Gemeente Hoorn
Inkoop gemeente Hoorn kan beter
18 maart 2008 - Rekenkamercommissie rapporteert over inkooppraktijk
Hoorn
Het in 2004 vastgestelde inkoopbeleid is niet voldoende in de praktijk
gebracht en kan beter. Beleid en uitvoering sluiten nog te weinig op
elkaar aan. In 2007 zijn maatregelen genomen om het verschil tussen
beleid en praktijk te verkleinen. Het besef is doorgedrongen dat een
goed georganiseerde inkoop geld oplevert en er juridische en politieke
risicos kleven aan het niet naleven van wet- en regelgeving. Dit zijn
conclusies uit het onderzoeksrapport van de rekenkamercommissie naar
de inkooppraktijk van de gemeente Hoorn.
Het in 2004 vastgestelde inkoopbeleid is niet voldoende in de praktijk
gebracht en kan beter. Beleid en uitvoering sluiten nog te weinig op
elkaar aan. In 2007 zijn maatregelen genomen om het verschil tussen
beleid en praktijk te verkleinen. Het besef is doorgedrongen dat een
goed georganiseerde inkoop geld oplevert en er juridische en politieke
risicos kleven aan het niet naleven van wet- en regelgeving. Dit zijn
conclusies uit het onderzoeksrapport van de rekenkamercommissie naar
de inkooppraktijk van de gemeente Hoorn.
Het is nog niet gelukt de kosten die verbonden zijn aan inkoop en
aanbesteding terug te dringen. Aan de andere kant zijn de resultaten
onduidelijk omdat deze niet in beeld zijn gebracht. Sturingsinformatie
is bijna niet aanwezig, contractbeheer ontbreekt, het clusteren van
inkopen heeft beperkt plaats, het aantal leveranciers en facturen
neemt nog steeds toe en in sommige gevallen worden bedragen in
openbare stukken vermeld voordat de aanbesteding plaats heeft
gevonden. Het werken met enkelvoudige uitnodigingen, waarbij
concurrentie is uitgeschakeld, zou verder teruggedrongen moeten
worden. In 2007 zijn maatregelen genomen die tot verbetering hebben
geleid. Er is gewerkt aan een betere interne samenwerking, van de
ondersteuning door de eigen professionele inkoopadviseurs wordt meer
gebruik gemaakt en er zijn opleidingen vezorgd.
Het jaarlijkse inkoopbedrag bedraagt 58 miljoen euro en de gemeente is
gebaat bij een goed georganiseerde inkoopfunctie. Het bestuur moet
hierover verantwoording af te leggen. De rekenkamercommissie beveelt
een nadrukkelijker sturing door de gemeenteraad aan. Tenminste eenmaal
per jaar zou de raad moeten discussiëren over resultaten, werkwijze en
knelpunten. Een andere aanbeveling gaat over het toepassen van een
betere controle voor- en achteraf bij belangrijke inkopen en
aanbestedingen.
De rekenkamercommissie is in september 2005 met haar werkzaamheden
gestart. Sindsdien zijn onderzoeksrapporten verschenen over
budgetsubsidiëring van de bibliotheek en over de gemeentelijke
Programmabegroting. Verder is half 2007 het eerste deel van het
onderzoek naar betaald parkeren in de binnenstad verschenen. Het
tweede en afsluitende deel is volgende maand gereed en zal eveneens
aan de gemeenteraad ter behandeling worden aangeboden.
Rapport inkooppraktijk
Reactie Burgemeester en Wethouders op het rapport
Nawoord rekenkamer