ChristenUnie
Bijdrage spoeddebat over de sluiting van postkantoren
Bijdrage spoeddebat over de sluiting van postkantoren
donderdag 13 maart 2008 13:28
Mevrouw Ortega-Martijn (ChristenUnie): Voorzitter. TNT en de Postbank
kiezen voor eigen verkooppunten. De hoofdpostkantoren sluiten. Er kwam
een gevoel van nostalgie bij mij op toen ik dit bericht hoorde en het
gevoel dat het nu echt allemaal is afgelopen. Postkantoren bv wordt
helemaal ontmanteld. TNT Post bevindt zich nog steeds in het
veranderingsproces om te kunnen concurreren met internationale
marktleiders op het gebied van postvervoer. Het staatsbedrijf is
verworden tot een internationaal bedrijf dat blijft inzetten op
hoogwaardige dienstverlening.
Hetzelfde geldt voor de Postbank. De inzet van mijn fractie in dit
debat is dat de universele postdienstverlening moet worden
gegarandeerd.
De staatssecretaris stelt in zijn brief dat TNT Post in de toekomst
blijft voldoen aan de wettelijke eisen zoals gesteld aan
postvestigingen in het Besluit algemene richtlijnen post. Die
dienstverlening van TNT Post blijft bereikbaar voor alle inwoners en
wordt aangeboden op locaties die de voorkeur hebben van de
consumenten: dienstverlening vanuit winkels. Hoe zal de overgang
verlopen bij de afbouw van het aantal hoofdpostkantoren en het
onderbrengen in winkels? Ook in de overgangssituatie moet de
dienstverlening worden gegarandeerd. Graag krijg ik hierop een reactie
van de staatssecretaris.
Mijn fractie wil ook graag weten hoe het aanbieden van het (nagenoeg)
volledige assortiment wordt verspreid over de 2600 locaties.
Consumenten moeten beter op de hoogte worden gebracht van de
dienstverlening op de verschillende locaties. Het is bijvoorbeeld
vervelend als een mindervalide bij de balie tot de ontdekking komt dat
zij voor het afnemen van een dienst niet op die locatie terechtkan. De
voorlichting op dit punt kan worden verbeterd. Wil de staatssecretaris
hierop toezien? Welke afspraken gaat hij hierover maken met TNT?
Er gaan arbeidsplaatsen verloren. Hoe wordt dit opgevangen? Mijn
fractie gaat ervan uit dat TNT Post en de Postbank overleggen met de
sociale partners en tot een sociaal plan komen. Uitgangspunt van TNT
Post en ING Postbank is dat gedwongen ontslagen zo veel mogelijk
worden voorkomen. Dat is een mooi streven. Het is wel zaak om dit op
korte termijn te regelen, zodat het personeel gefaseerd van werk naar
werk kan worden begeleid. Is de staatssecretaris ervan op de hoogte of
de onderhandelingen hierover al zijn gestart?
Ik heb er alle vertrouwen in dat de universele postdienstverlening
goed zal verlopen indien de Postwet wordt nageleefd en goed
gehandhaafd. Het is aan de staatssecretaris om conform de afspraak de
Kamer hierover periodiek te informeren. De postdienstverlening vanuit
de winkel is iets beter dan die van de postkantoren; vooral de
bejegening en de vriendelijke omgang met het personeel scoren hoger.
Ik kan dat zeggen, als ex-werknemer van TNT die op zowel een
hoofdpostkantoor als een postagentschap heeft gewerkt.
Mevrouw Gerkens (SP):
Die laatste bewering is interessant. Hoe weet mevrouw Ortega dat de
dienstverlening in de postwinkels beter is dan op postkantoren?
Functioneerde zij zelf beter op het postagentschap dan op het
postkantoor?
Mevrouw Ortega-Martijn (ChristenUnie):
TNT Post heeft een tevredenheidsonderzoek uitgevoerd. Daar kwam uit
dat de dienstverlening bij postagentschappen ietsje beter scoort dan
bij postkantoren. Daarbij gaat het om zaken als de bejegening van
klanten en de wachttijden.
Mevrouw Gerkens (SP):
De slager keurt hier natuurlijk zijn eigen vlees. Zou het niet goed
zijn om onafhankelijk onderzoek te laten doen naar de dienstverlening
en service?
Mevrouw Ortega-Martijn (ChristenUnie):
Voor het bepalen van het dienstenniveau zou het inderdaad goed zijn om
zicht te krijgen op de kwaliteit van de dienstverlening. Ik ben het
echter niet eens met de suggestie dat de dienstverlening bij een
postagentschap beneden niveau is. Dat is echt niet waar!
Mevrouw Gerkens (SP):
Dat heb ik ook niet gezegd.
Tweede termijn
Mevrouw Ortega-Martijn (ChristenUnie):
Voorzitter. Ik heb geen motie ingediend, maar ik heb aan de
staatssecretaris gevraagd hoe het zit met de dienstverlening gedurende
de overgangssituatie, als de 250 postkantoren worden opgeheven en er
nieuwe dienstverlening in winkels voor in de plaats komt. In hoeverre
ziet de staatssecretaris erop toe dat de dienstverlening gegarandeerd
blijft? Wordt de Opta gedurende vijf jaar ingezet om een oogje in het
zeil te houden?