Ingezonden persbericht
Persbericht
Amsterdam, 17 maart 2008
Bereik dagbladen onverminderd hoog
Piek in weekend
Het bereik van de Nederlandse dagbladen is onverminderd hoog. Dagelijks leest ruim 70 pro-
cent van de Nederlanders één of meer dagbladen. Het gemiddeld bereik is door de week stabiel
en de zaterdageditie laat een forse piek zien. Dat blijkt uit de nieuwe publicatie van NOM, de
Printmonitor 2007-I/2007- II.
Nieuw in de rapportage, dat voor het eerst per kalenderjaar wordt gerapporteerd, is het bereik van de
dagedities van dagbladen. Naast een gemiddelde voor de hele week is nu van iedere dageditie een
apart bereikscijfer beschikbaar. Het bereik van de Nederlandse dagbladen is door het grote percenta-
ge abonnementen (86%) vrij stabiel, en toont weinig verschillen op de doordeweekse dagen. Het za-
terdagbereik stijgt daar wel substantieel boven uit.
Gratis kranten
Veel ogen zijn gericht op het bereik van de in 2007 geïntroduceerde gratis dagbladen. Voor Dag, dat
in mei 2007 geïntroduceerd werd, is het bereikscijfers voor het eerst beschikbaar. De PCM-titel kwam
in 2007 dagelijks bij 5% van de Nederlanders onder ogen. Voor de Pers die voor de tweede maal ge-
rapporteerd wordt, steeg het gemiddeld dagbereik door naar 6%. Ondanks het extra nieuwsaanbod
blijft het bereik van de gevestigde dagbladtitels op peil. Daarmee is de conclusie gerechtvaardigd dat
gratis dagbladen het lezerspubliek hebben verruimd. Dat zal in de volgende publicatie van NOM
(2008 I) zichtbaar worden als ook de nieuwe titels in de mediaplanningbestanden zijn opgenomen.
"Wij zijn blij met de uitbreiding van het mediabereiksonderzoek. Met het meten van het dagbereik zijn
dagbladen voor adverteerders meer accountable geworden. Zij weten immers voor iedere plaatsings-
dag wat het dagblad hen aan bereik zal opleveren. Het plannen van dagbladen is daarmee een di-
mensie rijker geworden." Aldus Erik Grimm, research director bij Cebuco.