Volkswagen boekt hoogste winst, omzet en afzet ooit
(3/17/2008)
Volkswagen AG heeft in 2007 een recordaantal auto's verkocht en de
beste winst- en omzetcijfers ooit genoteerd. De omzet van de
verschillende merken samen steeg met 3,8 procent naar 108,9 miljard
euro, terwijl de operationele winst meer dan verdrievoudigde tot 6,2
miljard euro. Met een rendement van 9,5 procent (2006: 2,1 procent)
overtrof het Volkswagen concern zijn eigen doelstellingen.
'Het jaar 2007 was voor het Volkswagen-concern met afstand het
succesvolste ooit', sprak Martin Winterkorn, CEO van Volkswagen AG, op
donderdag 13 maart in Wolfsburg bij de bekendmaking van de
jaarcijfers. 'We hebben duidelijk laten zien hoeveel potentieel dit
bedrijf heeft, en dat komt heel concreet in onze jaarcijfers terug.'
De winst voor belastingen bedroeg 6,5 miljard euro. Daarmee overtreft
het concern zijn eigen doel van 5,1 miljard, een doel dat
oorspronkelijk pas voor het jaar 2008 was gesteld.
Het begin van dit jaar is voor het concern eveneens goed verlopen. Van
januari tot en met februari 2008 vonden 952.500 autoâs hun weg naar de
kopers en dat is een toename van 10,5 procent ten opzichte van de
eerste twee maanden van 2007. Vooral Volkswagen - zowel personenautoâs
als bedrijfswagens - en Å koda lieten een uitstekende ontwikkeling
zien.
Groei
Volkswagen AG leverde vorig jaar wereldwijd 6,2 miljoen auto's af; een
stijging van 8 procent ten opzichte van 2006 en een record in de
bedrijfsgeschiedenis. Alle acht merken in de groep - Volkswagen,
Volkswagen Bedrijfswagens, Audi, Å koda, SEAT, Bentley, Bugatti,
Lamborghini - droegen aan de hogere afzet bij. De directie legt de lat
voor de toekomst echter nog hoger. 'Wij willen uiterlijk in 2011
jaarlijks 8 miljoen auto's aan onze klanten afleveren', zei
Winterkorn. Bovendien wil het merk Volkswagen niet alleen groeien in
de traditionele markten in West-Europa en Noord-Amerika, maar ook in
andere delen van de wereld, zoals Rusland, China en Zuid-Amerika. Daar
zet Volkswagen in op auto's die een oplossing bieden voor de
plaatselijke vraag naar mobiliteit. In de periode tot 2010 komen
daarom meer dan twintig nieuwe modellen op de markt.
Milieu
Het Volkswagen concern geeft, als grootste autofabrikant van Europa,
het milieu de hoogste prioriteit en streeft naar minder
afhankelijkheid van brandstoffen als aardolie en aardgas. Dat gebeurt
door het continu verbeteren van de TDI- en TSI-techniek in combinatie
met de innovatieve DSG-transmissie. Tegelijkertijd doet Volkswagen
veel onderzoek naar alternatieve vormen van aandrijving, zoals
hybrideautoâs, brandstofcelautoâs en elektrische voertuigen. Op de
Autosalon van Genève in maart van dit jaar toonde Volkswagen een
studiemodel van een Golf TDI Hybrid die 3,4 liter diesel op 100
kilometer verbruikt en slechts 89 gram CO2 per kilometer uitstoot.
Scania
Het Volkswagen-concern mengt zich ook sterker in de markt voor
bedrijfswagens door het verwerven van een meerderheidsbelang in de
Zweedse vrachtautofabrikant Scania AB. 'Het is een historische stap
voor ons en voor Scania', vertelde Winterkorn. âSamen zullen wij ons
marktpotentieel nog beter kunnen benutten.'
Winterkorn toonde zich bovendien gelukkig met de opstelling van de
raad van commissarissen van Porsche Automobil Holding SE, die zich
positief heeft uitgesproken over een verhoogd aandeel in het
Volkswagen concern. 'We verheugen ons op een nog inniger
samenwerking.'
Nederland
Ook in Nederland is Volkswagen succesvol en alweer drie jaar
marktleider. Het jaar 2008 is goed begonnen mede door een betere
prijspositionering voor de belangrijkste volumemodellen; Polo, Golf,
Golf Plus, Passat en Passat Variant. Ook de Tiguan, de nieuwe compacte
SUV van Volkswagen, is met alweer bijna 2.500 orders een groot succes.
De uitbreiding van het BlueMotion-programma leidt tot een grote vraag
naar deze duurzame modellen. Er staan meer dan 1.000 BlueMotions in
bestelling.
AutoRai