Consumentenbond
---
14 maart 2008
Nieuwe maatregelen tegen ongezonde kidsmarketing gewenst
In het kader van Wereld Consumentendag (zaterdag 15 maart) roepen
wereldwijd tal van consumentenorganisaties op tot maatregelen tegen
reclames en andere marketingacties voor snoep, koek en andere
ongezonde kindervoeding. De oproep is gericht aan regeringen over de
hele wereld en aan de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO). Ook de
Consumentenbond heeft zich bij dit initiatief aangesloten.
Wereldwijd kampen ten minste 22 miljoen kinderen van 5 jaar en jonger
met overgewicht. De WHO heeft in 2006 een rapport uitgebracht waarin
staat dat reclame voor levensmiddelen veel vet, suiker en zout er voor
zorgt dat kinderen meer van die ongezonde producten gaan eten. Het
effect is mogelijk in arme landen groter dan in de rijkere landen,
omdat kinderen in arme landen minder bekend zijn met de dubbele bodem
van de reclame.
Maatregelen
De consumentenorganisaties, verenigd in de wereldwijde koepel
Consumers International, roepen op tot een verbod op radio en
tv-reclame voor ongezonde levensmiddelen tussen 6 uur 's ochtend en 9
uur 's avonds. Daarnaast moeten ook de spaaracties (flippo's etc) en
de inzet van kinderidolen aan banden worden gelegd. Deze maatregelen
komen overeen met eisen die Consumentenbond eerder al voor de situatie
in Nederland heeft gesteld. Deze eisen zijn nog niet ingewilligd.