Gemeente Oldenzaal


Onderzoek naar beheer en onderhoud kapitaalgoederen afgerond

gepubliceerd op : 18-3-2008

De Rekenkamercommissie Oldenzaal heeft haar onderzoek naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het beheer en onderhoud van kapitaalgoederen van de gemeente Oldenzaal afgerond.

Specifiek is daarbij gekeken naar het beheer en onderhoud van sport- en welzijnsaccommodaties en sportvelden. De commissie concludeert dat een aantal punten voor verbetering vatbaar is en ook doet zij enkele aanbevelingen.

De gemeente is als beheerder van de openbare ruimte verantwoordelijk voor een groot aantal voorzieningen. In financiële termen worden deze voorzieningen `kapitaalgoederen' genoemd. Hierbij moet gedacht worden aan de riolering, wegen, plantsoenen en parken, waterwegen, gebouwen en (sport)accommodaties. Bij de gemeenteraad bestaat onduidelijkheid over het gemeentelijke beleid op het terrein van accommodaties. De vraag is of er in zijn algemeenheid wel voldoende kaders en richtlijnen zijn gesteld voor de gemeentelijke accommodaties en voorzieningen. Omdat die in ieder geval niet of onvoldoende bij de raad bekend zijn, heeft de rekenkamercommissie hier onderzoek naar gedaan.

Doel onderzoek

Het doel van het onderzoek was het geven van inzicht in de doelmatigheid en doeltreffendheid van het gemeentelijke accommodatiebeleid en de uitvoering daarvan. Gelijktijdig heeft de commissie onderzocht hoe vaak de raad daarover is geïnformeerd en of dat in voldoende mate is gebeurd. Behalve de conclusies die de commissie trekt, doet zij ook aanbevelingen aan de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders.

Conclusies

De commissie oordeelt dat het beheer en het onderhoud van gemeentelijke accommodaties, en in het bijzonder de gemeentelijke sport- en welzijnsaccommodaties en sportvelden, onduidelijk en niet voldoende efficiënt georganiseerd zijn. Bovendien stelt zij dat de besluitvorming hierover niet altijd eenduidig en transparant tot stand komt. Zij komt tot dit oordeel omdat:
a) het beheer en het onderhoud van accommodaties beperkt zijn vastgelegd in het beleid;
b) er geen eenduidige afspraken zijn gemaakt over het beheer en onderhoud ervan;
c) dat er per gebouw verschillende afspraken gemaakt zijn; d) verantwoordelijkheden bij verschillende personen in de organisatie zijn vastgelegd. Dit kan leiden tot onduidelijkheid, wat vervolgens kan resulteren in het niet oppakken of het afschuiven van taken.

Op onderdelen zijn er afspraken gemaakt over het beheer en het onderhoud van gemeentelijke welzijns- en sportaccommodaties en sportvelden. Maar die afspraken zijn niet volledig en niet van toepassing op alle accommodaties. Ook zijn de gemaakte afspraken niet gebaseerd op het beleid dat gevoerd wordt, maar historisch zo gegroeid en situationeel bepaald. De uitvoering vindt daardoor ad hoc en op basis van incidentele gebeurtenissen of toevalligheden plaats. Datzelfde geldt voor de informatievoorziening aan de gemeenteraad. Daarom is vanuit het oogpunt van transparantie het beheer en onderhoud voor verbetering vatbaar.

Aanbevelingen

De Rekenkamercommissie beveelt daarom aan om:
a) in 2008 een nota accommodatiebeleid op te stellen, waarin de grondslagen van het integrale beleid van de gemeente Oldenzaal op het gebied van het beheer en onderhoud van alle gemeentelijke accommodaties en sportvelden staan;
b) in 2008 een integraal overzicht op te stellen van alle gemeentelijke accommodaties en sportvelden die in de dagelijkse praktijk gebruikt worden;
c) dit overzicht structureel bij te houden;
d) de in het verleden gemaakte afspraken met verenigingen over het beheer, het onderhoud en de huurcontracten voor gemeentelijke gebouwen periodiek te evalueren op doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid;
e) als de gemeente Oldenzaal daar voor open staat, het beheer en onderhoud van gemeentelijke gebouwen door verenigingen te laten verzorgen en daarvoor een onderhoudsbijdrage of subsidie ter beschikking te stellen. Als de gemeente daar voor kiest, dan moet zij ervoor zorgen dat toetsing en controle van de uitgevoerde werkzaamheden gebonden zijn aan bepaalde voorwaarden. Eveneens dient zij middelen ter beschikking te stellen zodat verenigingen het beheer en het onderhoud kunnen uitvoeren.
f) de rol van de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de ambtelijke organisatie te beschrijven met betrekking tot het beheer en onderhoud van gemeentelijke accommodaties.

Als belangrijk uitgangspunt bij haar conclusies en aanbevelingen stelt de commissie dat de gemeente Oldenzaal duidelijk, resultaatgericht en transparant dient te handelen bij het opstellen van een eventueel accommodatiebeleid. Volgens de commissie mag dat niet leiden tot bureaucratisch gedrag.