Ingezonden persbericht
100% Bio cotton vanaf 20 maart bij C&A in heel Europa
Onderzoek bevestigt de hoge verwachtingen: meer dan twee derde van de consumenten
geeft aan een voorkeur te hebben voor producten van organisch katoen, als deze
artikelen modieus zijn en als daarvoor geen hogere prijs voor hoeft te worden betaald.
Amsterdam, 18 maart 2008 100% Bio cotton bij C&A: vanaf 20 maart 2008 biedt de
moderetailer in alle 1200 Europese vestigingen artikelen van organisch katoen aan. Deze
artikelen voldoen aan de Europese regelgeving op het gebied van organische landbouw.
Consumenten in zestien verschillende landen kunnen dit jaar rond 12,5 miljoen
kledingartikelen verwachten die gemaakt zijn van Bio cotton. Deze vertegenwoordigen
een waarde van ongeveer 7500 ton aan verwerkt organisch katoen.
C&A is in september 2007 gestart met de verkoop van een selectie Bio cotton: in een
korte periode werden met succes twee miljoen artikelen verkocht, wat gelijk staat aan
1200 ton organisch katoen.
Een recent onderzoek* onder 3000 consumenten uit Nederland, Duitsland en Spanje
geeft inzicht in de houding van consumenten met betrekking tot organisch katoen.
68,4% van de ondervraagden gaf aan producten van Bio cotton te kopen wanneer deze
niet veel duurder zijn dan producten van traditioneel katoen en als de producten modieus
en goed verkrijgbaar zijn. Voor 73,1% van de ondervraagden zijn producten van
organisch katoen in de mode.
"Voor het merendeel van de ondervraagden is het verschil tussen traditioneel en
organisch verbouwd katoen nog niet duidelijk. Dit versterkt onze wens om meer
betrokken te zijn bij de informatie en communicatie in relatie tot organisch katoen",
verklaart Andreas G. Seitz, C&A European Executive Board (EEB). Vanaf half maart zal
het onderwerp Bio cotton onder de aandacht worden gebracht in een tv-campagne. Ook
verschijnt een brochure met extra informatie over organisch katoen en de Bio cotton-
collectie. Deze brochure zal in alle Europese C&A-filialen te verkrijgen zijn en in
Nederland ook via Wehkamp worden verspreid.
Toegevoegde waarde voor klanten
C&A introduceert een modische en kwalitatief zeer goede collectie van organisch katoen
met verschillende artikelen voor de gehele familie. De prijzen zullen niet hoger liggen,
dan de artikelen van traditioneel katoen. Ook zal C&A tassen van Bio cotton aanbieden
(1,50 euro per stuk) die klanten moeten aansporen om minder plastic tasjes te gebruiken.
De opbrengst van deze tasjes zal ten goede komen aan de ontwikkeling van de
biologische katoenteelt.
"De uitbreiding van het aanbod in organisch katoen in alle C&A-filialen in Europa is
coherent aan onze milieustrategie. Als Europees marktleider in mode neemt C&A haar
verantwoordelijkheid door effectieve maatregelen te implementeren voor langdurige
bescherming van het klimaat en de omgeving. We willen onze toppositie op het gebied
van organisch katoen uitbreiden", zegt Andreas G. Seitz.
Organic Exchange, een internationale organisatie die zich bezighoudt met het bevorderen
van Bio cotton-teelt, is zeer verheugd met het aanbod van C&A in organisch katoen. "De
betrokkenheid van C&A op het gebied van Bio cotton moet een voorbeeld zijn voor de
Europese moderetailers. In de laatste drie jaar is de behoefte aan Bio cotton enorm
gestegen en C&A heeft nu al een aandeel van 15% in gecertificeerde organisch katoen
wereldwijd. De beslissing van C&A om meer organisch katoen te gebruiken, zal niet
alleen bijdragen aan de bescherming van het milieu, maar zal ook de
leefomstandigheden van de bioboeren en hun families verbeteren", verklaart Rebecca
Calahan Klein, Director Program Development bij Organic Exchange.
*C&A Organic Cotton Study, February 2008, Condata.
De achtergrond van Bio cotton: C&A biedt producten van gecertificeerd Bio cotton aan die
gemaakt zijn van 100% organisch verbouwd katoen. Deze artikelen zijn herkenbaar aan het
speciaal daarvoor ontwikkelde Bio cotton-label. Bij de organische verbouw van katoen wordt geen
gebruik gemaakt van kunstmest en chemische bestrijdingsmiddelen. De Bio cotton voldoet volledig
aan de eisen van de Europese Commissie op het gebied van organische landbouw. De certificering
wordt door een onafhankelijk instituut uitgevoerd.
Perscontact
Voor meer informatie e/o beeldmateriaal kunt u contact opnemen met:
C&A, Paulien Straeter, Marketing communicatie
Telefoon: (020) 510 60 00
Email : paulien.straeter@retail-sc.com
---- --