Aanpak verkeersknelpunten bedrijventerrein De Huet
De gemeente Doetinchem en ondernemersvereniging IG&D zijn het eens
over een pakket maatregelen om de verkeersoverlast op bedrijventerrein
De Huet aan te pakken.
Al een paar jaar is op bedrijventerrein De Huet sprake van knelpunten
op het gebied van verkeersveiligheid, representativiteit en
parkeeroverlast. Voor de IG&D was dat aanleiding om in gesprek te gaan
met de gemeente Doetinchem over de aanpak van deze knelpunten.
Knelpunten
In toenemende mate parkeren bestuurders hun (bestel)autos,
vrachtwagens en trekkers met opleggers op de rijbaan en in de
groenstroken, waardoor schade aan het wegdek en het groen ontstaat. s
Avonds, s nachts en in het weekend staan er op de invalswegen van het
bedrijventerrein veel opleggers van werknemers die in De Huet wonen.
De opleggers met ongewenste reclameuitingen ontnemen het zicht op de
zichtlocaties, waardoor het bedrijventerrein een onaantrekkelijke
aanblik krijgt. Ook de verkeersveiligheid op bedrijventerrein De Huet
staat onder druk. Op het traject Mercuriusstraat Edisonstraat is het
relatief druk, wordt te hard gereden en staan veel geparkeerde
voertuigen. De verkeersdrukte wordt veroorzaakt doordat een deel van
het verkeer de verkeerslichten op het kruispunt Energieweg
Plattenburgstraat Liemersweg mijdt en kiest voor de sluiproute
Mercuriusstraat Edisonstraat. Uit geregistreerde ongevalsgegevens
blijkt dat zich in de periode 2003 t/m 2005 op het kruispunt
Mercuriusstraat Edisonstraat ter hoogte van Senefelder Misset drie
letselongevallen hebben voorgedaan. In alle gevallen werd hierbij geen
voorrang verleend aan bestuurders van rechts. Een voor de hand
liggende verklaring voor deze ongevallen is de snelheid waarmee het
verkeer dit kruispunt kan passeren zonder voorrang te verlenen. Op de
overige kruispunten en wegvakken op het bedrijventerrein zijn geen
opvallende ongevalscijfers waar te nemen (2 letselongevallen op het
kruispunt Mercuriusstraat Voltastraat ter hoogte van autobedrijf De
Walmolen en 1 letselongeval op het wegvak van de Mercuriusstraat
tussen de Edisonstraat en de Hanzestraat). De fietsoversteken aan de
Edisonstraat en de Mercuriusstraat worden als onveilig ervaren door de
hoge snelheid van het verkeer en geparkeerde voertuigen die het zicht
belemmeren.
Maatregelen
De gemeente Doetinchem en de IG&D hebben overeenstemming bereikt over
een samenhangend pakket van maatregelen om de verkeersknelpunten op
bedrijventerrein De Huet op te lossen.
Op de entrees van het bedrijventerrein aan de Hanzestraat,
Mercuriusstraat en Edisonstraat wordt een parkeerverbod ingesteld voor
alle voertuigen. Daarnaast gaat er van maandag t/m vrijdag van 18.00
6.00 uur en in het weekend een parkeerverbod gelden voor voertuigen
langer 6 meter en/of hoger dan 2,40 meter. Om het veilig parkeren op
de rijbaan te stimuleren worden er 111 parkeervakken op het wegdek
aangebracht. Ook wordt de parkeerhaven aan de Voltastraat uitgebreid.
Verkeersveiligheid
Om de verkeersveiligheid te verbeteren worden de twee
TNT-brievenbussen aan de Edisonsstraat verplaatst en voorzien van een
langsparkeerplaats. Om bestuurders te wijzen op hun rijgedrag worden
in de Mercuriusstraat twee dynamische snelheidsinformatieborden
opgehangen. Verder worden de kruispunten en fietsoversteken door
betere belijning en bebording geaccentueerd.
Planning en kosten
De uitvoering van de maatregelen start medio 2008. Het complete pakket
van maatregelen kost 78.122.
Gemeente Doetinchem