Port of Rotterdam

Duitse achterlandterminal Maersk

14-03-2008

Rederij Maersk Line gaat een trimodale achterlandterminal bouwen in het Rijn/Roergebied. De terminal moet de capaciteit op de zeeterminals vergroten en het aandeel van binnenvaart en spoor in het achterlandvervoer stimuleren.

De terminal in Neuss krijgt een oppervlakte van 3 hectare en een capaciteit van 50.000 tot 60.000 TEU. In 2009 moet de overslag starten. Er is ruimte voor uitbreidingen tot 8 hectare en een jaarlijkse overslag van 200.000 TEU.

Maersk Benelux directeur intermodaal Maarten Tromp, sluit investeringen elders in Duitsland, bijvoorbeeld Beieren, niet uit. Ook gaat men de Donauhavens in het intermodale terminalconcept betrekken.

'Modal shift'
Maersk wil het aandeel van binnenvaart en spoor in de modal split vergroten. Van en naar de zeeterminal in Rotterdam (*) zijn de verhoudingen in procenten: Binnenvaart Spoor Weg
'Carrier haulage' 42 32 25
'Merchant haulage' 9 27 65

Ter vergelijking de verdeling van al het verkeer van/naar de Maasvlakte (=APM Rotterdam, de door Maersk gebruikte terminal, plus ECT in 2006) in procenten: Binnenvaart Spoor Weg
Maasvlakte 2006 39 13 48
Maasvlakte/geheel Rotterdam 2035 45 20 35

Maersk Line vervoert, ten opzichte van andere rederijen, relatief veel containers onder eigen regie en gebruikt veel het spoor (vooral via zusterbedrijf ERS) en de binnenvaart. Men wil dit gebruik nog verder opvoeren.

Het marktaandeel van de onder regie van verladers/ expediteurs vervoerde containers, 'merchant haulage' is echter, in heel West-Europa, veel groter. Veel (kleinere) verladers zitten relatief dicht bij de haven en gebruiken daarom de vrachtwagen. Het Havenbedrijf Rotterdam richt zich met de containertransferia vooral op deze doelgroep.

De cijfers van Maersk zijn vooral stimulerend voor de andere partijen in de keten, maar maken de Rotterdamse streefcijfers voor 2035 niet minder uitdagend. Dit temeer daar de totale containerstroom in dat jaar naar verwachting is verdrievoudigd.

(*)Voor de andere belangrijke West-Europese terminal van Maersk in Bremerhaven zijn de verhoudingen bij 'carrier haulage' voor de trein 64% en de truck 35%. Voor 'mercant haulage' zijn deze respectievelijk 32 en 68%. (Bron cijfers en feiten Maersk: Deutsche Verkehrs Zeitung 1-03-2008).

© Havenbedrijf Rotterdam N.V.