Candlelight magazine voor 2,5 miljoen singles
Een nieuw maandelijks tijdschrift voor singles in Nederland
GILZE, 20080317 -- Op dinsdag 18 maart a.s. ligt het nieuwe maandblad voor singles, Candlelight magazine, in de winkels. Het blad wordt uitgegeven door Uitgeverij De Vrijbuiter uit Gilze in een multimediale samenwerking met de datingsite van Jan van Veen.
Candlelight magazine speelt in op het steeds groeiende aantal singles. Het tijdschrift is niet glossy, maar amuseert, verwent en informeert een brede, no-nonsense doelgroep. Hoofdredacteur Siert Hoeksema: "Het is gewoon een blad voor een leuke relatie. En het is het enige blad op dit vlak momenteel."
Vele cijfers tonen aan dat de singles meer en meer als een aparte doelgroep worden gezien. Zowel de reis-, voedings- als de verzekeringssector ontwikkelen een specifiek aanbod voor singles. Met Candlelight magazine krijgen deze sectoren de mogelijkheid om doelgericht deze specifieke producten en diensten te communiceren.
Samenwerking met Jan van Veen's datingsite
Het nieuwe tijdschrift is gelieerd aan de website www.candlelightdating.nl, die sinds vorige maand in de lucht is en al een behoorlijk aantal dates heeft voortgebracht.
Een portretserie waarin een tiental vrouwen en mannen zich in beeld en woord presenteren vormt de kern van het blad en is ook één van de directe links met www.candlelightdating.nl. Kandidaten voor de portretserie selecteert de redactie uit de ingeschreven singles op de website.
Naast dating geven praktische rubrieken, zoals `Werk en Inkomen', informatie over interessante geldzaken voor singles en belichten de bijzonderheden van de single op de werkvloer. Verder laat het blad psychologen en relatiedeskundigen aan het woord die de lezer nuttige feedback geven over dating. De look & feel van het blad is eigentijds, informatief en uitdagend.
Singles veroveren de wereld
Wetenschappelijk onderzoek naar singles staat nog in de kinderschoenen. Algemeen aanvaard is dat de groep singles groeiend is omdat de psychologische, sociologische en economische omstandigheden veranderd zijn ten opzichte van een decennia geleden. Sommige deskundigen stellen zelfs dat de traditionele vorm van een levenslange relatie met één persoon zijn beste tijd gehad heeft.
Cijfers
Cijfers van het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek) geven aan dat er op 1 januari 2006 2,5 miljoen singles in Nederland waren, tegenover 1,8 miljoen in 1990 en ruim 2 miljoen in 1996. Een forse groei dus. De groep bestaat uit jonge vrouwen en mannen tussen de 25 en 35 jaar (circa 40%), oudere singles met kinderen tussen de 35 en 55 jaar (circa 25%) en alleenstaande ouderen. De verwachting is dat er in het jaar 2015 zo'n 3 miljoen singles zijn.
De toename van het aantal singles wordt onder meer verklaard door het stuklopen van relaties en door het feit dat jongeren vaker kiezen voor alleenwonen. Eén op de zes mannen van 15 jaar en ouder woont alleen. Voor vrouwen geldt één op de vijf. In 2006 is 66% van de alleenstaande mannen nog nooit getrouwd geweest tegenover 42% van de alleenstaande vrouwen.
De eerste uitgave van Candlelight magazine is voor slechts ¤ 1,95 verkrijgbaar. Candlelight magazine verschijnt 13 keer per jaar en is een uitgave van Uitgeverij De Vrijbuiter. Deze uitgeverij, een dochteronderneming van mediaconcern Audax te Gilze, is onder andere bekend van het tijdschrift Mijn Geheim.