Gemeente Oldenzaal
Onderzoek naar beheer en onderhoud kapitaalgoederen afgerond
gepubliceerd op : 18-3-2008
De Rekenkamercommissie Oldenzaal heeft haar onderzoek naar de
doelmatigheid en doeltreffendheid van het beheer en onderhoud van
kapitaalgoederen van de gemeente Oldenzaal afgerond.
Specifiek is daarbij gekeken naar het beheer en onderhoud van sport-
en welzijnsaccommodaties en sportvelden. De commissie concludeert dat
een aantal punten voor verbetering vatbaar is en ook doet zij enkele
aanbevelingen.
De gemeente is als beheerder van de openbare ruimte verantwoordelijk
voor een groot aantal voorzieningen. In financiële termen worden deze
voorzieningen `kapitaalgoederen' genoemd. Hierbij moet gedacht worden
aan de riolering, wegen, plantsoenen en parken, waterwegen, gebouwen
en (sport)accommodaties. Bij de gemeenteraad bestaat onduidelijkheid
over het gemeentelijke beleid op het terrein van accommodaties. De
vraag is of er in zijn algemeenheid wel voldoende kaders en
richtlijnen zijn gesteld voor de gemeentelijke accommodaties en
voorzieningen. Omdat die in ieder geval niet of onvoldoende bij de
raad bekend zijn, heeft de rekenkamercommissie hier onderzoek naar
gedaan.
Doel onderzoek
Het doel van het onderzoek was het geven van inzicht in de
doelmatigheid en doeltreffendheid van het gemeentelijke
accommodatiebeleid en de uitvoering daarvan. Gelijktijdig heeft de
commissie onderzocht hoe vaak de raad daarover is geïnformeerd en of
dat in voldoende mate is gebeurd. Behalve de conclusies die de
commissie trekt, doet zij ook aanbevelingen aan de gemeenteraad en het
college van burgemeester en wethouders.
Conclusies
De commissie oordeelt dat het beheer en het onderhoud van
gemeentelijke accommodaties, en in het bijzonder de gemeentelijke
sport- en welzijnsaccommodaties en sportvelden, onduidelijk en niet
voldoende efficiënt georganiseerd zijn. Bovendien stelt zij dat de
besluitvorming hierover niet altijd eenduidig en transparant tot stand
komt. Zij komt tot dit oordeel omdat:
a) het beheer en het onderhoud van accommodaties beperkt zijn
vastgelegd in het beleid;
b) er geen eenduidige afspraken zijn gemaakt over het beheer en
onderhoud ervan;
c) dat er per gebouw verschillende afspraken gemaakt zijn;
d) verantwoordelijkheden bij verschillende personen in de organisatie
zijn vastgelegd. Dit kan leiden tot onduidelijkheid, wat vervolgens
kan resulteren in het niet oppakken of het afschuiven van taken.
Op onderdelen zijn er afspraken gemaakt over het beheer en het
onderhoud van gemeentelijke welzijns- en sportaccommodaties en
sportvelden. Maar die afspraken zijn niet volledig en niet van
toepassing op alle accommodaties. Ook zijn de gemaakte afspraken niet
gebaseerd op het beleid dat gevoerd wordt, maar historisch zo gegroeid
en situationeel bepaald. De uitvoering vindt daardoor ad hoc en op
basis van incidentele gebeurtenissen of toevalligheden plaats.
Datzelfde geldt voor de informatievoorziening aan de gemeenteraad.
Daarom is vanuit het oogpunt van transparantie het beheer en onderhoud
voor verbetering vatbaar.
Aanbevelingen
De Rekenkamercommissie beveelt daarom aan om:
a) in 2008 een nota accommodatiebeleid op te stellen, waarin de
grondslagen van het integrale beleid van de gemeente Oldenzaal op het
gebied van het beheer en onderhoud van alle gemeentelijke
accommodaties en sportvelden staan;
b) in 2008 een integraal overzicht op te stellen van alle
gemeentelijke accommodaties en sportvelden die in de dagelijkse
praktijk gebruikt worden;
c) dit overzicht structureel bij te houden;
d) de in het verleden gemaakte afspraken met verenigingen over het
beheer, het onderhoud en de huurcontracten voor gemeentelijke gebouwen
periodiek te evalueren op doelmatigheid, doeltreffendheid en
rechtmatigheid;
e) als de gemeente Oldenzaal daar voor open staat, het beheer en
onderhoud van gemeentelijke gebouwen door verenigingen te laten
verzorgen en daarvoor een onderhoudsbijdrage of subsidie ter
beschikking te stellen. Als de gemeente daar voor kiest, dan moet zij
ervoor zorgen dat toetsing en controle van de uitgevoerde
werkzaamheden gebonden zijn aan bepaalde voorwaarden. Eveneens dient
zij middelen ter beschikking te stellen zodat verenigingen het beheer
en het onderhoud kunnen uitvoeren.
f) de rol van de gemeenteraad, het college van burgemeester en
wethouders en de ambtelijke organisatie te beschrijven met betrekking
tot het beheer en onderhoud van gemeentelijke accommodaties.
Als belangrijk uitgangspunt bij haar conclusies en aanbevelingen stelt
de commissie dat de gemeente Oldenzaal duidelijk, resultaatgericht en
transparant dient te handelen bij het opstellen van een eventueel
accommodatiebeleid. Volgens de commissie mag dat niet leiden tot
bureaucratisch gedrag.