abcdefgh
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
Datum Bijlage(n)
13 maart 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGP-2008/1081 2070811020
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij beantwoorden wij de vragen die het lid Roemer heeft gesteld over de spoorlijn
Arnhem-Winterswijk.
1. Wat is uw mening over het bericht dat, ondanks het feit dat voldoende geld
beschikbaar is, ProRail toch niet snel het spoor tussen Arnhem en Winterswijk gaat
opknappen?
1. Volgens onze informatie wil ProRail wel degelijk het spoor tussen Arnhem en
Winterswijk opknappen. Zoals de staatssecretaris u op 27 november 2007 heeft
bericht (brief met kenmerk VENW/DGP-2007/9181) was ProRail toen bezig met de
gedetailleerde uitwerking (het werk aanbestedingsklaar maken, voorbereiden
wettelijke RO-procedures e.d.) van het pakket aan verbeteringsmaatregelen, gericht
op het voorkomen van vertragingen en het verhogen van de veiligheid en
betrouwbaarheid op het spoor Zevenaar-Winterswijk. Dit pakket bevat een verbeterd
systeem voor de detectie van de treinen, een passeerspoor bij station Doetinchem De
Huet en aangepaste wissels in Wehl en Doetinchem. Bovendien plaatst ProRail op een
groot aantal plaatsen hekwerken om de veiligheid voor het publiek te vergroten en zal
bekabeling worden vervangen door glasvezel. Het overleg over de verbeteringen is
gestart in 2004. Over het pakket zijn eind 2006 met provincie Gelderland, Syntus en
ProRail bestuurlijke afspraken gemaakt. In 2007 zijn daar op verzoek van de
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VenW/DGP/2008-1081
Stadsregio Arnhem-Nijmegen nog enkele aanvullingen op afgesproken. De uitwerking
van de plannen door ProRail heeft meer tijd gekost dan aanvankelijk gepland. ProRail
heeft aangeven dat inmiddels het pakket maatregelen is uitgewerkt, inclusief de
planning. Deze planning is er op gericht om de maatregelen in 2008 en 2009 zoveel
mogelijk gereed te hebben. Het geheel zal in maart 2010 zijn afgerond. Wij begrijpen
dat de provincie grote moeite heeft met deze einddatum (mede gelet op de genoemde
eerdere vertraging in de uitwerking van de plannen maar daar inmiddels met ProRail
over heeft gesproken. ProRail heeft in dat gesprek de planning nader toegelicht. Dat
heeft echter nog niet tot overeenstemming geleid. Door de provincie is aangegeven
dat hier op korte termijn met ProRail verder over wordt gesproken.
2. Kunt u aangeven waarom dit spoor niet opgeknapt kan worden?
2. Zie het antwoord op vraag 1.
3. Bent u op de hoogte van de grote problemen van deze spoorlijn door achterstallig
onderhoud terwijl er wel grote kansen voor deze spoorlijn zijn? Wat is uw mening
hierover?
3. Ja, we zijn hiervan op de hoogte. Zie daarvoor ook de eerdere brief van 27
november 2007 van de staatssecretaris aan de Tweede Kamer naar aanleiding van
vragen van de leden De Krom, Koopmans en Mastwijk over de problemen op deze
spoorlijn (brief met kenmerk VENW/DGP-2007/9181). De treindienst op dit baanvak
is in verhouding met identieke spoorlijnen in Nederland vaker verstoord dan
gemiddeld. Eind 2006 hebben provincie Gelderland, Syntus en ProRail bestuurlijke
afspraken gemaakt, gericht op het voorkomen van vertragingen en het verhogen van
de veiligheid en betrouwbaarheid van het spoor op dit spoorbaanvak. Ook zal het
treinmaterieel worden aangepast zodat reizigersstromen beter en sneller kunnen
worden verwerkt. Partijen hebben daarom afgesproken zowel te investeren in de
railinfrastructuur als ook in het treinmaterieel van Syntus.
4. Wanneer zal het achterstallige onderhoud bij de spoorlijn Arnhem-Winterswijk
worden aangepakt?
4. Zie het antwoord op de vragen 1 en 3.
5. Wat is uw mening over de uitspraken van de gedeputeerde van de provincie
Gelderland, die ProRail niet slagvaardig noemt en liever het spoor zelf gaat
aanpakken? Kunt u zich voorstellen dat provincies en vervoerders liever het werk zelf
oppakken dan dit aan ProRail over laten? Zo ja, welke maatregelen gaat u nemen om
dit te veranderen? Zo neen, waarom niet?
5. We begrijpen het standpunt van de gedeputeerde dat het oplossen van de
problemen niet snel genoeg gaat. Het oplossen van de problemen op deze spoorlijn
heeft ook langer geduurd dan de bedoeling was. ProRail heeft VenW echter verzekerd
dat haar er alles aan gelegen is om samen met concessieverleners en vervoerders in
---
VenW/DGP/2008-1081
het belang van het reizigersvervoer mee te denken en slagvaardig mee te werken aan
onder andere het oplossen van regionale mobiliteitsvraagstukken. ProRail werkt hier
continu aan en dat verwacht ik ook van ProRail. Daarnaast hebben wij er echter begrip
voor dat ProRail net als ieder ander afhankelijk is van wettelijk vastgestelde regels en
doorlooptijden met betrekking tot procedures voor aanbesteding, vergunningen en
ruimtelijke ordening. Zoals bij vraag 1 al aangegeven zijn de provincie en ProRail
inmiddels in gesprek over de uitwerking van de planning.
6. Hoe betitelt u de samenwerking tussen de landelijke spoorbeheerder ProRail en de
concessiehouder van het hoofdrailnet NS richting de overige spoorvervoerders? Wat
vindt u ervan dat de NS nauwelijks naar andere vervoerders wil verwijzen? Wat is uw
mening over het feit dat de vervoerders de treintijden slecht op elkaar hebben
afgestemd? Wat vindt u ervan dat NS-reisplanner op internet geen melding maakt van
de tarieven van een rit bij een andere vervoerder?
6. Alle partijen in de spoorsector zijn bezig om gezamenlijk de klantgerichtheid te
vergroten. Een reiziger wil reizen van deur tot deur en daarbij geen hinder
ondervinden als hij "toevallig" van verschillende vervoerders gebruik maakt.
Vervoerders hebben er dus belang bij om hun diensten zo goed mogelijk op elkaar af
te stemmen. Dat draagt immers bij aan de tevredenheid van hun klanten. Wij delen
niet het beeld dat NS niet zou (willen) samenwerken met of verwijzen naar andere
(spoor)vervoerders. NS heeft VenW desgevraagd de volgende voorbeelden gegeven:
· NS biedt via haar internet-site www.ns.nl aan:
o Reisadviezen, inclusief alle Nederlandse spoorvervoerders
o actuele vertrektijden van grotere stations idem
o werkzaamheden aan het spoor idem
o verstoringen, idem
· NS biedt via haar kaartautomaten vervoerbewijzen inclusief alle Nederlandse
spoorvervoerders aan.
· Op lijnen van andere spoorvervoerders is het NS-tarief van toepassing. NS geeft
hierbij de laagste prijs; hierover is een toelichting op de NS-site aanwezig. Dit
geldt specifiek voor twee lijnen: Arnhem - Tiel en Zutphen - Hengelo.
· Op www.ns.nl zijn onder "Kaartjes, geldigheid kaartje" links naar de overige
vervoerders opgenomen.
· Op www.ns.nl staan onder service, interessante sites, ook links naar de andere
Nederlandse spoorvervoerders.
7. Welke maatregelen gaat u nemen om de samenwerking tussen ProRail, NS en
decentrale vervoerders te verbeteren?
---
VenW/DGP/2008-1081
7. De ordening van de spoorsector is erop gericht de samenwerking tussen partijen te
bevorderen. En die beweging zien we ook daadwerkelijk optreden. Als uit de evaluatie
van de spoorwetgeving zou blijken dat er drempels zijn voor samenwerking, zal de
minister alsnog maatregelen overwegen.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat