Proef Oosterenkbus wegens succes voortgezet
De ervaringen met de proef met de gratis bus, die het afgelopen half
jaar tussen het kantorengebied Oosterenk en het NS-station Zwolle
heeft gereden, zijn dermate positief, dat de provincie Overijssel deze
voortzet. Dit gebeurt in nauw overleg met de gemeente Zwolle, de
Ondernemersvereniging OVB en Connexxion. Ruim 700 passagiers maken
wekelijks gebruik van de bus. Hieronder zijn meer dan honderd
reizigers, die voorheen met de auto naar hun werk gingen.
Dit alleen al draagt bij aan een verbeterde doorstroming op de
toeleidende wegen. De proef is een van de meest succesvolle van de
negen proeven die landelijk gehouden zijn. Reden dus om de bus
structureel in te zetten. Bovendien is daarbij gekeken naar de komende
werkzaamheden aan de Ceintuurbaan.
Wel treden er ten opzichte van de huidige regeling wijzigingen op.
Lijn 12 wordt onderdeel van de stadsdienst Zwolle. Dit heeft als
gevolg dat de lijn voor iedereen toegankelijk is en niet meer
exclusief voor forenzen van en naar de Oosterenk. Voor reizigers die
niet in het bezit zijn van een Oosterenk Vervoerspas geldt
het nationale tariefstelsel van strippenkaarten etc.
Drukste ritten blijven dit jaar rijden
Het streekvervoergedeelte (de extra ritten op zes streeklijnen en de
50% reductie op maandabonnementen) vervalt met ingang van 22 maart. De
reizigers die hiervan gebruik maakten hebben met de reguliere
dienstregeling van de diverse streekvervoerlijnen voldoende
alternatieven. De forenzenbus lijn 12 (station Zwolle-Oosterenk v.v.)
blijft bestaan. De drukste ritten in de ochtend- en middagspits
blijven minimaal tot eind 2008 rijden. De route van lijn 12 blijft
hetzelfde. De vertrektijden van de ritten in de ochtendspits zijn:
Vertrek Zwolle NS-station 07.47, 08.17 en 08.47 uur.
Het vervoer is voor pashouders Oosterenk met ingang van 25 maart
2008 niet meer gratis. Zij betalen dan het speciale tarief van 15 euro
voor een maandkaart. Dat is 45% korting ten opzichte van de normale
maandprijs. Forenzen kunnen vanaf 19 maart 2008 voor 15 euro het
speciale maandabonnement kopen om van station Zwolle naar de Oosterenk
te reizen. Het abonnement is voorlopig alleen verkrijgbaar is bij GWK
Travelex op station Zwolle (op werkdagen geopend van 0900-1900 uur, op
zaterdag van 0900-1700 uur).
Resultaten experiment september 2007-maart 2008
Doel van het experiment was het verbeteren van de bereikbaarheid van
en het openbaar vervoer naar het bedrijventerrein Oosterenk. Verder
wilden de initiatiefnemers het openbaar vervoer positief onder de
aandacht brengen en inzicht krijgen in de mate waarin gratis/goedkoper
openbaar vervoer leidt tot een gewijzigd gedrag van forenzen. In de
oorspronkelijke opzet zou het experiment lopen van 10 september 2007
tot en met 21 december 2007. Het experiment is eenmaal verlengd tot 21
maart 2008.
Het experiment met de Oosterenk Vervoerspas is succesvol geweest. Er
zijn 741 Oosterenk Vervoerspassen aangevraagd, ongeveer 57% van de
aanvragers gebruikt de pas ook daadwerkelijk. Ruim een kwart van de
gebruikers van de Oosterenk Vervoerspas reisde vóór aanschaf van de
pas regelmatig met de auto en gebruikt nu voor een deel van zijn
ritten het openbaar vervoer. De speciale pendeldienst (lijn 12) is in
de loop van het experiment steeds beter gaan functioneren en vervoert
ruim 750 reizigers per week. Dit is niet ten koste gegaan van de
bezetting van de andere lijnen naar de Oosterenk.
Goed rapportcijfer
Ook het positief onder de aandacht brengen van het openbaar vervoer is
gelukt. De nieuwe gebruikers van het openbaar vervoer zijn tweemaal
gevraagd naar hun oordeel over de bus, voor en tijdens het experiment.
Hun rapportcijfers voor verschillende aspecten van de bus zijn tijdens
het experiment significant hoger dan voor het experiment. Het algemeen
oordeel over de bus naar Oosterenk is gestegen van een 7,1 naar een
7,8. De gebruikers van de Oosterenk Vervoerspas zijn met name erg
tevreden over de hoge reissnelheid en de beschikbaarheid van een
zitplaats.
Veel van de gebruikers van de Oosterenk Vervoerspas (60%) geven aan
het openbaar vervoer ook te blijven gebruiken als het experiment wordt
beëindigd (en dus niet meer gratis is). Onder deze gebruikers zijn
niet alleen veel reizigers die voorheen ook van het openbaar vervoer
gebruik maakten, maar ook automobilisten zeggen de bus te blijven
gebruiken. Eén onderdeel van het experiment viel tegen. Het aanbod om
voor 50% met de streeklijnen te kunnen reizen heeft nauwelijks nieuwe
reizigers opgeleverd. In vier maanden tijd zijn 114 abonnementen
verkocht, waaronder een flink aantal aan reizigers die voorheen ook
beschikten over een maandabonnement.
Zie ook www.oosterenkvervoerspas.nl
Provincie Overijssel