Groen!
Brussel, 18 maart 2008
Groen! zegt vertrouwen op in nv BAM
Vandaag dinsdag 18 maart in het Vlaams Parlement gaat de 9e
voortgangsrapportage door over het Masterplan Mobiliteit Antwerpen, de
zogenaamde werf van de eeuw. Het Masterplan Antwerpen met als
kroonjuweel de Oosterweelverbinding komt door tal van factoren echter
op de helling te staan. Het maatschappelijk draagvlak voor het project
dreigt volledig weg te ebben. Groen zegt haar vertrouwen op in de NV
BAM. Het Antwerpse Masterplan Mobiliteit komt best weer volledig in
handen van de Vlaamse administratie. Ook vraagt Groen! zich steeds
meer af waar de beloofde voordelen van een publiek-private
samenwerking (PPS) blijven.
De laatste maanden is de kritiek op het Antwerps Masterplan Mobiliteit
vanuit verschillende hoeken flink toegenomen. Bewonersgroepen vrezen
voor een nieuwe bottleneck aan het Sportpaleis met bijkomende
verkeersproblemen en toename van het fijn stof en dat op plaatsen waar
een hoge bevolkingsdichtheid is. Als dit klopt, dan is dat
onaanvaardbaar, want we zijn nu reeds in overtreding met de Europese
wetgeving inzake fijn stof. Ook uit onverwachte hoek komt kritiek. De
werkgeversorganisatie VOKA spreekt van een Big BAM ('Big Bang') en
mobiliteitsexperts vrezen voor een verkeersinfarct door toename van de
containertrafiek.
Aanvankelijk beloofde het project werk te maken van een duurzame
ontsluiting van de regio, maar Groen! stelt vast dat belangrijke
openbaarvervoersprojecten op de lange baan worden geschoven. Het wordt
zelfs onzeker of ze nog uitgevoerd gaan worden, omdat de
Oosterweelverbinding alle aandacht en vooral veel meer geld dan
verwacht opeist. Ook verloopt de gunningprocedure en de manier waarop
alternatieven worden onderzocht niet zoals het moet. 'Maar het strafst
van al is de geslotenheid van de NV BAM en de halsstarrigheid waarmee
ze te werk gaat om haar project en enkel haar project te verdedigen.
Hoe verklaar je anders dat het anderhalf jaar procedureslagen bij het
Rekenhof heeft gekost vooraleer Vlaamse parlementsleden inzage kregen
in het BAM-dossier', vraagt Rudi Daems, Vlaams volksvertegenwoordiger
zich af. 'En waarom moeten bewonersgroepen een procedure opstarten bij
de Vlaamse ombudsman om inzage te krijgen?'
Het vertrouwen in de NV BAM is zoek. Groen! stelt voor dat het
Masterplan opnieuw in overheidshanden komt. De Vlaamse administratie
Openbare Werken en Mobiliteit moet dit project zelf opnieuw stevig in
handen nemen. Alvorens het project kan verdergaan, moeten ze
bijkomende onderzoeken, bijvoorbeeld over alternatieven en over de
gezondheidsimpact van dit project. Ten slotte stelt Rudi Daems voor
dat er een onafhankelijke en grondige kosten- en batenanalyse gebeurt
van de publiek-private samenwerking (PPS) in dit project om een
antwoord te krijgen op 2 essentiele vragen: 'Is de aangekondigde
tijdswinst in de uitvoering er eigenlijk wel en laten we toe dat de
kostprijs van heel het plan excessieve vormen begint aan te nemen?'
Rudi Daems, Vlaams volksvertegenwoordiger