Acquisitie versterkt SAS' positie in text mining
Huizen, 18 maart 2008 - SAS, leverancier van business intelligence- en analytische software, neemt Teragram over. Teragram is leverancier van Natural Language Processing (NLP), Linguïstische en categorisatie-technologie. Met de overname versterkt SAS zijn portfolio voor text mining en analytische BI-oplossingen, met zakelijke en mobiele zoekfunctionaliteit.
"Teragram's specifieke kennis en NLP-technologie vergroten en versterken de mogelijkheden voor SAS om gestructureerde en ongestructureerde data te combineren", vertelt Jim Goodnight, CEO van SAS. "Niet alleen in onze text mining-oplossing, maar door het hele SAS Enterprise Intelligence Platform heen, om nog sneller tot betere antwoorden te komen."
Met Teragram's NLP-technologie kunnen teksten in dertig verschillende talen, waaronder Nederlands, en afkomstig uit verschillende bronnen, omgezet worden in bruikbare informatie. De NLP-technologie analyseert data op betekenisniveau en kijkt naar de linguïstische relatie tussen woorden. De zoekfunctionaliteit van Teragram biedt, samen met de oplossingen van SAS, een gebruiksvriendelijke BI-omgeving waarmee het de beschikbaarheid en het gebruik van BI binnen de organisatie toeneemt. De combinatie van de technologieën van SAS en Teragram biedt inhoudelijke analyse, niet alleen door het scannen van de titel van een rapport, maar door zowel inhoud als bijbehorende metadata mee te nemen in de analyse. Met het toekennen van tags aan de ongestructreerde data kunnen patronen vastgesteld worden, die weer tot analyses leiden.
Teragram levert ook hoogwaardige, mobiele zoekmogelijkheden. Hiermee kunnen gebruikers informatie opslaan, raadplegen en verbinding maken met externe applicaties en BI-systemen en databases doorzoeken, vanaf hun smartphone of ander mobiel apparaat.
Teragram heeft veertig medewerkers en is gevestigd in Cambridge, Massachusetts. Het bedrijf levert hoogwaardige, bewezen technologie en heeft een indrukwekkend klantenportfolio opgebouwd. Zo wordt Teragram's NLP-technologie toegepast bij onder meer CNN, Forbes.com, NYTimes Digital, Sony, de WashingtonPost.com, Wolters Kluwer, de World Bank en Yahoo!.
70 procent bedrijfsdata ongestructureerd
Uit onderzoek blijkt dat bedrijfsdata ongeveer iedere anderhalf jaar verdubbelt. 70 procent van deze data is ongestructureerd. Als bedrijven deze ongestructureerde data niet in hun analyses van bijvoorbeeld (potentiële) klanten of hun supply chain betrekken, dan zien zij niet het gehele plaatje en kunnen er verkeerde beslissingen worden genomen. De analysekracht van SAS helpt organisaties bij het combineren van gestructureerde en ongestructureerde data om verborgen patronen en trends te ontdekken en deze inzichten te gebruiken om betere beslissingen te nemen, problemen op te lossen en kansen te benutten.
"Met de huidige data-explosie hebben bedrijven een intelligentere manier nodig om hun gegevens om te zetten in zinvolle informatie. Ongeacht of deze data in gestructureerde of verschillende ongestructureerde bronnen is opgeslagen", zegt Yves Schabes, President van Teragram. "Teragram en zijn technologie sluiten naadloos aan bij de innovatieve activiteiten van SAS op het gebied van analytics en data mining. We zijn verheugd onderdeel te worden van een bedrijf dat software levert die bedrijven nodig hebben om hun gestructureerde en ongestructureerde data te combineren en daarmee betere, snellere en meer nauwkeurige beslissingen te maken."
SAS was meer dan tien jaar geleden één van de eerste bedrijven die het belang inzag van text mining; de analyse van tekst en ongestructureerde data zoals webpagina's, e-mail, afbeeldingen en andere informatie die niet is opgeslagen in een gestructureerde database. Vandaag de dag is SAS met onder meer de SAS Text Miner leidend in dit belangrijke groeigebied.
Over SAS
SAS is specialist op het gebied van business intelligence-software, analytics oplossingen en dienstverlening. Meer dan 43.000 organisaties werken met software van SAS om grote hoeveelheden gegevens inzichtelijk te maken en zo sneller accurate zakelijke beslissingen te kunnen nemen en winstgevender relaties te ontwikkelen met leveranciers en klanten. Ook helpt SAS bij het naleven van wet- en regelgeving, het doen van baanbrekend onderzoek en het ontwikkelen van betere producten. SAS biedt naast branchespecifieke ook generieke oplossingen en is sterk op het gebied van data-integratie, data-opslag en geavanceerde business intelligence toepassingen, vanuit een enterprise intelligence platform.
SAS levert haar klanten al sinds 1976 The Power to Know. De onderneming groeit continu en is vanaf de oprichting winstgevend. Jaarlijks investeert SAS 26 procent van de omzet in Research & Development; meer dan het dubbele van wat concurrenten investeren. Wereldwijd werken ruim 10.000 medewerkers bij SAS, van wie 3.400 in Europa. SAS is sinds 1986 actief in Nederland en inmiddels werken er 120 medewerkers in Huizen. Meer informatie is te vinden op
Voor meer meer informatie over Teragram:
Meer informatie voor de pers:
SAS Institute BV.
Sanjay Korteweg
t: (035) 699 68 92
e: sanjay.korteweg@snl.sas.com
Whizpr
Chantal Schepers
t: (0317) 410 483
e: sas(at)whizpr.nl