NZa wil duidelijke kwaliteitsafspraken voor zittend ziekenvervoer

18/03/2008 14:27

Nederlandse Zorgautoriteit (NZa)

Onduidelijkheid over wachttijden en reistijden

Er bestaan grote verschillen in de kwaliteitsafspraken die zorgverzekeraars en vervoerders met elkaar maken over zittend ziekenvervoer. Consumenten weten daardoor niet wat ze mogen verwachten van de kwaliteit. Dat blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Vooral de afspraken over opleidingsniveau van de chauffeur, hulp bij het afleveren van de patiënt op de bestemming en de bereikbaarheid lopen erg uiteen. De NZa ziet in de eerste plaats een rol voor zorgverzekeraars om met betrokken partijen tot een concrete en toetsbare kwaliteitsnorm te komen. Gebeurt dat niet, dan legt de NZa zelf een kwaliteitsnorm op. Zij stelt hiervoor een periode van een jaar.

Uit de overeenkomsten tussen zorgverzekeraars en vervoerders blijkt dat de afspraken over kwaliteit vooral betrekking hebben op het vervoermiddel, de chauffeur, de bereikbaarheid van de vervoerder en de wacht- en reistijden. Er bestaan grote verschillen in afspraken over het opleidingsniveau van de chauffeur, hulp bij het afleveren van de patiënt op de bestemming en de bereikbaarheid.

Opvallend is dat meer dan de helft van de zorgverzekeraars voor de controle en handhaving van kwaliteit geen gebruik maakt van klanttevredenheidsonderzoeken. Daadwerkelijk ingrijpen door de verzekeraars omdat er veel klachten waren is maar enkele keren voorgekomen. De NZa vindt dat er in de uitvoeringsverslagen van de zorgverzekeraars een verantwoording moet komen over de klachtenbehandeling, klanttevredenheidsonderzoeken en de kwaliteitsafspraken.

De NZa houdt het komende jaar een vinger aan de pols of er daadwerkelijk voldoende verbeteringen in de bestaande afspraken worden aangebracht. Als dat niet het geval blijkt, zal de NZa zelf een norm aan de partijen opleggen en deze ook handhaven.





http://www.nza.nl

http://www.nza.nl