstelling is het brengen van zinvolle informatie op een ontspannende manier. Vanuit haar 'passie voor mensen, media en merken' biedt Sanoma Uitgevers consumenten naast bladen en sites ook evenementen en producten. Sanoma's ervaring en kennis van de online markt komen samen bij dochteronderneming ilse media.
Doelstellingen
* Opzetten van een slagvaardige en stuurbare online salesorganisatie die volume kan bieden aan de markt
* Vergroten online marktaandeel
* Behalen van synergievoordelen zoals het bevorderen van kennisdeling
* Online sales front office processen laten aansluiten op één online backoffice
Magnus' bijdrage
* Algemeen projectmanagement
* Analyse van de relevante processen, systemen en organisatie
* Uitwerken en implementeren online salesprocessen
* Opstellen implementatie-, trainings- en communicatieplan, service level agreement, klantbenaderingsplan, overlegstructuren en verhuisplan
* In kaart brengen van de rapportagerequirements en begeleiden realisatie rapportages
* Begeleiden van medewerkers bij de uitvoering van de overgang
Resultaten
* Inzichtelijke en werkbare online salesprocessen
* Heldere afspraken over de werkwijze, samenwerking en klantbenadering tussen Sanoma Uitgevers en ilse media
* Overgang van de online sales afdeling van Sanoma Uitgevers naar ilse media
Magnus Management Consultants