Centraal Bureau voor de Statistiek Persbericht

PB08-017
13 maart 2008

Detailhandel boekt bescheiden omzetgroei in januari 2008

In januari van 2008 heeft de detailhandel 3,3 procent meer omgezet dan een jaar eerder. De toename van de omzet is in gelijke mate toe te schrijven aan hogere prijzen en een groter omzetvolume. Gecorrigeerd voor het koopdageneffect was de omzetgroei in januari ongeveer 2 procent. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.

Omzetgroei detailhandel vlakt iets af De omzet van de detailhandel groeide in januari 2008 iets minder sterk dan gemiddeld in 2007. Toen bedroeg de omzetgroei 3,7 procent. Verder is de omzetontwikkeling in januari 2008 positief beïnvloed door de samenstelling van de koopdagen. Het koopdagenpatroon was gunstiger dan in januari 2007. Na correctie voor dit effect resteert een omzetgroei van ongeveer 2 procent.

Flink meer omzet supermarkten
De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in de eerste maand van dit jaar een omzetgroei van 5,0 procent behaald. De prijzen droegen voor 2,8 procent bij aan de toename. Ook het volume van de omzet was groter. De omzetgroei in de foodwinkels is nagenoeg geheel toe te schrijven aan de supermarkten. Deze hadden in januari 2008 bijna 6 procent meer omzet dan in januari 2007. De gespecialiseerde winkels in voedings- en genotmiddelen boekten nauwelijks meer omzet.

Beperkte omzetgroei non-foodwinkels De omzet van de winkels in non-foodartikelen groeide slechts beperkt. De winkels hebben 2,4 procent meer omgezet dan een jaar eerder. Binnen de non-foodsector realiseerden de winkels in huishoudelijke artikelen een ln. nog overwegend te kampen met omzetverlies. duidelijk omzetherstel. Van de onderscheiden branches in de detailhandel noteerden zij in januari de hoogste omzetgroei. In 2007 hadden deze winkels sbc. Technische toelichting

De detailhandel is onderverdeeld in drie hoofdcategorieën: winkels in w voedings- en genotmiddelen (met in 2007 een omzetaandeel van 36 procent), non-foodwinkels (59 procent) en de detailhandel-niet-in-winkel (5 procent). w Binnen de detailhandel-niet-in-winkel hebben de postorderbedrijven (incl. w verkopers via internet) en de ambulante handel een bijna gelijk aandeel in 2007.
CBS Persbericht PB08-017 pagina 1 van 4

Voor het berekenen van de prijsontwikkeling is gebruik gemaakt van consumentenprijsindexcijfers van het CBS. Consumentenprijsindexcijfers zijn echter niet per winkelbranche beschikbaar. Het prijsverloop is daarom geraamd op basis van de prijsontwikkeling van het in de branche gangbare artikelassortiment. De prijsontwikkeling van een branche wordt mede bepaald door artikelen uit het assortiment die ook in andere branches worden verkocht. Het prijsverloop van branchevreemde artikelen is buiten beschouwing gelaten. Bij de beoordeling van de maandelijkse omzetverandering moet rekening worden gehouden met het verschil in koopdagen. Zo heeft januari 2008 een donderdag meer en een maandag minder dan januari 2007. Daarnaast viel 1 januari 2008 op een dinsdag en 1 januari 2007 op een maandag. De cijfers zijn niet voor koopdagen gecorrigeerd. Tenzij anders vermeld, wordt de ontwikkeling gegeven ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De gegevens van de laatste vier publicatiemaanden zijn voorlopig. Achtergrondinformatie over de bijstelling.
De in dit persbericht gepubliceerde cijfers over december, het vierde kwartaal en het jaar 2007 zijn ten opzichte van het persbericht van 12 februari 2008 bijgesteld. De cijfers zijn bijgesteld op grond van de meest recente gegevens.

CBS Persbericht PB08-017 pagina 2 van 4

Tabel 1: Omzetontwikkeling detailhandel 1) 2) 2008* 2007* jan dec nov 4e kwar- jaar taal %-mutatie t.o.v. dezelfde periode een jaar eerder Detailhandel, totaal 1)
Omzet 3,3 2,6# 3,8# 4,1# 3,7 Prijs 1,6 1,2 1,2 1,2 1,3 Volume 1,7 1,4# 2,5 2,8 2,4 Voedings- en genotmiddelenwinkels
Omzet 5,0 4,9# 8,3# 6,8 3,7 Prijs 2,8 2,5 2,2 2,2 1,3 Volume 2,2 2,3# 5,9 4,5 2,3 Supermarkten
Omzet 5,9 6,1# 9,8 8,1# 4,4 Prijs 3,0 2,7 2,5 2,5 1,4 Volume 2,8 3,3# 7,2 5,5# 2,9 Speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen
Omzet 0,3 -0,2# 0,5# 0,5# 0,3 Non-foodwinkels
Omzet 2,4 1,2# 1,0# 2,4# 3,7 Prijs 0,8 0,4 0,5 0,5 1,3 Volume 1,6 0,8# 0,4 1,8# 2,4 Omzet in:
Drogisterijen 1,2 2,6# 1,1# 3,4# 0,4 Bovenkledingwinkels 1,0 -1,6# -3,9# -0,9# 5,3 Textielsupermarkten 3,2 -0,1# -3,9# 0,2# 0,3# Winkels in woning-
inrichtingartikelen 3) 0,4 -2,3# 0,4 0,6 2,8 Winkels in consumenten-
elektronica 4) 4,5 3,1 4,6 3,4# 5,0 Doe-het-zelfwinkels 5) 0,6 1,7# -0,8# 0,5# 1,7# Bouwmarkten 2,0 3,7# 0,0# 1,7# 2,2# Winkels in huishoudelijke artikelen 8,4 . . . . 1) Exclusief apotheken en reparatiebedrijven.
2) De gegevens van de laatste vier publicatiemaanden hebben een voorlopig karakter. 3) Meubels, woningtextiel, verlichtingsartikelen en vloerbedekking. 4) Wit-, bruingoed, telecommunicatieapparatuur, geluidsdragers, fotografische artikelen en computers. 5) Bouwmarkten en gespecialiseerde winkels in ijzerwaren, gereedschap, verf en hout. #) Deze cijfers zijn bijgesteld; achtergrondinformatie hierover staat onderaan de technische toelichting. .) (Betrouwbare) gegevens ontbreken.

*) Voorlopige cijfers
CBS Persbericht PB08-017 pagina 3 van 4

Bron: CBS

CBS Persbericht PB08-017 pagina 4 van 4


---- --