PERSBERICHT
DAG IN DE BRANDING editie 07
zaterdag 15 maart / 15.00 - 03.00 uur
Dag in de Branding 07 met spectaculaire opening
Op zaterdag 15 maart aanstaande wordt de 7e editie van het Nieuwe Muziekfestival Dag in de Branding spectaculair geopend. Om 15.00 uur wordt in het Atrium (Stadhuis) in Den Haag Six Pianos van Steve Reich ten gehore gebracht, gevolgd door de 60 minuten durende Nederlandse première van Crazy Nigger (1980, voor vier vleugels) van Julius Eastman.
Six Pianos van Steve Reich wordt zelden of nooit gespeeld, alleen al omdat er weinig concertzalen zijn waar je zes grote vleugels kunt neerzetten. Six pianos behoort tot de eerste serie grote composities waarin Reich zijn oorspronkelijke uitgangspunten rond fase-verschuivingen in de muziek uitbreidt. Reich's Six Pianos wordt gecombineerd met Crazy Nigger van Julius Eastman. Hij is met Glass en Reich één van de grondleggers van de minimal music. De tragisch aan zijn einde gekomen Eastman was bovenal een dwarsligger. In zijn Crazy Nigger, dat tijdens deze Dag in Branding zijn Europese première beleeft, is dit goed te horen. In dit baanbrekende werk banen 4 pianisten zich een weg door een waanzinnig ritmisch doolhof.
Na het gratis toegankelijke openingsconcert in het Atrium van het Haagse stadhuis volgt een uitvoering in
15.00 Atrium
Julius Eastman - Crazy Nigger (Nederlandse première) (Eastman op Youtube) Steve Reich - Six Pianos (6 pianos op Youtube) 17.00
Yolande Harris in concert (Yolande Harris) 19.00 Theater aan het Spui
Ensemble LOOS speelt wereldpremières van Peter Adriaansz, Peter van Bergen, Huib Emmer 21.00 Koninklijk Conservatorium (Heiner Goebbels festival) Heiner Goebbels - Surrogate Cities
Heiner Goebbels - The Next Day
Kaartverkoop en gratis festivalbus
Passe-partouts zijn online te verkrijgen via www.dagindebranding.nl en bij de Ticketshop van het Haags Uitburo. De speciale Dag in de Branding Bus vervoert de houders van passe-partouts gratis naar de verschillende festivallocaties. De bus vertrekt vijftien minuten na afloop van elk concert. Uiteraard zijn ook losse kaarten voor de afzonderlijke concerten verkrijgbaar, bij de kassa van de deelnemende theaters en bij de Ticketshop van het Haags Uitburo.
Passe-partout E 20 (voor studenten E 10)
Dag in de Branding vindt vier keer per jaar plaats. De data in 2008 zijn: zaterdag 15 maart
zaterdag 24 mei
zaterdag 11 oktober
zaterdag 29 november
Dag in de Branding is een festival van één dag dat vier maal per jaar plaatsvindt op verschillende locaties in de Haagse Binnenstad. Elke editie opnieuw geeft de avant-garde van de muziek acte de présence in een spectaculair festivalprogramma dat duurt van 3 uur 's middags tot 3 uur 's nachts. Ook de vier edities van het tweede seizoen zitten vol muzikale verrassingen en hoogtepunten. Niet alleen hedendaagse klassieke muziek komt aan bod, maar ook popmuziek, jazz, improvisaties, opera en muziektheater en cutting-edge elektronica.
Ingezonden persbericht