KLM

Air France KLM zomerdienstregeling: uitbreiding routenetwerk

KLM biedt samen met haar code sharing partners vluchten op 71 long-haul en 76 short-haul bestemmingen vanuit Amsterdam 10.03.08

Air France KLM zomerdienstregeling: uitbreiding routenetwerk

In de zomerdienstregeling 2008 van Air France en KLM is de capaciteit, uitgedrukt in beschikbare stoelkilometers, met 4,6 % toegenomen ten opzichte van de capaciteit in de zomer van 2007. Dit cijfer kan worden uitgesplitst in 5,1% voor het long-haul netwerk en 3,2% voor short- en medium-haul routes.

KLM biedt Panama in Latijns Amerika aan als nieuwe bestemming op de long-haul routes, en breidt in samenwerking met Northwest Airlines haar netwerk van transatlantische routes vanuit zowel Amsterdam als London Heathrow uit. In de zomer van 2008 geeft Air France uitvoering aan haar Joint Venture overeenkomst met haar partner in de VS, Delta Airlines, inclusief een versterking van de positie van het samenwerkingsverband in Londen, Europa's grootste markt voor vervoer over de Noord-Atlantische Oceaan.

In de medium-haul sector biedt Air France 3 nieuwe bestemmingen vanuit Paris-Charles de Gaulle en een krachtige groei van de capaciteit vanuit haar hub in Lyon, terwijl KLM Linköping in Zweden als nieuwe route in Europa toevoegt en haar capaciteit op verschillende andere medium-haul routes uitbreidt.

Close-up van de dienstregeling van KLM
Vanuit Schiphol bieden KLM en haar partners deze zomer 5 nieuwe bestemmingen, waarvan Linköping en Nantes het medium-haul netwerk versterken, terwijl Dallas Fort-Worth, Portland en Panama aan het long-haul netwerk worden toegevoegd. Deze nieuwe bestemmingen bevorderen de bereikbaarheid van de Amsterdamse regio voor internationale bedrijven. In de zomer van 2008 stijgt de totale capaciteit van KLM met 5,4%, en dat is uitgesplitst 5,9% voor het long-haul netwerk en 3,4% voor het medium-haul netwerk.

Speciale aandacht voor de opkomende markten
KLM breidt de capaciteit voor het Aziatische continent met 7% uit met extra diensten en grotere vliegtuigen. Het voornemen is om de dienstregeling op China uit te breiden met extra diensten op Chengdu (van 3 naar 4 keer per week) en Shanghai (van 10 naar 14 keer per week), waardoor de dienstregeling van KLM op China wordt uitgebreid tot 32 wekelijkse vluchten. KLM en haar partner China Southern bieden meer reismogelijkheden naar en vanuit China en middels code sharing naar een grote verscheidenheid van binnenlandse Chinese bestemmingen. Ook in India voegt KLM capaciteit toe met een extra dienst op Hyderabad, waardoor deze bestemming met vijf vluchten per week wordt bediend.
In de centraal-Aziatische regio wordt de dienst op Almaty (Kazakhstan) uitgebreid van 5 naar 6 vluchten per week met de Airbus A330-200. En tenslotte vergroot KLM de capaciteit op Manila door haar gloednieuwe Boeing 777-300 ER in te zetten op 3 van de 7 wekelijkse non-stop vluchten.

In de zomer van 2008 blijft KLM groeien op de Latijns-Amerikaanse markt en vergroot daarmee de capaciteit met 20%. KLM start per 30 maart een dienst van drie wekelijkse vluchten op Panama City met MD-11 toestellen. Dankzij de codesharing overeenkomst met COPA Airlines hebben klanten het voordeel van een grote keuze van bestemmingen in Midden- en Zuid-Amerika vanuit Panama.
De dienst op Lima wordt uitgebreid naar 7 vluchten per week in plaats van 6 vorig jaar zomer, en de capaciteit op de São Paulo route wordt uitgebreid door 4 van de 7 vluchten met een Boeing 777-300 ER uit te voeren.

Evenwichtige groei van het transatlantische netwerk Dankzij haar succesvolle transatlantische joint venture met Northwest Airlines laat KLM een evenwichtige groei zien wat betreft capaciteit en het aantal vluchten op de transatlantische routes. KLM breidt de capaciteit op deze routes uit met in totaal 5%. KLM start haar nieuwe dagelijkse dienst op Dallas-Fort Worth met een Airbus A330-200. De KLM-dienst van Amsterdam op Toronto wordt uitgebreid van 12 vluchten per week vorig jaar naar 13 per week dit jaar. Deze zomer onderhoudt KLM een dagelijkse dienst van Amsterdam op Detroit. KLM zal samen met Northwest Airlines 5 keer per dag deze route bedienen. Northwest Airlines start haar nieuwe dagelijkse dienst van Amsterdam op Portland met een Airbus A330-200. Aan de dagelijkse dienst van Amsterdam op New York (Newark) van vorig jaar zomer voegt Northwest Airlines een 2e toe. Beide vluchten worden uitgevoerd met een Boeing 757 toestel (transatlantische configuratie). De route Amsterdam-Memphis wordt de hele zomer bediend met een Airbus A330-300.
Northwest Airlines start vanuit London Heathrow geleidelijk 3 nieuwe dagelijkse diensten op Minneapolis, Detroit en Seattle.

Nieuwe Europese bestemming: Linköping
In Europa verhoogt KLM de capaciteit in de zomer met 3% door middel van extra vluchten en een nieuwe bestemming: Linköping. Op 30 maart 2008 start KLM met twee dagelijkse diensten met Fokker 70 jets tussen Amsterdam en Linköping, Zweden. Hiermee wordt KLM de eerste grote internationale luchtvaartmaatschappij die een Zweedse bestemming buiten de grote stedelijke gebieden bedient.
Air France introduceert een nieuwe dienst vanuit Amsterdam op Nantes met Embraer regionale vliegtuigen.
Zodra de zomer begint verhoogt KLM het aantal vluchten naar St. Petersburg van 3 naar 4 keer per week, en het voornemen is om uiteindelijk een dagelijkse dienst te onderhouden in de zomer. Ten opzichte van vorig jaar zomer verhoogt KLM het aantal vluchten naar Bergen in Noorwegen en Istanbul met elk een extra dagelijkse vlucht. Het aantal vluchten naar Kristiansand in het zuiden van Noorwegen wordt verhoogd met twee extra wekelijkse vluchten.