Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
Z/VU-2838521
17 maart 2008
In het spoeddebat over de eigen bijdrage AWBZ dat is gehouden op
donderdag 6 maart 2008 heb ik toegezegd de Kamer een brief te sturen
met een kopie van de toelichting die het CAK voegt bij elke factuur
voor de eigen bijdrage voor zorg met verblijf. Met deze brief voldoe
ik aan deze toezegging. De toelichting op de factuur treft u bijgaand
aan.
Tevens heb ik toegezegd de Kamer nader te informeren over de
klachtenregeling en hoe het CAK deze aan verzekerden bekend maakt. Ook
zou ik de Kamer nog verder informeren over de betalingsregeling.
Het CAK heeft de klachtenregeling ingericht conform de eisen die
hoofdstuk 9 van de Algemene Wet Bestuursrecht (Awb) aan
klachtbehandeling stelt.
De klachten worden afgehandeld door het CAK zelf. Net als bij de
bewaarschriftenprocedure gaat het er bij de interne klachtenprocedure
omdat het beslissende orgaan zelf, op een voor de burger snelle en
inzichtelijke wijze, een fout moet kunnen herstellen en procedures
moet kunnen verbeteren. De Nederlandse Zorgautoriteit ziet toe op de
objectieve uitvoering van de klachtenregeling door het CAK.
Als een verzekerde niet tevreden is over de afhandeling van de klacht
door het CAK kan hij/zij zich wenden tot de Nationale ombudsman. De
Nationale ombudsman is ingesteld om onafhankelijk te oordelen over
gedragingen of werkwijzen van (medewerkers van) bestuursorganen in de
zin van de Awb.
De verzekerde ontvangt van het CAK jaarlijks bij de beschikking voor
zorg met verblijf de brochure waarin de klachtenprocedure wordt
beschreven. In die brochure wordt aangegeven dat meer informatie over
het indienen van een klacht gevonden kan worden op de site van het CAK
of in de brochure `U heeft een klacht/U heeft een bezwaar'. Die
brochure kan schriftelijk of telefonisch worden aangevraagd bij het
CAK. In die brochure staat ook de mogelijkheid van inschakeling van de
Nationale ombudsman aangegeven.
Wat betreft de betalingsregeling het volgende: ook die staat vermeld
in de brochure die de verzekerde jaarlijks krijgt. Daarin staat
aangegeven dat als de verzekerde de factuur niet in één keer kan
betalen, hij in termijnen kan betalen. Dat er betalingsafspraken
kunnen worden gemaakt, wordt dus wel degelijk aan de verzekerde bekend
gemaakt. Voor meer informatie wordt verwezen naar een gratis
telefoonnummer van het CAK. Als verzekerden of hun vertegenwoordigers
anderszins contact hebben met het CAK en er blijkt dat er problemen
zijn met de betaling, wordt er eveneens gewezen op de
betalingsregeling.
Langs die weg kunnen er afspraken op maat worden gemaakt en wordt tot
een betalingsregeling overgegaan als het echt noodzakelijk is. De
verzekerden moeten uiteindelijk de eigen bijdrage wel betalen en zijn
er dus niet bij gebaat al te snel op gespreide betaling over te gaan
terwijl het opleggen van de maandelijkse bijdrage doorloopt. Een
algemene betalingsregeling is dan ook niet getroffen. Het gaat, zoals
gezegd, om afspraken op maat in individuele situaties.
De Staatssecretaris van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
mw. dr. J. Bussemaker