Gemeenteraad spreekt over gemeentelijke dienstverlening
De Rekenkamercommissie rapporteert aan de gemeenteraad over de kwaliteit en effectiviteit van de gemeentelijke dienstverlening. De Rekenkamercommissie stelt in het rapport dat concrete metingen over de dienstverlening verbetering behoeven.
In het rapport staat dat gemeente Harenkarspel nog geen meetbare doelen heeft gesteld aan de dienstverlening. Wat ook ontbreekt is een kwaliteitshandvest. Hierin hoort de gemeente te definiëren aan welke dienstverleningseisen ze voldoet en wil voldoen. Andere meetbare informatie moet komen uit registratie en rapportage inzake de servicelijn is en inzicht in wachttijden. Voor dit laatste loopt momenteel een enquete bij de wachtenden voor de Publieksbalie en via de website. De commissie doet verder aanbevelingen als: stel kwaliteitsnormeringen vast, maak een uitvoeringsplan, betrek burgers erbij, met een klantenpanel. In november 2007 was het concept van dit rapport al bekend in het gemeentehuis en is meteen besloten aanbevelingen over te nemen. Wachttijden, kwaliteitshandvest, doorontwikkeling van de website en degulering (waar mogelijk vermindering van regels zoeken) zijn vier projecten geworden die dit jaar worden uitgevoerd. Het college vraagt hierbij om het aangeven van concrete doelen, tijdige beantwoording van brieven en (tussen)rapportages hierover, evenals over de Servicelijn. De raadscommissie Algemeen Bestuurlijke Zaken krijgt het rapport en de projecten voorgelegd op 31 maart.
Gemeentehuis :
Oostwal 2,
1747 EZ Tuitjenhorn
Postbus 10,
1749 ZG Warmenhuizen
Telefoon 0226-396600