Eigen bijdrage AWBZ

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport



De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

Z/VU-2838521

17 maart 2008

In het spoeddebat over de eigen bijdrage AWBZ dat is gehouden op donderdag 6 maart 2008 heb ik toegezegd de Kamer een brief te sturen met een kopie van de toelichting die het CAK voegt bij elke factuur voor de eigen bijdrage voor zorg met verblijf. Met deze brief voldoe ik aan deze toezegging. De toelichting op de factuur treft u bijgaand aan.

Tevens heb ik toegezegd de Kamer nader te informeren over de klachtenregeling en hoe het CAK deze aan verzekerden bekend maakt. Ook zou ik de Kamer nog verder informeren over de betalingsregeling.

Het CAK heeft de klachtenregeling ingericht conform de eisen die hoofdstuk 9 van de Algemene Wet Bestuursrecht (Awb) aan klachtbehandeling stelt.
De klachten worden afgehandeld door het CAK zelf. Net als bij de bewaarschriftenprocedure gaat het er bij de interne klachtenprocedure omdat het beslissende orgaan zelf, op een voor de burger snelle en inzichtelijke wijze, een fout moet kunnen herstellen en procedures moet kunnen verbeteren. De Nederlandse Zorgautoriteit ziet toe op de objectieve uitvoering van de klachtenregeling door het CAK. Als een verzekerde niet tevreden is over de afhandeling van de klacht door het CAK kan hij/zij zich wenden tot de Nationale ombudsman. De Nationale ombudsman is ingesteld om onafhankelijk te oordelen over gedragingen of werkwijzen van (medewerkers van) bestuursorganen in de zin van de Awb.
De verzekerde ontvangt van het CAK jaarlijks bij de beschikking voor zorg met verblijf de brochure waarin de klachtenprocedure wordt beschreven. In die brochure wordt aangegeven dat meer informatie over het indienen van een klacht gevonden kan worden op de site van het CAK of in de brochure `U heeft een klacht/U heeft een bezwaar'. Die brochure kan schriftelijk of telefonisch worden aangevraagd bij het CAK. In die brochure staat ook de mogelijkheid van inschakeling van de Nationale ombudsman aangegeven.

Wat betreft de betalingsregeling het volgende: ook die staat vermeld in de brochure die de verzekerde jaarlijks krijgt. Daarin staat aangegeven dat als de verzekerde de factuur niet in één keer kan betalen, hij in termijnen kan betalen. Dat er betalingsafspraken kunnen worden gemaakt, wordt dus wel degelijk aan de verzekerde bekend gemaakt. Voor meer informatie wordt verwezen naar een gratis telefoonnummer van het CAK. Als verzekerden of hun vertegenwoordigers anderszins contact hebben met het CAK en er blijkt dat er problemen zijn met de betaling, wordt er eveneens gewezen op de betalingsregeling.
Langs die weg kunnen er afspraken op maat worden gemaakt en wordt tot een betalingsregeling overgegaan als het echt noodzakelijk is. De verzekerden moeten uiteindelijk de eigen bijdrage wel betalen en zijn er dus niet bij gebaat al te snel op gespreide betaling over te gaan terwijl het opleggen van de maandelijkse bijdrage doorloopt. Een algemene betalingsregeling is dan ook niet getroffen. Het gaat, zoals gezegd, om afspraken op maat in individuele situaties.

De Staatssecretaris van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,

mw. dr. J. Bussemaker