Meer inspanning gevraagd van scholen met zwakke taalprestaties
donderdag 13 maart 2008
Achterstandsleerlingen die op een school zitten waar weinig aandacht aan
taal wordt besteed, lopen soms wel twee jaar achter op leeftijdgenoten.
Scholen met zwakke taalprestaties moeten zich daarom meer inspannen om
het onderwijs te verbeteren. De Onderwijsinspectie heeft drie
onderzoeken gedaan naar het niveau van de basisvaardigheden in het
basis- en voortgezet onderwijs en naar de kwaliteit van de opleiding
onderwijsassistent in het middelbaar beroepsonderwijs. Daaruit blijkt
dat taalsterke scholen leraren hebben die beter didactisch handelen en
de tijd voor taal- en rekenonderwijs nuttiger besteden. Ook analyseren
zij de Cito-toets of de toetsen uit het leerlingvolgsysteem geregeld.
De inspectie vindt het daarom belangrijk te investeren in de
deskundigheid en de ondersteuning van (aanstaande) leraren, zodat er
meer taalsterke scholen komen.
Klik hier voor het onderzoek basisvaardigheden PO.
Klik hier voor het onderzoek basisvaardigheden VO.