Politie start gordelcampagne in Limburg Zuid
Deze week start opnieuw de campagne waarin de politie in de regio
Limburg Zuid extra let op het gebruik van de autogordel. Vooral de
autogordel op de achterbank zal extra aandacht krijgen. Ook richt de
campagne zich nogmaals op het gebruik van doelmatige kinderzitjes.
Tijdens de verkeerscontroles met staande houding zal de automobilist
gewezen worden op het belang van de gordel.
De campagne richt zich dit voorjaar op het gebruik van de autogordel
op de achterbank. De Landelijke Campagne werkt met het beeld van een
jonge vrouw op de achterband van een auto die haar gordel omheeft.
Uiteraard nemen de partners van de Limburgse Campagnekalender dit
thema over. Daarnaast zal in de campagne ook aandacht besteed worden
aan het gebruik van autogordels bij kinderen. De agenten zullen hen
persoonlijk aanspreken en een "Goochem" aan hun autogordel vastmaken.
Zo worden de kinderen ook gewezen op het belang van het gebruik ervan.
Reden hiervoor is dat maar liefst 40 procent van alle kinderen tussen
4 en 12 jaar zonder gordel in de auto zit. In Engeland en Zweden is
dat bijvoorbeeld maar 10 procent.
Het Verkeershandhavingsteam van de politie houdt dagelijks al
verkeerscontroles met staande houding. Hierbij is de aandacht al
gevestigd op de gordelplicht, omdat door overtreding hiervan veel
verkeersslachtoffers vallen. Sinds 1 juni 1975 bestaat in Nederland de
verplichting om de autogordel te dragen in alle personenauto's, waarin
voorin gordels aanwezig zijn. Vanaf 1 april 1992 geldt de draagplicht
ook voor gordels achterin de auto, voorzover die daar aanwezig zijn.
Sinds 1990 moeten alle nieuwe auto's standaard zijn uitgerust met
driepuntgordels voorin én achterin.
Verminderen van letsel
Geen autogordel dragen is te vergelijken met van de hoge duikplank een
zwembad in duiken en tot de ontdekking komen dat er geen water in zit.
Met de kanttekening dat je dan de bodem raakt met een snelheid van 50
km/uur. In het verkeer zijn vaak hogere snelheden aan de orde.
Gordelgebruik levert een grote bijdrage aan het verminderen van het
letsel en de letselernst bij ongevallen. Correct gedragen gordels
zorgen ervoor dat bij een botsing de inzittenden op hun plaats
blijven, niet in aanraking komen met onderdelen in het interieur en
gunstig gebruik maken van de constructieve veiligheid van de auto. De
airbags functioneren overigens alleen dan goed als de inzittenden ook
de gordel om hebben. Airbags zijn dus zeker geen vervanger voor
gordels. Voor achterpassagiers (vaak kinderen) is dragen van de gordel
niet alleen belangrijk vanwege hun eigen veiligheid bij een botsing,
maar ook voor de bescherming van de voorinzittenden. Die kunnen
ernstig letsel (m.n. aan nek en rug) oplopen als loszittende
achterpassagiers met een harde klap tegen de achterkant van de
voorstoel botsen.
Belangrijkste middel
Binnen de bebouwde kom gebeuren de meeste ongelukken. En juist in die
bebouwde kom `vergeten' veel mensen de gordel om te doen, `omdat het
maar een kort stukje is'. Nog verbazingwekkender is dat de politie
regelmatig kinderen 'los' op de achterbank ziet zitten, zonder gordel
of goed kinderzitje. Een situatie die zowel voor de kinderen als voor
de ouders levensgevaarlijk is. Bij een noodstop met een snelheid van
nog geen 50 km/uur vliegen de kinderen over de voorbank richting de
ruit óf zelfs er doorheen. De autogordel en/of een goed
kinderbeveiligingsmiddel zijn dan ook het belangrijkste middel om
letselongevallen bij aanrijdingen of plotseling remmen te voorkomen.
De overlevingskans bij een verkeersongeval is 40% hoger door het
gebruik van de autogordel.
Nadere informatie bij NC Janssen, Bureau Communicatie van de
Regiopolitie Limburg-Noord (077 - 3271111)
18-03-2008, Maastricht
Politie Limburg-Zuid