PERSBERICHT
Fryslân Ferbynt start met de uitvoering van drie projecten 18 maart 2008
Fryslân Ferbynt presenteert zich op 18 en 19 maart aanstaande samen met enkele partners op de bedrijvencontactdagen voor Fryslân.
Wat is Fryslân Ferbynt?
Fryslân Ferbynt is een initiatief van Herman Timmermans en Sjoerd Radersma (van adviesbureau DHV) dat een fysieke en virtuele ontmoetingsplaats voor Friezen realiseert en hiermee een economische en culturele impuls levert voor de provincie Fryslân. Verschillende partijen vanuit overheid en bedrijfsleven participeren in of werken mee in het initiatief.
Fryslân Ferbynt is gebaseerd op het gegeven dat Friezen, waar ook ter wereld, een sterke band houden met Fryslân en daarnaast het grote (deels onbenutte) economisch potentieel van het A-merk Fryslân. Fryslân Ferbynt wil kansen verzilveren door cultuur en economie te verbinden. Er worden voor vier doelgroepen activiteiten ontplooid: ondernemers, remigranten, toeristen en studenten.
De kracht van Fryslân Ferbynt ligt in het verbinden van diverse Friese instellingen en bedrijven binnen en buiten Fryslân. Friese ondernemers en studenten zoeken steeds vaker Friese contacten in het buitenland. Bij emigranten bestaat zeker de interesse om ook in de toekomst contact te houden en Fryslân te bezoeken. Fryslân Ferbynt is een ondernemend concept dat die interesse structureel kan stimuleren en faciliteren.
Een úteinsetter voor Fryske Fiersichten
Sinds het voorjaar van 2007 hebben wij een selectie van Friese bedrijven, overheden en instellingen benadert met het concept voor Fryslân Ferbynt. Het concept werd met veel enthousiasme ontvangen waarna het is uitgewerkt tot een actieplan met concrete acties. In het kader van het project Fryske Fiersichten van de provincie Fryslân is Fryslân Ferbynt aangewezen als één van de úteinsetters voor 2008. Hiermee erkent de provincie de waarde van het concept en spreekt het vertrouwen uit in het slagen ervan. Met ondersteuning van de provincie en medewerking van verschillende partners worden de eerste deelprojecten nu opgestart. In de loop van 2008 willen we hier diverse projecten aan toevoegen.
De eerste deelprojecten die we de komende maanden gaan uitvoeren zijn:
1. Opzetten portal voor Fryslân Ferbynt met nieuwe mediatoepassingen
2. Opzetten industriële kring voor maakbedrijven
3. Friese taal en identiteit in marketing van bedrijven
1 Opzetten portal voor Fryslân Ferbynt met nieuwe mediatoepassingen
Fryslân Ferbynt beoogt onder andere de vier bovengenoemde doelgroepen met elkaar in contact te brengen en blijvend aan elkaar te binden. Hiervoor is een krachtig platform nodig die de verschillende economische en culturele activiteiten van Fryslân Ferbynt samenbrengt en de mogelijkheid biedt om het geheel groter te laten worden dan de som der delen. Een bijna onmisbaar instrument hierbij is een website. De website wordt het gezicht van Fryslân Ferbynt. Geïnteresseerden kunnen hier terecht voor een eerste kennismaking met het concept en de mogelijkheden van Fryslân Ferbynt.
Tegelijkertijd heeft de website een communicatie- en marketingfunctie, niet alleen voor Fryslân Ferbynt maar voor alle aangesloten partners. Het laatste nieuws uit Fryslân is er verzameld en wereldwijd beschikbaar. Bezoekers kunnen informatie opvragen over activiteiten die onder de hoede van Fryslân Ferbynt worden ontplooid. Maar de website biedt niet alleen toegang tot de activiteiten en producten van Fryslân Ferbynt maar ook tot die van de partners. De website kan dienen als een virtuele showroom waar het beste dat Fryslân te bieden heeft te bezichtigen en te koop is. Het levert de partners dus een extra kanaal om hun producten en diensten onder de aandacht te brengen.
De website wordt een dynamisch platform waar Friezen vanuit alle windstreken samen komen en kennis, informatie en herinneringen kunnen uitwisselen. Door het integreren van web 2.0 toepassingen kunnen gebruikers zelf content op de website plaatsen. De Fryslân Ferbynt website biedt gebruikers toegang tot het laatste nieuws en discussieforums waar actuele Friese ontwikkelingen besproken kunnen worden. Het is ook een plek waar gebruikers eigen profielen kunnen aanmaken en met elkaar foto- en videobestanden kunnen uitwisselen en een plek waar nog vele andere webtoepassingen gemaakt kunnen worden. Hiermee doet de Fryslân Ferbynt website haar naam eer aan: een bindmiddel voor Friezen wereldwijd.
2 Opzetten van een industriële kring voor maakbedrijven
De dienstensector groeit en groeit, Nederland is geleidelijk aan geworden tot een economie waarin de overgrote meerderheid van alle bedrijven zich bezig houdt met dienstverlening. Deze oriëntatie is ook duidelijk terug te zien in de vele netwerkclubs die ons land rijk is. Tegelijkertijd kent Fryslân nog altijd een sterke maakindustrie die in de bestaande netwerkclubs niet goed tot zijn recht komt. De verschillende Friese maakbedrijven zijn deels zeer sterk internationaal georiënteerd. Gezamenlijk is er een enorme rijkdom aan kennis en ervaring (dus: enorme potentie voor bijdrage aan kenniseconomie). Deze kennis en ervaring kan middels een industriële kring breder toegankelijker gemaakt worden.
De Friese maakbedrijven kunnen, door zich te verenigen in een industriële kring, zich sterker profileren, zowel binnen als buiten Fryslân. Het concept van een industriële kring heeft zich op andere plaatsen al ruimschoots bewezen. Zo heeft de Industriële kring Twente een aanzienlijke bijdrage kunnen leveren aan de positie van de Twentse maakbedrijven. Om de Industriële kring Fryslân zoveel mogelijk stootkracht te geven zal vastgesteld worden welke maakbedrijven vanuit Fryslân actief zijn en waar zij mogelijkheden zien voor gezamenlijke activiteiten. Hierbij zal de focus komen te liggen op een beperkt aantal krachtige bedrijven.
3 Stimuleren gebruik Friese taal en identiteit in de marketing van bedrijven
Het uitgangspunt van Fryslân als sterk merk is een van de pijlers van Fryslân Ferbynt. Door het gebruik van de Friese taal staan bedrijven dichtbij de Friese consument. Het geeft iets vertrouwds en het valt op. Een aantal bedrijven heeft bewust al gekozen voor deze strategie.
Ook het gebruik van de Friese identiteit in de marketing biedt veel kansen voor bedrijven. Ook buiten Fryslân wordt dit positief gewaardeerd. Het Friese wordt geassocieerd met betrouwbaar, oorspronkelijk, degelijk, fris en kwaliteit.
Het doel van het project is om bedrijven inzicht te geven in het gebruik van de Friese taal en identiteit in de marketing. Er gaat gewerkt worden met internationaal aansprekende voorbeelden. Er wordt aangesloten bij reeds ontwikkelde voorbeelden in het kader van het project Frysk in marketing . O.a. via de website, workshops en het ontwikkelen van materiaal worden bedrijven ondersteund in de marketing.
Vervolg op de drie projecten
Later in 2008 worden conform het actieplan de vervolgprojecten opgestart.
Meer informatie
DHV BV, Sjoerd Radersma (06-50213454,
Onze stand tijdens de bedrijvencontactdagen: Frankenhal van het WTC, standnummer 1449 t/m 1463!