* collegebesluiten
17 maart 2008
Collegebesluiten
De belangrijkste openbare besluiten uit de vergadering van B&W van
11 maart.
Subsidiëring Stichting Marathon Eindhoven 2008-2011 (MM)
Het college heeft besloten de Stichting Marathon Eindhoven een
subsidie te verstrekken voor de periode van 2008 tot 2011. Naast
een continuering van het contract tot 2007 is dit tevens bedoeld
om de marathonorganisatie te professionaliseren.
Het evenement heeft inmiddels een dergelijke omvang dat draaien op
vrijwilligers niet meer verantwoord is. Daarbij wordt het belang
van de marathon voor onze stad steeds groter. Niet alleen levert
het een belangrijke bijdrage aan de breedtesport, het aantal
lopers in Eindhoven en omgeving is explosief gestegen, maar het
evenement heeft ook een belangrijke toegevoegde waarde voor het
imago van Eindhoven als sportstad en het bereiken van onze
doelstellingen op het gebied van citymarketing.
Side Events EC Swimming 2008 (MM)
Eindhoven wil als gaststad van de EK Zwemmen 2008 uitdrukkelijk
haar ambities uitdragen. Dit internationale evenement is bij
uitstek middel om onze stad wereldwijd te promoten. Daarnaast wil
de stad door het organiseren van een aantal side-events het EK
zwemmen ook onder de aandacht brengen van de Eindhovenaren en hen
zowel actief als passief laten genieten van dit topsportevenement.
Daarom is besloten tot een aantal side-events zoals bijvoorbeeld
city-dressing, het aanlichten van de fontein en de waterbollen,
het plaatsen van bloembakken en het organiseren van het EK
Bommetje. Deze events zorgen ervoor, kan inmiddels vastgesteld
worden, dat het EK Zwemmen nog meer gaat leven bij de stad en haar
inwoners.
Uitvoeringsprogramma Groen (MF)
Eindhoven heeft groene ambities. Een openbare ruimte met veel
groen, met een goede kwaliteit, heeft immers een positief effect
op de mens, de economie en de natuur. De basis daarvoor is een
aantrekkelijke woon- en werkomgeving met een hoogwaardige
groenstructuur met daarin passende functies.
Eindhoven is momenteel groener dan de vier grootste Nederlandse
steden (Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht) en is zelfs de
groenste gemeente van de grote steden in Brabant (Breda, Den
Bosch, Eindhoven, Helmond en Tilburg) op basis van de oppervlakte
van het groen in de stad. De gemeente wil dat een groot deel van
de inwoners Eindhoven ook ziet als groene stad, dat ze tevreden
zijn over het groen, de bomen en de parken en dat de inwoners ook
daadwerkelijk recreëren in het landelijke gebied.
Om dat te versterken zal de gemeente niet alleen aan de slag gaan
met het opkrikken van de basiskwaliteit van het groen, maar ook
nieuwe projecten ontwikkelen waarin groen een belangrijke rol
speelt. Om dat te kunnen realiseren is een extra financiële
impuls nodig voor de komende 4 jaar.
Ruimte voor bomen (MF)
Bomen dragen in hoge mate bij aan het groen in de stad. Ze bepalen
niet alleen het straatbeeld, maar hebben ook een kwalitatieve
betekenis voor de stad en haar bewoners op het gebied van
gezondheid, leefbaarheid , ecologie en economie. In een stad met
een hoge dynamiek hebben bomen het moeilijk en vragen om
bijzondere en voortdurende zorg.
Om dit op een goede manier te realiseren, is de visie âRuimte voor
bomenâ ontwikkeld. Dit bomenbeleid richt zich niet zozeer op de
kwantiteit van de bomen, maar vooral op een hogere kwaliteit van
het bomenbestand. Dit bomenbestand moet een duurzame bijdrage
leveren aan de ruimtelijke kwaliteit en het groene imago van
Eindhoven.
Op vijf terreinen gaat Eindhoven daarvoor aan de slag:
- boomstatus (hoe belangrijk is een boom)
- boomstructuur (plek van de boom in de omgeving)
- boomeffectrapportage (gevolgen van (bouw-of
inrichtings)activiteiten op de bomen)
- richtlijnen (voor aanleg; juiste soort op juiste plek en beheer
en onderhoud)
- regelgeving en handhaving (bestemmingsplannen, kapverordening en
boswet)
Uitvoering baggerplan (MF)
Eindhoven wil graag een goede waterkwaliteit en inrichting van de
beken, vijvers en het kanaal. De waterbodems zijn hiervoor mede
bepalend. De bedoeling is dat de waterbodems in 2015 van goede
kwaliteit zijn. Hiervoor is in 2005 is een gemeentelijk baggerplan
vastgesteld. Inmiddels is onderzocht wat de mogelijkheden zijn
voor een bijdrage in de kosten door derden. Daaruit blijkt dat het
waterschap een bijdrage levert aan de kosten voor een aantal
wateren dat gebaggerd moet worden. Het waterschap zorgt sowieso
voor het baggeren van de Dommel.
Daarnaast blijkt uit nader onderzoek dat de noodzaak om bepaalde
wateren op korte termijn te baggeren, niet zo hoog is. Dit geldt
voor het Eindhovens Kanaal, de vijvers Puttensedreef en de grote
vijver Hanevoet.
In 2008 staat het baggeren op de planning van de vijvers in het
Stadswandelpark (in uitvoering), de Bonifaciusvijver en de vijvers
bij de Parklaan.
Baggeren waterpartijen Parklaan (MF)
De waterkwaliteit van de waterpartijen in de Parklaan is niet
voldoende en er zijn klachten geweest over vervuiling en stank.
Omdat de waterpartijen veelal van particulier eigendom zijn, die
grenzen aan gemeente-eigendom was het onduidelijk wie
verantwoordelijk was voor het beheer en onderhoud.
Door achterstallig onderhoud is het slib vervuild en zijn duikers
en stuwtjes in verval geraakt. Daarom gaat de gemeente samen met
de eigenaren de kwaliteit verbeteren. De kwaliteit van het water
moet weer goed worden, het aangezicht fraaier, de lozing op de
riolering moet beëindigden, het onderhoud moet gemakkelijker
worden en er worden afspraken gemaakt over het onderhoud en beheer
in de toekomst. De afspraken zullen worden vastgelegd in een
overeenkomst.
Er wordt onderzocht of het waterschap het beheer en onderhoud van
de waterpartijen over wil nemen.
Bedrijventerreinbehoefte gemeente Eindhoven (MF)
In 2005 hebben Eindhoven en aantal randgemeenten het zogenaamde
BOR-convenant gesloten (BOR betekent Bestuurlijk Overleg
Randgemeenten; red.). Hierin is afgesproken dat de randgemeenten
Eindhoven zullen helpen bij het lenigen van de woningnood en de
behoefte aan bedrijventerrein. Eerder werd becijferd dat er buiten
het grondgebied behoefte was aan 250 hectare bedrijventerrein. Uit
nieuw onderzoek blijkt dat er tot 2030 behoefte is 300-350 hectare
bedrijventerrein in de hele regio Eindhoven.
De gemeente Eindhoven wil ruimte creëren, met name voor
hoogwaardige technologiebedrijven die het imago van Brainport
verstevigen. Momenteel zijn zes BOR-locaties in ontwikkeling.
Hoewel de gemeente Eindhoven een strakke planning wil hanteren,
zal het nog enige tijd duren voor de eerste kavels kunnen worden
bebouwd. Eindhoven zet in op zuinig ruimtegebruik en een goed
onderhoud van bestaande bedrijventerreinen. Verder komt er een
onderzoek naar hoe bedrijventerreinen groter dan vijf hectare er
in de toekomst uit moeten zien.
NV Wonen boven Winkels opgericht (MF)
De gemeente Eindhoven en Woonbedrijf hebben het voornemen samen
een NV Wonen boven Winkels Eindhoven op te richten. Deze NV
probeert in vier jaar tijd 100-120 wooneenheden boven winkels te
realiseren. Het gaat om etages die nu leegstaan. Deze werkwijze
heeft twee belangrijke voordelen: er komt meer woonruimte
beschikbaar en de leefbaarheid en sociale veiligheid van (met
name) de binnenstad wordt erdoor vergroot.
Het project kost ruim 7 miljoen euro. De gemeente en Woonbedrijf
leggen ieder anderhalf miljoen in. Het resterende bedrag is
afkomstig van het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlands
gemeenten (SVN).
Inburgering in 2008 toegankelijk voor iedereen (HMD)
De gemeente Eindhoven wil inburgeren in 2008 toegankelijker maken.
Het gemeentelijk beleid is dat het makkelijker moet zijn om in te
burgeren en dat iedereen moet kunnen inburgeren . Er komt een
breder aanbod voor meerdere doelgroepen. Dit zorgt ervoor dat meer
gemotiveerden direct aan de slag kunnen met een
inburgeringstraject én daarmee dus eerder actief kunnen
participeren in de stad.
De gemeente Eindhoven doet een aanbod aan (1)
inburgeringsplichtigen, (2) inburgeringsbehoeftigen met motivatie
en (3) generaal pardonners. Daarnaast is de gemeente verplicht een
aanbod te doen aan asielgerechtigden en geestelijk dienaren. Er
komt wel een aantal criteria die waarborgen dat er een aanbod komt
voor mensen die het het hardste nodig hebben en voor de mensen
waar investering daadwerkelijk loont in vergelijking tot de
opbrengsten.
Aanbod inburgering in wijk
Mensen die moeten inburgeren kunnen dichtbij huis in de wijk
terecht voor een inburgeringstraject. Het aantal locaties is
uitgebreid. Zo zijn er onder meer leslocaties in Stratum, Woensel
(drie locaties), De Bennekel, Doornakkers Strijp (twee locaties)
en Centrum (twee locaties). Het hangt af van het taalniveau van de
persoon die moet inburgeren op welke van de volgende locaties het
traject gevolgd kan worden: Ster College (ROC Eindhoven), Agens,
Capabel Taal en Stavoor.
Verlaging drempel om in te burgeren
De drempel om in te burgeren wordt verder nog verlaagd door:
- de eigen bijdrage pas achteraf te laten betalen (bij de personen
die het inburgeringsexamen halen, wordt de eigen bijdrage dan dus
kwijtgescholden);
- de aanvraagprocedure te vereenvoudigen;
- de flexibele instroommogelijkheden zonder wachttijden;
- én de mogelijkheid om gebruik te maken van tijdelijke
kindplaatsen wanneer structurele opvang nog niet voorhanden is.
Kinderdagverblijf ât Parelbosch uit Eindhoven biedt deze
kindplaatsen aan.
Het inburgeringsloket dat vanaf 2 april te vinden is in het
Stadskantoor helpt klanten hierbij op weg.
Verder vindt de gemeente de rol van werkgevers van EU-burgers en
kenniswerkers van groot belang . De gemeente Eindhoven ziet een
belangrijke verantwoordelijkheid en betrokkenheid van de
werkgevers bij de inburgering van haar werkgevers en gaat daarom
met werkgevers in overleg.
Bezoekadres:
Stadskantoor, Stadhuisplein 10
route
Postadres:
Postbus 90150, 5600 RB Eindhoven
Klanten-
ContactCentrum
tel. 040-238 60 00
of stuur een e-mail
Gemeente Eindhoven