PERSBERICHT
Maastricht, 13 maart 2008
JAARRESULTATEN EN DIVIDEND 2007, VOORUITZICHTEN 2008
Verdere rendementsverhoging in grillige markt.
· Stijging bedrijfsresultaat met 3,3% naar 66,9 mln bij omzettoename met 5,8 mln
tot 920,3 mln.
· Stijging nettowinst aan te houden activiteiten met 12,5 % naar 47,5 mln en stijging
totale nettowinst met 18,5% naar 54,5 mln.
· Winst per aandeel: 2,51 (2006: 2,10).
· Contant dividend: 1,00 (2006: 0,83); stijging met 20,5%.
· ROCE 22,1% (2006: 22,3%).
· Verkoop meubelactiviteiten per 1 januari 2007
· Overname schoenenretailer Brantano begin 2008.
(bedragen in mln ) 2007 2006 Mutatie
Omzet 920,3 914,5 + 0,6%
Bedrijfsresultaat 66,9 64,7 + 3,3%
Bedrijfsresultaat in % van
omzet (EBIT-marge) 7,3 7,1 -
Nettowinst aan te houden
activiteiten 47,5 42,2 + 12,5%
Totale nettowinst 54,5 46,0 + 18,5%
WPA in 2,51 2,10 + 19,5%
Dividend in 1,00 0,83 + 20,5%
ROCE in % 22,1 22,3 -
Aantal winkels 992 961 -
Marktontwikkeling hapert
Tot en met augustus 2007 stegen zowel het consumentenvertrouwen als de koopbereidheid
in Nederland naar een duidelijk positief niveau. Vanaf september lieten beide indicatoren
een behoorlijk neerwaartse trend zien, vooral veroorzaakt door onrust op de financiële
markten en een verwachte koopkrachtdaling. Aan het begin van 2007 bedroeg het
consumentenvertrouwen + 16 om aan het eind van het jaar uit te komen op 5. De
koopbereidheid daalde van + 11 aan het begin van het jaar naar 4 aan het eind.
-1-
De totale non-food detailhandelsbestedingen in Nederland stegen in 2007 met 3,7% waarbij
de tweede jaarhelft duidelijk minder goed was. Positieve uitschieters in de markt waren er
voor de verkopers van consumentenelektronica en bovenkleding. In nagenoeg alle voor
Macintosh Retail Group relevante deelmarkten was echter sprake van een minder goede
ontwikkeling.
In België en Frankrijk was in 2007 een soortgelijke maar minder scherpe ontwikkeling te
zien als in Nederland. Het consumentenvertrouwen in deze landen daalde ook onder de
nulgrens, terwijl volgens beschikbare gegevens over geheel 2007 sprake was van een
toename van de consumentenbestedingen in België met 2,5% en in Frankrijk met 2,0%.
Omzettoename tot 920,3 mln
Het aantal winkels nam in 2007 toe met 31 tot 992. Deze toename was de resultante van 51
openingen en 20 sluitingen. Het merendeel van deze toename werd gerealiseerd bij
BelCompany in Nederland (11) en België (9).
De omzet van Macintosh Retail Group over 2007 steeg met 0,6% van 914,5 mln naar
920,3 mln.
In het eerste halfjaar van 2007 was sprake van een stijging met 17,6 mln (+ 4,1%) naar
449,9 mln, waarvan 11,7 mln het gevolg was van de consolidatie in 2007 van de
januarimaand van Scapino. Het tweede halfjaar van 2007 kenmerkte zich, nog sterker dan
het eerste halfjaar, door een grillig koopgedrag van de consument in de voor Macintosh
Retail Group relevante markten, vooral in de sector Automotive & Telecom. De omzet
kwam in het tweede halfjaar van 2007 dan ook 11,8 mln lager uit dan in dezelfde periode
van 2006.
(bedragen in Totaal jaar Eerste halfjaar Tweede halfjaar
mln )
2007 2006 % +/- 2007 2006 % +/- 2007 2006 % +/-
Omzet 920,3 914,5 + 0,6 449,9 432,3 + 4,1 470,4 482,2 - 2,5
Focus op marge leidt tot stijging bedrijfsresultaat met 3,3% tot 66,9 mln
Mede in het licht van de verwachte moeilijke marktomstandigheden werd sterk de nadruk
gelegd op maatregelen ter verhoging van de brutomarge. Dit resulteerde in een stijging van
de brutomarge met 0,9%-punt tot 42,9%. Alle (sub)sectoren leverden hieraan een bijdrage.
De kosten in procenten van de omzet namen toe van 35,0% in 2006 naar 35,7% in 2007
onder meer door hogere verkoopkosten vanwege expansie en de consolidatie van de
januarimaand van Scapino. Daarnaast was sprake van loonkostenstijgingen uit hoofde van
CAO-ontwikkelingen, gestegen huurkosten en hogere energie- en vrachtprijzen. De
algemene beheerskosten kwamen lager uit dan in 2006.
Het bedrijfsresultaat kwam 2,2 mln (+ 3,3%) hoger uit op 66,9 mln en bedroeg
uitgedrukt in procenten van de omzet (EBIT-marge) 7,3% ten opzichte van 7,1% in 2006.
Dit is de hoogste EBIT-marge in de historie van Macintosh Retail Group.
(bedragen in mln ) Totaal jaar Eerste halfjaar Tweede halfjaar
2007 2006 2007 2006 2007 2006
Bedrijfsresultaat 66,9 64,7 24,7 23,6 42,2 41,1
-2-
Totale nettowinst stijgt met 18,5% tot 54,5 mln
De financiële lasten daalden van 7,1 mln in 2006 naar 4,7 mln in 2007 als gevolg van
een lagere financieringsbehoefte. De gemiddelde belastingdruk kwam in 2007 uit op 23,7%
(2006: 26,8%). Dit was voornamelijk het gevolg van een verlaging van het
vennootschapsbelastingtarief in Nederland van 29,6% naar 25,5%.
Door het hogere bedrijfsresultaat, de lagere financiële lasten en een lagere belastingdruk,
nam de nettowinst van de aan te houden activiteiten met 12,5% toe van 42,2 mln naar
47,5 mln.
De verkoop van de meubelformules van Piet Klerkx en Stoutenbeek per 1 januari 2007
leverde in 2007 een boekwinst op van 7,0 mln die, vanwege een nagekomen last, 0,6
mln lager is dan eerder gecommuniceerd. In 2006 behaalden deze activiteiten een nettowinst
van 3,8 mln, zodat het effect van de verkoop in 2007 + 3,2 mln was vergeleken met
2006.
De totale nettowinst kwam in 2007 uit op 54,5 mln oftewel een stijging met 8,5 mln
(18,5%) ten opzichte van 2006.
De nettowinst per aandeel nam toe van 2,10 naar 2,51.
(bedragen in mln ) 2007 2006 Mutatie
Nettowinst aan te houden activiteiten 47,5 42,2 + 12,5%
Nettowinst beëindigde activiteiten1 7,0 3,8 -
Totale nettowinst 54,5 46,0 + 18,5%
1 2007: betreft boekwinst verkoop; 2006: betreft operationeel resultaat van de per
1 januari 2007 verkochte meubelactiviteiten.
Dividend
Besloten is om van de nettowinst ad 54,5 mln een bedrag van 32,2 mln toe te voegen
aan de reserves. Aan aandeelhouders wordt voorgesteld om het resterende deel van de
nettowinst in contanten uit te keren, hetgeen per aandeel een dividend van 1,00 (2006:
0,83) betekent oftewel een stijging met 20,5%. Dit is het hoogste dividend in de historie van
Macintosh Retail Group en impliceert een verviervoudiging in 5 jaar tijd. De pay-out ratio
bedraagt 40,8% en, als percentage van de nettowinst uit aan te houden activiteiten, 46,9%.
Het dividendrendement op aandelen Macintosh Retail Group NV bedraagt ten opzichte van
de hoogste, laagste en ultimo koers 2007 2,8% respectievelijk 5,1% en 4,3%.
Cashflow, investeringen, ROCE en EBITDA
De investeringen in (im)materiële vaste activa bedroegen in 2007 23,7 mln ten opzichte
van 22,6 mln in 2006. Daarvan werd 18,9 mln besteed aan de opening van nieuwe en het
up to date houden van bestaande winkels en 3,4 mln aan investeringen in logistieke en
informatiesystemen.
De cashflow (nettowinst plus afschrijvingen) bedroeg in 2007 67,9 mln ten opzichte van
62,7 mln in 2006.
-3-
Het netto gemiddeld geïnvesteerd vermogen nam toe van 290,7 mln naar 303,3 mln. Het
rendement op het netto geïnvesteerd vermogen (ROCE) kwam uit op 22,1% ten opzichte
van 22,3% in 2006. De EBITDA (bedrijfsresultaat plus afschrijvingen) steeg van 85,2 mln
naar 87,3 mln.
Net Debt/EBITDA en Interest Coverage
De rentedragende schulden ultimo 2007 bedroegen 90,9 mln ten opzichte van 108,1 mln
voor aan te houden activiteiten ultimo 2006. De ratio Net Debt/EBITDA kwam eind 2007
uit op 0,9 (2006: 1,1) en blijft daarmee ruim binnen de norm die door de
kredietverstrekkende banken wordt gesteld op maximaal 3. De interest coverage ratio in
2007 kwam uit op 15,3 (2006: 9,1), daar waar door de kredietverstrekkende banken een
norm wordt gesteld van minimaal 3.
Groepsbalans
Voornamelijk door de verkoop van de meubelactiviteiten is het balanstotaal ultimo 2007
gedaald van 464,8 mln naar 403,2 mln.
Door een toename van het eigen vermogen met 29,5 mln naar 198,7 mln en de afname
van het balanstotaal, nam het eigen vermogen in percentage van het balanstotaal toe tot
49,3% (2006: 36,4%).
Met name als gevolg van een positieve cashflow uit operationele activiteiten en de
verkoopopbrengst van de meubelactiviteiten, namen de totale rentedragende schulden af
met 63,1 mln tot 90,9 mln.
Kasstroomoverzicht
De bruto kasstroom uit bedrijfsoperaties nam ten opzichte van vorig jaar af met 4,3 mln
tot 78,2 mln, voornamelijk als gevolg van een toename van het werkkapitaal ( 6,4 mln)
door effecten van expansie. Voornamelijk door hogere belastingbetalingen ( 10,2 mln)
kwam de netto kasstroom uit bedrijfsoperaties uiteindelijk 14,9 mln lager uit dan in 2006.
Het verschil in de netto kasstroom uit investeringsactiviteiten tussen 2007 en 2006 komt uit
op + 241,2 mln. Dit grote verschil wordt veroorzaakt door een aantal specifieke posten in
beide jaren. In 2007 werden de meubelactiviteiten inclusief onroerend goed verkocht,
waardoor in dat jaar een positieve netto kasstroom van 58,8 mln gerealiseerd werd. In
2006 was sprake van een uitgaande investeringskasstroom ten behoeve van de acquisitie van
Scapino van - 137,1 mln en vanwege de tijdelijke terugkoop van het onroerend goed van
de meubelactiviteiten (- 47,5 mln).
De netto kasstroom uit financieringsactiviteiten bedroeg - 95,2 mln ten opzichte van
118,5 mln in 2006. Per saldo was deze kasstroom derhalve 213,7 mln lager. Dit kan met
name worden verklaard door het per saldo aantrekken van leningen in 2006 ten behoeve van
de acquisitie van Scapino ( 94,3 mln) en 47,5 mln ten behoeve van de tijdelijke
financiering van de aankoop van het onroerend goed van de meubelbedrijven. In 2007
daarentegen werd voor 62,2 mln aan leningen afgelost.
-4-
PER SECTOR
Sector Living
Markt
Volgens het CBS groeide de Nederlandse woningdecoratiemarkt met 2,8%, maar het
Centraal Bureau Woninginrichting (CBW) becijferde dat de detailhandelsbestedingen in de
totale Nederlandse woonbranche in 2007 daalden met 1,0%. Het grootwinkelbedrijf in de
woonbranche realiseerde volgens het CBW zelfs een 3,6% lagere omzet. Het aantal meters
verkoopoppervlak waar woningdecoratie wordt verkocht nam in 2007 toe door de opening
van nieuwe winkels en uitbreiding van het aanbod bij bouwmarkten.
Sector Living in cijfers
(bedragen in mln ) 20071 20061
Omzet 262,6 266,1
Bedrijfsresultaat 17,9 15,3
EBIT-marge in % 6,8 5,7
ROCE in % 25,4 19,9
Aantal winkels 146 150
1. Exclusief verkochte meubelactiviteiten
De omzet van de sector Living daalde met 3,5 mln van 266,1 mln tot 262,6 mln door
per saldo 4 winkels minder dan in 2006.
Ondanks de lagere omzet in 2007, steeg het bedrijfsresultaat met 2,6 mln (+ 16,4%) naar
17,9 mln en werd een EBIT-marge (bedrijfsresultaat in percentage van omzet) behaald
van 6,8% hetgeen een record is in de historie van deze sector. Dit was mede te danken aan
Kwantum België dat in 2007 voor het eerst een positief resultaat bereikte.
De ROCE steeg van 19,9% naar 25,4% voornamelijk als gevolg van de stijging van het
bedrijfsresultaat.
Kwantum en GP Décors in 2007
Kwantum realiseerde in 2007 in Nederland een iets hogere omzet dan in 2006 als gevolg
van expansie met 3 winkels tot 92. Door concentratie op de verkoop van woningdecoratie
won Kwantum marktaandeel in de meest relevante deelsegmenten. In België steeg de omzet
in vergelijkbare winkels beduidend, maar daalde de totale omzet van Kwantum door de
sluiting conform plan van 7 winkels in Wallonië aan het eind van 2006 / begin 2007.
Kwantum sloot 2007 in België af met 7 winkels. Eind 2007 werd in Aartselaar (B) een
winkel op 1.000 m2 omgebouwd naar een nieuwe formule waarin meer nadruk wordt gelegd
op de sterkste productgroepen uit het kernassortiment van Kwantum. De introductie van
deze winkel was succesvol.
Door een hogere procentuele brutomarge en het feit dat in België voor het eerst zwarte
cijfers werden geschreven, kwam het bedrijfsresultaat van Kwantum aanmerkelijk hoger uit
dan in 2006.
-5-
Voor GP Décors in Frankrijk stond 2007 voornamelijk in het teken van verbetering van de
kwaliteit van het bestaande winkelnetwerk en het optimaliseren van de winkelformule. In
verband met de eerste doelstelling werden 8 winkels gesloten die onvoldoende
dekkingsbijdrage leverden. De proefwinkel in Châlons en Champagne, waar een aangepast
assortiment werd getest, was succesvol. De omzet van de vergelijkbare winkels van GP
Décors nam toe, vooral door een goed eerste halfjaar. De totale omzet kwam lager uit dan in
2006 door een afname van het aantal winkels met per saldo 5 tot 47.
Het bedrijfsresultaat van GP Décors verbeterde maar bleef negatief, mede door een
doorgevoerde voorraadreductie en het feit dat voor een aantal gesloten winkels niet
onmiddellijk een nieuwe huurder kon worden gevonden.
Sector Fashion
Markt
Nadat de schoenenmarkt zich in Nederland in 2006 positief ontwikkelde was in 2007 sprake
van een duidelijk mindere groei. De start van het jaar was weliswaar veelbelovend, maar
daarna was sprake van een afname van de bestedingen. Volgens het CBS steeg de
schoenenmarkt over geheel 2007 met 0,1%, het GfK meldde een stijging met 1,6% en
volgens de VGS (Vereniging Grootwinkelbedrijf Schoenen) kwam de omzet van de
grootwinkelbedrijven in schoenen 1,4% hoger uit.
Sector Fashion in cijfers
(bedragen in mln ) 2007 20061
Omzet 339,2 327,4
Bedrijfsresultaat 35,9 35,7
EBIT-marge in % 10,6 10,9
ROCE in % 19,8 22,7
Aantal winkels 455 447
1 Scapino van februari tot en met december (11 maanden)
De omzet van de sector Fashion steeg van 327,4 mln naar 339,2 mln vooral door de
consolidatie in 2007 van de maand januari van Scapino (positief omzeteffect: 11,7 mln).
Het bedrijfsresultaat steeg van 35,7 mln naar 35,9 mln, ondanks het negatieve effect van
- 1,7 mln door de consolidatie van de uitverkoopmaand januari van Scapino. De EBIT-
marge (bedrijfsresultaat in percentage van omzet) was met 10,6% onverminderd hoog.
De ROCE van de sector Fashion bleef met 19,8% onder het niveau van 2006 (22,7%) mede
door de volledige consolidatie van Scapino waardoor het netto gemiddeld geïnvesteerd
vermogen van de sector toenam.
Hoogenbosch en Scapino in 2007
De omzet van Hoogenbosch, met de schoenenwinkels van Dolcis, Invito, Manfield en PRO
sport, kwam in 2007 lager uit dan in het uitstekende jaar 2006, dat zich kenmerkte door een
-6-
zeer goed laarzenseizoen in het algemeen en voor Hoogenbosch in het bijzonder. Door de
lagere omzet kwam het bedrijfsresultaat van Hoogenbosch lager uit, maar bleef op een zeer
hoog niveau. Het aantal winkels van Hoogenbosch nam met 8 toe tot 233.
Scapino realiseerde in 2007 in Nederland een fractioneel hogere omzet dan in 2006 door
autonome groei. Het totaal aantal winkels kwam uit op 187 ten opzichte van 189 eind 2006.
In België nam de omzet toe door de opening van 4 winkels tot 31 en door omzetgroei in
bestaande winkels. Door een afname van het aantal winkels in Duitsland met 2 tot 4 daalde
de omzet in dat land. Het bedrijfsresultaat van Scapino kwam hoger uit dan in 2006. Dit was
vooral een gevolg van een hogere procentuele brutomarge.
Nea International in 2007
Nea ontwikkelt en produceert medische en sportbandages die toonaangevend zijn in de
branche en zijn bedoeld voor de preventie respectievelijk behandeling van blessures en
letsel aan ledematen. Evenals in voorgaande jaren realiseerde Nea International in 2007 een
hogere omzet die echter, in vergelijking tot de totale omzet van de sector Fashion, nog
steeds bescheiden is. Het bedrijfsresultaat lag op hetzelfde goede niveau als in 2006.
Brantano
Macintosh Retail Group heeft aan het eind van 2007 een vriendelijk, vrijwillig openbaar bod
uitgebracht op schoenenretailer Brantano. Daarbij werd een prijs geboden van 55,00 per
aandeel, hetgeen samen met de prijs voor de uitstaande managementopties een totale
overnameprijs impliceerde van 158,2 mln. Na het verstrijken van de aanvaardingsperiode
en de daaropvolgende uitkoopperiode bezat Macintosh Retail Group begin januari 2008,
100% van de aandelen Brantano, waarna de beursnotering op 23 januari werd doorgehaald.
Brantano realiseerde in 2007 een omzet van 312,0 mln ten opzichte van 295,2 mln in
2006. Deze stijging was vooral een gevolg van de goede ontwikkeling in de eerste drie
kwartalen van 2007 in zowel de Benelux als het Verenigd Koninkrijk, in laatstgenoemd land
mede als gevolg van forse marketinginspanningen. De omzet in het vierde kwartaal kwam,
evenals bij andere schoenenretailers, lager uit dan verwacht.
Het bedrijfsresultaat van Brantano in 2007 bedroeg 6,1 mln ten opzichte van 35,9 mln in
2006, met de kanttekening dat in beide jaren een buitengewoon resultaat werd gerealiseerd
in verband met de verkoop van onroerend goed (2007: 4,4 mln en 2006: 29,1 mln). In
2007 was bovendien sprake van een aantal incidentele lasten verband houdend met het
verkoopproces van de aandelen, die de boekwinst op de verkoop van het onroerend goed in
dat jaar nagenoeg geheel neutraliseerden.
De EBITDA (bedrijfsresultaat plus afschrijvingen) van Brantano in 2007 bedroeg 15,9
mln.
-7-
Sector Automotive & Telecom
Markten
De mobiele telecommarkt in Nederland is van een groeimarkt een vervangingsmarkt
geworden. In het eerste halfjaar van 2007 was sprake van een daling van de post paid
telecommarkt (abonnementen) met 7,5% (GfK). Dit werd in de tweede helft van het jaar
versterkt en het jaar sloot af met een daling van 11,8%. Desondanks groeide het aantal
winkels van grote winkelketens en telecomoperators met naar schatting 10%. De verkoop
van abonnementen door operators via internet nam in 2007 behoorlijk toe.
In de Belgische telecommarkt was volgens het GfK sprake van een afname van de
toestellenmarkt met 2,1%.
De fietsenmarkt liet in de eerste helft van 2007 een groei zien van 19% (GfK) om in het
derde en vierde kwartaal flink in te zakken. Over geheel 2007 werden in Nederland 8,7%
(GfK) meer fietsen verkocht. Het aantal verkochte navigatiesystemen nam in 2007 toe met
68,4%, maar vanwege de scherp gedaalde prijzen groeide de markt in waarde minder hard
(+ 26,9%). De car-audio markt daalde in Nederland volgens het GfK met 3,8% door
prijserosie.
Sector Automotive & Telecom in cijfers
(bedragen in mln ) 2007 2006
Omzet 318,5 321,0
Bedrijfsresultaat 18,7 20,1
EBIT-marge in % 5,9 6,3
ROCE in % 31,8 32,6
Aantal winkels 391 364
BelCompany en Halfords in 2007
BelCompany Nederland ging in 2007 verder met haar strategie om winkels te openen
teneinde dé toonaangevende partij in de markt te blijven en als volwaardige partner samen
met de operators de markt verder te kunnen ontwikkelen. Het aantal winkels nam per saldo
met 11 toe tot 167. In een dalende telecommarkt bleef de omzet van BelCompany slechts
beperkt achter bij 2006. Ondanks de lagere omzet slaagde BelCompany Nederland er in
haar bedrijfsresultaat verder te verhogen als gevolg van een hogere brutomarge.
Met het eigen prepaid merk "qick", realiseerde BelCompany in 2007 een nagenoeg gelijke
omzet maar een hoger bedrijfsresultaat dan in 2006.
De omzet van BelCompany België nam toe door de opening van per saldo 9 winkels tot 65,
maar met name de recent geopende winkels in Wallonië en de omgeving van Brussel
realiseerden niet de beoogde omzetgroei. Hierdoor hadden de kosten die gemoeid waren
met de strategisch noodzakelijke expansie in deze regio's een drukkend effect op het
bedrijfsresultaat.
-8-
Nadat Halfords in de eerste helft van 2007 nog een omzetstijging realiseerde door autonome
groei en expansie, was in het tweede halfjaar sprake van een daling, mede onder invloed van
afvlakkende markten. Op jaarbasis kwam de omzet van Halfords daardoor uit op hetzelfde
niveau als in 2006. Door hogere, deels incidentele, kosten daalde het bedrijfsresultaat van
Halfords. In Nederland opende Halfords per saldo 7 winkels en kwam het totaal uit op 150,
terwijl het aantal winkels in België gelijk bleef op 9.
VOORZIENE ONTWIKKELINGEN IN 2008
Sectoren
Living
Kwantum voorziet in Nederland in 2008 zo'n 5 winkels te openen. Geëxperimenteerd zal
gaan worden met een kleinere winkel van circa 1.000 m2, gebaseerd op de tot nog toe
succesvolle Belgische pilot. In Vlaanderen is het voor Kwantum mogelijk gebleken om een
rendabele positie in te nemen en aldaar zal de expansie hervat worden met 1 nieuwe winkel
in 2008.
Bij GP Décors zal de proef met de aangepaste formule begin 2008 navolging krijgen door 2
andere winkels naar dit voorbeeld om te bouwen. Indien ook dit succesvol blijkt, zullen
medio 2008 5 verdere winkels worden aangepast. Opnieuw zal veel nadruk worden gelegd
op verhoging van de winkelbijdrage en verdere professionalisering van de back office. GP
Décors heeft ruim 60 winkels met een positieve winkelbijdrage nodig om zwarte cijfers te
schrijven.
Fashion
Voor Brantano zal 2008 vooral in het teken staan van de integratie binnen Macintosh Retail
Group, een strakkere commerciële aansturing en kostenbeheersing. Brantano verwacht in
2008 circa 10 winkels te openen en een aantal winkels in het Verenigd Koninkrijk die niet
voldoen aan de rendementseisen, te sluiten.
De schoenenformules van Hoogenbosch concentreren zich op omzetgroei in de bestaande
winkels door een verdere verhoging van het onderscheidend vermogen. Daartoe zullen in
2008 circa 30 winkels worden geactualiseerd. Net als in voorgaande jaren streeft
Hoogenbosch naar verdere expansie. Indien geschikte locaties worden gevonden, zal het
winkelbestand in Nederland verder worden uitgebreid en bovendien oriënteert Hoogenbosch
zich op expansie in België.
Scapino zal in Nederland in 2008 naar verwachting circa 5 nieuwe winkels openen. In
België zal Scapino het expansietempo terugschroeven en de focus verleggen naar het
aanscherpen van de formule in bestaande winkels. Naar verwachting zullen in 2008 in
België 2 nieuwe winkels worden geopend.
Door de acquisitie van Brantano worden de samenwerkingsmogelijkheden in de
schoenensector groter, onder meer door de bundeling van inkoopvolumes en door een
-9-
gezamenlijke positie in te nemen naar leveranciers, alsmede door nog beter en in
toenemende mate gebruik te maken van de eigen inkoopfaciliteiten in het Verre Oosten. In
het transitiejaar 2008 zullen daartoe concrete afspraken worden gemaakt.
Automotive & Telecom
BelCompany verwacht dat de Nederlandse markt voor nieuwe postpaid en prepaid
aansluitingen verder zal afnemen. BelCompany heeft echter een uitstekende uitgangspositie
om in deze markt succesvol te blijven, mede gezien de langjarige overeenkomsten die met
operators zijn gesloten. Gestreefd wordt naar een verdere vergroting van het marktaandeel
door een aangescherpte positionering en expansie met circa 5 winkels in 2008. In 2008 zal
verder de basis worden gelegd voor de volgende generatie BelCompany-winkels.
In België vormt resultaatverbetering bij bestaande winkels voor BelCompany het
belangrijkste doel. Er zal een beperkt aantal winkels worden geopend teneinde verder te
groeien naar landelijke dekking.
Halfords ziet in Nederland in 2008 mogelijkheden voor uitbreiding van het winkelbestand
met een beperkt aantal winkels, terwijl het aantal winkels in België in 2008 niet zal worden
vergroot. Gezien de naar verwachting blijvende margedruk in een aantal voor Halfords
belangrijke markten zoals audio en navigatie, zal Halfords haar aandacht in 2008 vooral
richten op het verhogen van de commerciële slagkracht van haar winkelformule.
Macintosh Retail Group, vooruitzichten 2008
Gezien het grillige bestedingsgedrag van de consument staan vernieuwende commerciële
acties in 2008 hoog op de prioriteitenlijst van al onze winkelformules. Ook een snelle en
succesvolle integratie van Brantano vormt dit jaar een belangrijke uitdaging. De beoogde
verdere uitbouw van Macintosh Retail Group zal uiteraard niet uit het oog worden verloren.
Het winkelbestand zal in 2008 verder worden uitgebreid met naar verwachting circa 30
winkels, waarmee het totaal uitkomt op circa 1.300. De totale investeringen zullen in 2008
naar verwachting uitkomen op circa 35 mln.
De grote onbekende factor voor 2008 is hoe het dalende consumentenvertrouwen zich
vertaalt in de koopbereidheid en bestedingen van de winkelende consument. Wij gaan uit
van een voorzichtige inschatting van de omzetontwikkeling in de voor Macintosh Retail
Group relevante markten.
De overname van Brantano zal de omzet van Macintosh Retail Group in 2008 met ruim
300 mln doen stijgen en een positief effect hebben op het bedrijfsresultaat. Rekening
houdend met financieringskosten zal de invloed van de overname van Brantano op de winst
per aandeel over geheel 2008, zoals eerder aangekondigd, neutraal zijn.
-10-
Wat de eerste jaarhelft van 2008 betreft ontbreekt het eenmalig positief effect van 7,6 mln
op de nettowinst vanwege de verkoop van de meubelactiviteiten. Bovendien zal de
overname van Brantano, naar het zich thans laat aanzien, in de eerste helft van 2008 een
negatieve invloed hebben op de nettowinst vanwege eenmalige integratiekosten en
financieringslasten.
Voor geheel 2008 achten wij de economische omstandigheden op dit moment te onzeker om
precieze indicaties te geven over de ontwikkeling van omzet, bedrijfsresultaat en nettowinst.
Inkoop aandelen
In 2008 zullen maximaal 300.000 eigen aandelen worden ingekocht ter dekking van
uitstaande personeelsopties. De prijs per aandeel zal maximaal gelijk zijn aan de gemiddelde
slotkoers gedurende 5 beursdagen voorafgaande aan de dag van inkoop plus 10%. De
koopprijs zal in mindering worden gebracht op het eigen vermogen.
Raad van Bestuur Macintosh Retail Group NV
De jaarcijfers 2007 worden heden toegelicht tijdens een analistenbijeenkomst om 9.30 uur en
een persconferentie om 11.30 uur in het Okura Hotel te Amsterdam.
Voor nadere info: Mr. P.T.A. Hünen: tel: 043 - 3280725; email: p.hunen@macintosh.nl.
Dit persbericht is eveneens te lezen op de internetsite van Macintosh Retail Group NV: www.macintosh.nl.
Retail is ons vak. Macintosh Retail Group is een grootschalige non-food retailer, gespecialiseerd in de distributie van
consumentenproducten in de marktsectoren Living, Fashion en Automotive & Telecom. Macintosh Retail Group is actief met
circa 1.275 winkels in Nederland, België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk met een totale verkoopvloeroppervlakte van
zo'n 725.000 m2.
De sector Living bestaat uit 146 woonwarenhuizen in Nederland, België en Frankrijk onder de namen Kwantum en GP Décors.
De sector Fashion wordt gevormd door 730 schoenenwinkels van Brantano, Dolcis, Invito, Manfield, PROsport en Scapino in
Nederland, België en het Verenigd Koninkrijk. Nea International, producent van Push-braces, maakt eveneens deel uit van de
sector Fashion.
In de sector Automotive & Telecom is BelCompany met 167 winkels de grootste aanbieder van telecomproducten en diensten
in Nederland en met 65 winkels een van de grootste telecomretailers in België. Halfords is de specialist in fietsen, auto- en
fietsaccessoires met 159 winkels in Nederland en België.
-11-
---- --
Macintosh Retail Group