Partners Brede School West willen niet meer samenwerken
vrijdag 14 maart 2008
De schoolbesturen die samen de Brede School West in Leiderdorp vormen gaan
niet met elkaar verder.
De ideeën van het protestants-christelijk onderwijs (PCSV, de
Driemaster) en het openbaar onderwijs (OBSG, de Prins Willem
Alexanderschool) over wat een BredeSchool zou moeten zijn en op welke
manier daarbinnen samengewerkt zou moeten worden, zijn niet te
verenigen met die van het katholiek onderwijs (SKOL, daltonschool de
Leeuwerik). De directie van de Stichting Kinderopvang Leiderdorp
(SKL), de vierde partner aan tafel, zal de intensieve samenwerking met
de OBSG en PCSV voortzetten. De Leeuwerik zal apart een overeenkomst
aangaan om de voor- en naschoolse opvang te realiseren. Dat bleek
eerder deze week tijdens een stuurgroepvergadering.
Op initiatief van de schoolbesturen is begin dit jaar een brede
schoolcoördinator aangesteld. Deze adviseur van Stichting Brede School
Nederland had de opdracht de visie op en de bereidheid tot
samenwerking te onderzoeken en een advies uit te brengen over hoe deze
samenwerking in de praktijk te brengen. De adviseur heeft gesprekken
gevoerd met de locatieleiders en ambtenaren afzonderlijk en een sessie
met de locatieleiders en enkele leerkrachten en de directie van SKL
gezamenlijk. Zijn voorlopige bevindingen stonden op 12 maart op de
agenda van de stuurgroep. Duidelijk was dat de opvattingen van het
personeel van de Leeuwerik aan de ene zijde en die van de Driemaster,
PWA en SKL aan de andere zijde onverenigbaar waren. De stuurgroepleden
kwamen tijdens de vergadering tot dezelfde conclusie. PWA en de
Driemaster willen samen met SKL graag verder bouwen aan een brede
school in de wijk West. De Leeuwerik wil het liefst alleen verder om
een aanbod van Daltononderwijs en opvang te realiseren. Het
geagendeerde programma van eisen is mede hierdoor niet vastgesteld.
Het is volgens de gemeente Leiderdorp nog te vroeg om te zeggen wat
dit betekent voor het project Brede School West. De adviseur van
stichting Brede School Nederland is gevraagd een definitieve
rapportage op te stellen die 22 april in de stuurgroep zal worden
besproken.