Ligplaatsbeleid Zuid-Holland op de schop
De provincie Zuid-Holland is bezig met het opstellen van een nieuw ligplaatsbeleid. Bureau Nefkens inventariseert daarvoor vanaf half maart bij gemeenten, waterschappen en belangenorganisaties welke behoeften er zijn op het gebied van voorzieningen voor beroeps- en recreatievaart en ligplaatsen.
Op dit moment is het voor gebruikers van de vaarweg vanwege de onbekendheid met provinciale wetgeving en verscheidenheid aan inrichting van de vaarweg niet altijd eenvoudig te achterhalen wat waar wel of niet mag. Dit voor de provincie aanleiding om het ligplaatsbeleid anders vorm te geven. Er wordt een algemeen ligplaatsverbod ingesteld en met borden wordt aangegeven waar het aanmeren wel is toegestaan. De planning is dat Gedeputeerde Staten het nieuwe ligplaatsbeleid medio 2008 vaststelt. Het plaatsen van de borden zal vervolgens vanaf 2009 gebeuren.
De provincie heeft een belangrijke taak in het bevorderen van de veiligheid van de scheepvaart en de instandhouding en bruikbaarheid van de vaarweg. Daarvoor is een goed, duidelijk en handhaafbaar ligplaatsbeleid belangrijk. Het belang van een veilige en vlotte doorvaart van het scheepvaartverkeer groeit vanwege de toename van transport. Als er veel loswallen en ligplaatsen langs de vaarweg zijn, kan de doorvaart belemmerd worden.
In de tweede helft van maart overlegt de provincie Zuid-Holland met gemeenten, waterschappen en belangenorganisaties. In deze overleggen wordt geinventariseerd waar de huidige ligplaatsen zijn en welke visie en opvattingen deze organisaties hebben over ligplaatsen, loswallen en natte bedrijvenbedrijventerreinen nu en voor de toekomst. Naar aanleiding van deze bijeenkomsten komt er een ontwerpligplaatsenplan.
Bij de beoordeling van aanvragen om ontheffing van het verbod om een vaste ligplaats in te nemen, wordt gekeken naar de gevolgen voor veiligheid van de scheepvaart. Daarbij is bepalend of het innemen van een ligplaats hinderlijk of gevaarlijk is voor de doorgaande scheepvaart. De minimaal noodzakelijke breedte van de vaarweg hangt af van de verkeersintensiteit op de vaarweg en de grootte van de passerende schepen. Bij bochten, sluizen en bruggen is een grotere breedte nodig omdat daar manoeuvreerruimte nodig is.
Recent oordeelde de Raad van State dat de provincie op juiste wijze uitvoering geeft aan het ligplaatsbeleid. Een aanvraag tot ontheffing van het verbod tot het innemen van een vaste ligplaats in het Merwedekanaal nabij sluis Gorinchem is op correcte gronden geweigerd. De Raad van State heeft geoordeeld dat de provincie na afweging van alle belangen de juiste beslissing heeft genomen. Op korte termijn zal de provincie ook een nota Handhaving vaststellen. Hiermee heeft de provincie meer handvatten om het ligplaatsen beleid te handhaven. De provincie heeft recent op enkele vaarwegen een stickeractie uitgevoerd om schippers te attenderen op het afmeren op verkeerde plaatsen.
In 2008 zal er consequent worden gehandhaafd en zal de nadruk op bepaalde vaarwegtrajecten liggen. Tevens is het de bedoeling dat er een aantal extra controles zullen plaatsvinden, waarbij onder meer gelet wordt op vaarsnelheden en het illegaal liglaats innemen.
Bron: DBI, telefoon 070 441 8252 /070 - 441 68 56 / 06 2110 2885
Provincie Zuid-Holland