Ingezonden persbericht


Tilburg, 14 maart 2008

Nieuw wapen tegen woonfraude

NMOH ontwikkelt Klachten- en Kansenregister

Woonfraude in al zijn verschijningsvormen vormt een blok aan het been van woningcorporaties en andere professionele woningbeheerders. Jaarlijks kosten uiteenlopende typen fraude en wangedrag van huurders de maatschapij ruim 270 miljoen euro. Woonfraudeurs die in de ene gemeente uit hun huis gezet worden kunnen in andere regio's gewoon hun gang weer gaan. Het Klachten- en Kansenregister van de Tilburgse stichting Nationaal Meldpunt Ongewenst Huurdergedrag (NMOH) brengt daar verandering in. Deze nationale database vormt een praktisch hulpmiddel voor institutionele verhuurders die verdachte huurders willen screenen.

Eenvoudige opzet

Het idee achter het Klachten- en Kansenregister is eenvoudig. Als een verhuurder te maken krijgt met een huurder die zich misdraagt, kan hiervan melding gemaakt worden bij het NMOH. De gegevens van de huurder worden vervolgens opgenomen in het register. De registratie wordt voorzien van een code die aangeeft om wat voor type fraude het gaat en hoe zwaar het vergrijp was. "De huurder wordt op de hoogte gesteld van de vermelding", zegt Luke Liplijn, initiatiefnemer van NMOH. "Desgewenst kan hij bezwaar maken tegen deze vermelding. Eventueel kan de huurder ook in beroep gaan bij een objectieve geschillencommissie. We doen er alles aan om het systeem zo zuiver en objectief mogelijk te houden."

Twee procent

De stichting hanteert strenge normen voor de partijen die toegang willen tot het systeem. Zo is het register alleen toegankelijk voor serieuze, gevestigde partijen. Ook het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) houdt een vinger aan de pols. "Het Klachten- en Kansenregister is geen BKR voor huurders", stelt Liplijn nadrukkelijk. "Wij zijn er in de eerste plaats voor de goede huurders. Twee procent van de huurders verpest het voor de rest, ze ontwrichen het systeem."

Het Klachten en Kansenregister is nadrukkelijk geen digitale schandpaal. "Het is zeker niet de bedoeling om mensen uit te sluiten van woonruimte. Het is wel zo dat huurders die in het register opgenomen zijn, alleen onder bepaalde voorwaarden mogen huren. Ze krijgen de kans om zich te bewijzen. Daarom noemen we het niet alleen een klachten-, maar ook een kansenregister. Overigens vervalt een vermelding in het register na een periode van vijf jaar.

Over het NMOH

Het Nationaal Meldpunt Ongewenst Huurdersgedrag is in 2007 opgericht door vastgoedbeheerder Luke Liplijn. Het NMOH wil de komende jaren uitgroeien tot een breed kennisplatform op het gebied van woonfraude en de bestrijding daarvan. Daarnaast gaat de stichting verhuurders certificeren. NMOH-gecertificeerde verhuurders zijn partijen die voldoen aan alle eisen en over de gehele linie als professionele, betrouwbare verhuurders aangemerkt kunnen worden.

Meer informatie

Surf voor meer informatie over het Klachten- en Kansenregister van het NMOH naar www.nmoh.nl. Of stuur een e-mail naar info@nmoh.nl.