Audax positief over 2007 en klaar voor de toekomst
Het jaar 2007 wordt door Audax gekenmerkt als een jaar waarin de omzet
een forse groei doormaakte en waarin de tendens in bedrijfsresultaten
positief werd omgebogen. Diverse partijen hebben het afgelopen jaar
voor Audax gekozen als strategische partner vanwege haar gunstige
prijs-kwaliteitsverhouding. Het stijgende marktaandeel was nodig om de
teruglopende marges hoofd te kunnen bieden en geeft vertrouwen voor de
toekomst.
De omzet is uitgekomen op 294,2 miljoen, het bedrijfsresultaat op 12,1
miljoen en het netto resultaat bedraagt 9,2 miljoen. Het
bedrijfsresultaat werd positief beïnvloed door een eenmalige bate van
2,4 miljoen uit hoofde van een vrijval van de voorziening voor
pensioenverplichtingen.
Carel Bikkers, Voorzitter Hoofddirectie: Het medialandschap is op
diverse vlakken sterk in beweging. Audax past zich hier op aan door
haar producten en diensten op een inventieve manier aan de man te
brengen. Deze inventiviteit en het ondernemerschap binnen Audax zal in
2008 breed worden aangesproken. Audax is klaar om deze uitdaging aan
te gaan.
Audax Publishing heeft het afgelopen jaar verder geïnvesteerd in de
kwaliteit van haar uitgaven. Hierbij wordt steeds meer rekening
gehouden met het gedrag en de wensen van de consument. Niet alleen de
uitgeverij merkt het profijt van deze investeringen, ook Audax Media
heeft zich positief ontwikkeld met de verkoop van advertenties. Bij
Audax Publishing België bleven de resultaten op peil, mede door de
verkooprecords van één van haar uitgaven.
Bij de groothandels en dan met name bij Betapress stonden de marges
wederom onder druk. Verdere concentraties in de retail maken dat
steeds meer van haar producten via het foodkanaal de consument
bereiken. Om de distributie- en logistieke kosten beheersbaar te maken
zal Betapress investeren in een systeem dat het aantal
retourexemplaren sterk zal terugdringen en de retailer beschermt tegen
overvolle schappen. Van Ditmar profiteerde in 2007 van een nieuwe
Harry Potter en bracht haar vaste kosten terug. Een positieve
resultaattoename is hiervan het gevolg. Ook Imapress weet steeds meer
klanten (uit zowel Vlaanderen als Wallonië) aan zich te binden door
haar goede prijs-kwaliteitsverhouding. Van Gelderen en Van Gelderen
Inflight wisten de teruglopende buitenlandse krantomzetten te
compenseren met de distributie van één van de huidige gratis kranten.
Media Logistics kreeg door de toegenomen omzetten bij haar
zusterbedrijven grotere volumes te verwerken. Het afgelopen jaar werd
met name in de retourverwerking geïnvesteerd om de efficiency hier
hoog te houden.
AKO heeft haar winkels het afgelopen jaar uitgebreid van 82 naar 102.
De retailomzetten zijn in 2007 tevens flink uitgebreid, de 16
overgenomen Bruna-stationswinkels dragen hier voor een groot deel aan
bij.
De strategie van Audax is gericht op het behoud van haar
zelfstandigheid en het verzekeren van haar continuïteit, met name door
het marktaandeel op haar markten uit te breiden en te zorgen voor een
voldoende rendement. Hierin slaagt zij door steeds weer alert te
reageren op actualiteiten en een omgeving te creëren waarin haar
medewerkers de ruimte krijgen om hun creativiteit en inzet tot
toegevoegde waarde voor het bedrijf te maken.
Audax is een veelzijdige organisatie die zich in de breedste zin van
het woord bezighoudt met het uitgeven, verspreiden en retailen van
media- en aanverwante producten. Vanuit het Audax-complex in Gilze
worden wekelijks circa 3 miljoen exemplaren tijdschriften, Nederlandse
en buitenlandse kranten, boeken en kantoorartikelen verzonden.
(einde persbericht)