abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
18 maart 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/IVW-2008/3397 2070813190
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hiermee beantwoord ik de vragen die het lid Roemer heeft gesteld over ongelukken met
lichte vliegtuigen op Lelystad Airport.
1. Wat is uw mening over de forse stijging van het aantal ongelukken met lichte
vliegtuigen1 op Lelystad Airport?2
1. Op basis van inspectiegegevens kan niet worden geconcludeerd dat er sprake is van
een forse stijging. Zie nader bij antwoord vraag 2.
2. Kunt u aangeven hoeveel lichte vliegtuigen er jaarlijks verongelukken op en rond
Lelystad Airport en op en rond de andere Nederlandse luchthavens? Hoe ontwikkelt
dit zich de afgelopen jaren?
2. Uit de mij ter beschikking staande informatie van de KLPD blijkt het volgende over
ernstige voorvallen met MLA's in heel Nederland vanaf 2001:
2001, 2 ernstige voorvallen
2002, 9 ernstige voorvallen
2003, 6 ernstige voorvallen
2004, 4 ernstige voorvallen
1 Bij de beantwoording van de vragen geldt dat onder lichte vliegtuigen uitsluitend Micro Light Aeroplanes
(MLA's) worden verstaan
2 Algemeen Dagblad, 22 februari 2008
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/IVW-2008/3397
2005, 4 ernstige voorvallen
2006, 2 ernstige voorvallen
2007, 3 ernstige voorvallen.
3. Klopt het dat uit onderzoek blijkt dat de ongelukken in zijn algemeenheid worden
veroorzaakt door de veiligheidscultuur op het vliegveld en doordat de opleiding van
vliegers achterblijft bij de technische ontwikkelingen? Kunt u dit toelichten?
3. Naar aanleiding van een onderzoek van de Inspectie VenW in 2007 naar de
veiligheidssituatie rond vliegen met MLA's is inderdaad naar voren gekomen dat de
veiligheidscultuur binnen de MLA-sector verbetering behoeft. Tevens is gesignaleerd
dat met de komst van de nieuwe generatie MLA de oude groep MLA-vliegers
mogelijk een opleidingsachterstand heeft. In 2007 zijn concrete maatregelen genomen
ter verbetering van deze situatie. Het veiligheidsbewustzijn en het kennisniveau van
de vliegers is integraal onderdeel van de verbeteringen in de MLA-sector.
Voor een nadere toelichting op de bevindingen van de Inspectie en de met de
sectororganisaties overeengekomen afspraken ter verbetering van de veiligheid van
het vliegen met MLA's verwijs ik u naar het `Rapport Veiligheid MLA's' dat ik u bij
brief van 6 maart jongstleden heb toegezonden.
4. Kunt u aangeven wat de oorzaak is voor het feit dat Lelystad Airport te weinig
veiligheidsmaatregelen neemt? Wat is uw mening hierover?
4. Lelystad Airport neemt in de ogen van de Inspectie Verkeer en Waterstaat voldoende
veiligheidsmaatregelen. Inspecties hebben geen aanleiding gegeven tot ingrijpen van
de Inspectie. Zie ook de beantwoording van vraag 5.
5. Aan welke veiligheidsvoorwaarden dient een luchthaven te voldoen om lichte
vliegtuigen te kunnen laten landen en starten? Voldoet Lelystad Airport hier nog aan?
Kunt u dit toelichten?
5. Op Lelystad Airport is recentelijk een certificatieonderzoek afgerond door de Inspectie
Verkeer en Waterstaat. Lelystad heeft aangetoond te voldoen aan de wettelijke eisen.
De aanwijzing van luchtvaartterrein Lelystad is inclusief een MLA-baan. De MLA-baan
voldoet ruim aan de criteria voor een start- en landingsbaan voor MLA's.
6. Bent u bereid te onderzoeken wat de precieze oorzaken zijn van deze stijging van het
aantal ongelukken met lichte vliegtuigen op Lelystad Airport? Zo ja, wanneer rondt u
dit onderzoek af? Zo neen, waarom niet?
6. Het doen van onderzoek valt nu niet binnen de reikwijdte van de taken van de
Inspectie Verkeer en Waterstaat. Inzake ernstige incidenten of ongevallen doet de
Onderzoeksraad voor veiligheid onderzoek. De Inspectie Verkeer en Waterstaat kijkt
wel per incident vanuit veiligheidsoogpunt of er direct maatregelen genomen dienen
te worden teneinde herhaling in de nabije toekomst te voorkomen.
---
VENW/IVW-2008/3397
7. Welke maatregelen gaat u nemen om vliegveld Lelystad snel weer veiliger te maken
voor lichte vliegtuigen?
7. Ik zie geen noodzaak om verdere maatregelen te treffen, naast de acties zoals
beschreven in de MLA-rapportage die ik uw Kamer heb toegezonden (zie ook het
antwoord op vraag 3). Het reguliere toezicht middels audits en inspecties acht ik
afdoende.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat