Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 18 maart 2008 - Ons kenmerk Uw kenmerk VENW/IVW-2008/3397 2070813190 Onderwerp
Kamervragen

Geachte voorzitter,

Hiermee beantwoord ik de vragen die het lid Roemer heeft gesteld over ongelukken met lichte vliegtuigen op Lelystad Airport.


1. Wat is uw mening over de forse stijging van het aantal ongelukken met lichte vliegtuigen1 op Lelystad Airport?2


1. Op basis van inspectiegegevens kan niet worden geconcludeerd dat er sprake is van een forse stijging. Zie nader bij antwoord vraag 2.


2. Kunt u aangeven hoeveel lichte vliegtuigen er jaarlijks verongelukken op en rond Lelystad Airport en op en rond de andere Nederlandse luchthavens? Hoe ontwikkelt dit zich de afgelopen jaren?


2. Uit de mij ter beschikking staande informatie van de KLPD blijkt het volgende over ernstige voorvallen met MLA's in heel Nederland vanaf 2001: 2001, 2 ernstige voorvallen
2002, 9 ernstige voorvallen
2003, 6 ernstige voorvallen
2004, 4 ernstige voorvallen


1 Bij de beantwoording van de vragen geldt dat onder lichte vliegtuigen uitsluitend Micro Light Aeroplanes (MLA's) worden verstaan

2 Algemeen Dagblad, 22 februari 2008
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71

Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95 bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

VENW/IVW-2008/3397

2005, 4 ernstige voorvallen
2006, 2 ernstige voorvallen
2007, 3 ernstige voorvallen.


3. Klopt het dat uit onderzoek blijkt dat de ongelukken in zijn algemeenheid worden veroorzaakt door de veiligheidscultuur op het vliegveld en doordat de opleiding van vliegers achterblijft bij de technische ontwikkelingen? Kunt u dit toelichten?


3. Naar aanleiding van een onderzoek van de Inspectie VenW in 2007 naar de veiligheidssituatie rond vliegen met MLA's is inderdaad naar voren gekomen dat de veiligheidscultuur binnen de MLA-sector verbetering behoeft. Tevens is gesignaleerd dat met de komst van de nieuwe generatie MLA de oude groep MLA-vliegers mogelijk een opleidingsachterstand heeft. In 2007 zijn concrete maatregelen genomen ter verbetering van deze situatie. Het veiligheidsbewustzijn en het kennisniveau van de vliegers is integraal onderdeel van de verbeteringen in de MLA-sector. Voor een nadere toelichting op de bevindingen van de Inspectie en de met de sectororganisaties overeengekomen afspraken ter verbetering van de veiligheid van het vliegen met MLA's verwijs ik u naar het `Rapport Veiligheid MLA's' dat ik u bij brief van 6 maart jongstleden heb toegezonden.


4. Kunt u aangeven wat de oorzaak is voor het feit dat Lelystad Airport te weinig veiligheidsmaatregelen neemt? Wat is uw mening hierover?

4. Lelystad Airport neemt in de ogen van de Inspectie Verkeer en Waterstaat voldoende veiligheidsmaatregelen. Inspecties hebben geen aanleiding gegeven tot ingrijpen van de Inspectie. Zie ook de beantwoording van vraag 5.


5. Aan welke veiligheidsvoorwaarden dient een luchthaven te voldoen om lichte vliegtuigen te kunnen laten landen en starten? Voldoet Lelystad Airport hier nog aan? Kunt u dit toelichten?

5. Op Lelystad Airport is recentelijk een certificatieonderzoek afgerond door de Inspectie Verkeer en Waterstaat. Lelystad heeft aangetoond te voldoen aan de wettelijke eisen. De aanwijzing van luchtvaartterrein Lelystad is inclusief een MLA-baan. De MLA-baan voldoet ruim aan de criteria voor een start- en landingsbaan voor MLA's.


6. Bent u bereid te onderzoeken wat de precieze oorzaken zijn van deze stijging van het aantal ongelukken met lichte vliegtuigen op Lelystad Airport? Zo ja, wanneer rondt u dit onderzoek af? Zo neen, waarom niet?

6. Het doen van onderzoek valt nu niet binnen de reikwijdte van de taken van de Inspectie Verkeer en Waterstaat. Inzake ernstige incidenten of ongevallen doet de Onderzoeksraad voor veiligheid onderzoek. De Inspectie Verkeer en Waterstaat kijkt wel per incident vanuit veiligheidsoogpunt of er direct maatregelen genomen dienen te worden teneinde herhaling in de nabije toekomst te voorkomen.


---

VENW/IVW-2008/3397


7. Welke maatregelen gaat u nemen om vliegveld Lelystad snel weer veiliger te maken voor lichte vliegtuigen?

7. Ik zie geen noodzaak om verdere maatregelen te treffen, naast de acties zoals beschreven in de MLA-rapportage die ik uw Kamer heb toegezonden (zie ook het antwoord op vraag 3). Het reguliere toezicht middels audits en inspecties acht ik afdoende.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Camiel Eurlings


---